
לאחר שנים של ביקורת ציבורית על היחס לו זוכים נפגעי עבירה בתהליכים משפטיים פליליים, פרקליטות המדינה הודיעה על רפורמה – קידום "מהפכת שירות כוללת לטובת שיפור הקשר והליווי שהפרקליטות נותנת לציבור" בהליכים המשפטיים, וזאת "במיוחד לנפגעי ונפגעות עבירה".
לפי הפרקליטות, "מדובר במהפכה תפישתית שבמסגרתה תשפר הפרקליטות באופן מהותי את הקשר השוטף עם הציבור, בעקבות אימוץ המלצות הצוות המשותף לפרקליטות ולאגף השירות במשרד המשפטים, שבמרכזן חיזוק הקשר עם הציבור והקמת צוות ייעודי לליווי וטיפול בנפגעי עבירה".
ההבנה שנפגעי העבירה חייבים להיות צד רציני בהליך המשפטי חלחלה כנראה לפרקליטות, שם מדגישים כי הצעדים מתבססים "על הניסיון לרכך את הפער המובנה בין תפישות ציבוריות שונות ובעיקר אלו של נפגעי העבירה, הרואים עצמם כשותפים מלאים וכמשפיעים על קבלת ההחלטות, לבין העובדה שהמחוקק לא הקנה להם, הלכה למעשה, מעמד של צד פורמלי בהליכים".
לאורך השנים נשמעו קולות מצד נפגעי עבירה שביקשו לקבל הכרה, באופן שיאפשר להם להשמיע את קולם במהלך תהליך קבלת ההחלטות. כך למשל פורסם באתר "פוסטה", כי דו"ח של משרד המשפטים קבע לאחרונה שמערכת אכיפת החוק אינה מעניקה הגנה מספקת לקטינים נפגעי עבירות מין, וחצי מהם סובלים מהדרדרות נפשית. רבים מהם לא הרגישו שותפים לתהליך המשפטי בעניינם.
מהפרקליטות נמסר כי צוות השירות יורכב מאנשי מקצוע מתחום המשפט ואנשי טיפול בעלי הכשרה מתאימה. לטובת הנושא, כך נמסר, הפרקליטות תגייס לראשונה לשורותיה עובדים סוציאליים שיעבדו לצד פרקליטים ויאיישו את צוות הסיוע שישמש כקו ראשון זמין ומיומן לפניות שוטפות של נפגעי עבירה, בטלפון ובמייל.
בנוסף, הצוות יהיה אחראי על יצירת קשר באופן יזום עם נפגעי העבירה בתחנות מרכזיות בתהליך הפלילי, החל ממועד קבלת התיק בפרקליטות ועד למתן גזר הדין. בין היתר, הצוות יהיה אחראי למסור מידע ולהסביר לנפגעי העבירה על התהליך הצפוי, פרקי הזמן, האמצעים המקוונים העומדים לרשותו ודרכי ההתקשרות עם הפרקליטות, וכן יסייע במילוי מסמכים מקוונים.
פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן: "יש לקוות כי הרחבת המענים של הפרקליטות לנפגעות ולנפגעי העבירה תאפשר התמודדות טובה יותר עם האתגרים שמציב ההליך המשפטי, תחזק את הקשר בין נפגעות ונפגעי העבירה לבין הפרקליטים המטפלים בתיקים, ותאפשר להם להשמיע את קולם ולהביע את רצונם ככל הניתן לאורך ההליך".










