
עמוס שפירא, אחד המתמודדים על ראשות עיריית תל אביב, הסיר את מועמדותו והודיע כי הוא תומך באורנה ברביבאי. בתשובה לשאלות שפירא מסר כי לא הובטח לו דבר מלבד העובדה שהוא יהיה יועץ אסטרטגי בהתנדבות לברביבאי במידה שתיבחר.
שפירא כיהן כנשיא אוניברסיטת חיפה בשנים 2012-2016, כמנכ"ל אל-על בשנים 2002-2005 וכמנכ"ל חוגלה קיברלי בין השנים 1993-2002. כיום הוא מכהן כראש הוועדה לחינוך מיוחד ויו"ר אלו"ט (האגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם).
שפירא היה בין המועמדים הראשונים שהכריזו על התמודדות לראשות העירייה בעקבות כוונתו של חולדאי לרוץ לכנסת בבחירות 2021. לאחר שחולדאי הבין מהסקרים כי לא יעבור את אחוז החסימה בכנסת, הוא החליט לפרוש מהמרוץ הארצי ולשוב למשרת ראש העירייה.
בהודעה משותפת לברביבאי ושפירא נמסר כי הוא יתמוך באופן פעיל במועמדותה ללא שיקבל מקום ברשימתה או כל תפקיד רשמי אחר בשכר.
בשיחה עם אתר "פוסטה" אמר שפירא: "מניתוח המצב עולה כי העיר תל אביב נמצאת בהידרדרות וסכנה לעתידה. כל מי שחי בעיר רואה את זה. זו העיר הכי פקוקה במערב והעיר הכי יקרה במערב. בנושא הרכבת הקלה לא תמצא מומחה תחבורה שיאמר שגם אם יסיימו את כל העבודות של הרכבת הקלה היא תושיע. הרכבת התחתית (המטרו) גם אם תבוא לא תפתור את הבעיה. היו צריכים להוסיף עוד נהגים לאוטובוסים. בינתיים מחכים ולא עושים הרבה. אין מומחה תחבורה אחד שלא מקבל משכורת מהעירייה, ואומר שהרכבת הקלה תביא פתרון".
כל עוד אנשים מחזיקים ברכב פרטי, יהיו פקקים.
"כל עוד אין תחבורה הולמת אנשים לא ייפטרו מהרכב הפרטי למרות שהפחיתו את מקומות החניה. מה שקרה זה שהפקקים גדלו, 25 אחוז מהפקקים הם בגלל תושבי העיר שמחפשים חניה ברכב הפרטי".
"בנושא הקורקינטים החשמליים, פריז סגרה את הפרויקט", מוסיף שפירא, "אבל גם אם הם קיימים בתל אביב, המקום שלהם צריך להיות או בשביל של אופניים או על הכביש. מישהו גרם לכך שכמות הקורקינטים שנכנסו לתל אביב לא מקבילה לעיר אחרת. נתנו רישיונות ולא הפעילו אמצעי אכיפה. אנשים פוחדים ללכת על המדרכות".
מה לגבי אוטותל?
"עוד מיזם כושל, שהיה צריך להיסגר. אין הצדקה כלכלית לפרויקט. אני אמנם חושב שמי שלא מנסה לא טועה, אבל יש לי בעיה עם חולדאי שהתעקש על פרויקט שעולה 10 מיליון שקל בשנה. אוטותל לא חוסך פקקים, בסוף זה עוד רכב שנמצא על הכביש. צריך להפסיק את ההתעללות בנהגים של הרכב הפרטי".
יש לך טענות גם לגבי המצב בדרום תל אביב.
"למה הביטחון בדרום העיר צריך להיות פחות מצפון העיר? ראש העיר אמר לתושבי נווה שאנן – ואני יליד האזור הזה – 'אתם אחראים לגורלכם'".
אז למה בכל זאת החלטת לפרוש?
"לא צריך להיות גאון גדול כדי לראות שהעיר נמצאת בהידרדרות. חולדאי עשה דברים טובים בתחילת הדרך, אבל הוא בתפקיד יותר מדי זמן. תראה לי מנכ"ל בחברה שנמצא מעל 10 שנים בתפקיד.
"אחת הבעיות האקוטיות שגורמת לנטישה היא שאין שכירות ברת השגה. יש בין 400 ל-450 דירות ברות השגה בעיר. בנושא הזה העירייה נרדמה בשמירה. בניו יורק יש מיליון דירות ברות השגה בשכירות מוזלת. בלונדון 25 אחוז מהדירות בעיר הם דיור בר השגה. לעירייה יש 13 אלף נכסי נדלן. עם רובם היא אמנם לא יכולה לבנות דיור בר השגה, אבל לעירייה יש 90 חניונים של אחוזת חוף, היא בעלת הקרקע והיתה יכולה לבנות בניין מעל החניון ובכך להקצות עוד דירות".
מה קיבלת מיש עתיד בתמורה לפרישתך?
"לא ביקשתי דבר ולא קיבלתי דבר. חשבתי שבמצב היום לאורנה ברביבאי יש את היכולות והסיכוי טובים להיות ראש עיריית תל אביב. לטובת העיר עדיף לחבור אליה מאשר חולדאי יעשה עוד קדנציה ויסגור 30 שנה. יש לי הערכה למה שחולדאי עשה אבל אני מעריך שהוא לא ידע מתי לפרוש. לפני שנתיים שהוא רצה לפרוש לכנסת ולא הלך לו, הוא חזר לראשות העיר".
אז למה לא תרוץ למועצת העיר?
"לא. אורנה ביקשה שאעמוד בראש צוות אסטרטגי שיבנה את התוכניות האסטרטגיות של העיר תל אביב, לפני שתיבחר ואחרי שתיבחר. אם אני רוצה להשפיע אני לא חייב להיות חבר מועצה. לאורנה יש מספיק אנשים. הניסיון שלי הוא באסטרטגיה ויישום של האסטרטגיה. התפקיד לא יהיה בשכר. ברוך השם עשיתי לביתי. גם התפקיד של יו"ר ועדת החינוך המיוחד (ועדת שפירא) ויו"ר אלו"ט היה בהתנדבות למרות שעל פי חוק יכולתי לקבל שכר. אני לא רוצה להיות חייב לאף אחד שום דבר".
למה הכוונה בצוות אסטרטגי?
"אני מנהל צוות של אנשים מתחום התחבורה עד חינוך, כדי להחזיר את העיר לצמיחה ופריחה".
ולמה דווקא ברביבאי?
"במצב הנוכחי עם הגיבוי והיכולות – יש לה את הסיכויים הכי טובים להחליף את רון חולדאי ויש לה את הסיכוי להיות ראש עירייה טובה, גם בגלל הרקע שממנו היא באה".









