
תושבי הרצליה המתגוררים בסמוך לפארק אהוד מנור בעיר עתרו בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה שאושר על ידי הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), ואמור לעבור במקום ולהביא לעקירת עשרות עצי אקליפטוס (21 מרס).
העתירה הוגשה על ידי דניאל סירקין ו-25 עותרים נוספים באמצעות עו"ד ענת בירן (רקם) נגד עיריית הרצליה, משרד התחבורה, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), משרד החקלאות והחברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע). נטען כי מטרת העתירה היא "הצלתם של עשרות עצי אקליפטוס העומדים בפני סכנת כריתה מיותרת ומניעת השמדה של חורשת עצים בני עשרות שנים".
לטענת העותרים, הם ניסו למצות הליכים ולהגיש התנגדות בוועדות התכנון המקומיות, ואף פנו בנושא לראש עיריית הרצליה משה פדלון. האחרון חתם בעצמו על עצומה להצלת העצים, והביע את תמיכתו בעותרים. מאחר שההתנגדות נדחתה על ידי ועדות התכנון, המתנגדים נאלצו לפנות לבית המשפט.
מלבד צו ביניים לעצירת העבודות עד להכרעה בעתירה, התושבים דורשים לקבוע כי החלטת הות"ל ניתנה בחוסר סבירות קיצוני ולכן יש לבטלה. לטענתם, התכנון שכולל "אלמנט קצה" שכולל מסילת דיור וחדרי מנוחה לנהגי הרכבת לא פורסם להתנגדויות הציבור הרחב במועד.
כמו כן נטען כי העבודות יביאו להריסת הוואדי הגובל בבתי התושבים, לכריתת עשרות עצי אקליפטוס ולהשמדת חורשה שלמה בת עשרות שנים. עוד נטען, כי הוואדי מהווה "מסדרון אקולוגי, אתר בעל חשיבות ארכיאולוגית ופנינת טבע נדירה בנוף האורבני של הרצליה".

בעתירה נכתב: "זו ההזדמנות האחרונה להציל את הוואדי ולמנוע בכך גם נזקים סביבתיים אדירים וגם פגיעה קשה בבתים הגובלים בוואדי. התושבים דורשים כי בית המשפט יורה לחברת נת"ע לבחון באופן אמיתי ורציני חלופות ולהימנע מביצוע התכנון השגוי". עוד נטען כי "הוואדי הירוק מהווה חיץ בין בתי המגורים לכביש שמעברו השני אזור תעסוקה. יש בו מגוון עצי אקליפטוס ותיקים בני 40 עד 100 שנה בחורשה עשירה בצמחייה, והוא מהווה פינת חמד נדירה בעלת ערכיות גבוהה וחשיבות עצומה לעיר ולתושבי המקום".

לדברי התושבים, "מסילת הדיור ואלמנט הקצה נולדו בחטא! חלק זה של תוואי הרכבת הושמט מפרסום ההודעה על העברת התוכנית להשגות הציבור ואף אינו מופיע במסמך הקרוי הוראות התכנית. גם במפת תוואי הקו הירוק שבאתר נת"ע אין זכר להמשך המסילה מעבר לרחוב אבא אבן, כך שמדובר בקטע עלום של המסילה שלא הובא לידיעת הציבור במועד, זכות הציבור להתנגד לו נשללה, וכיום מוסדות המדינה מסרבים להפעיל שיקול דעת תכנוני על מנת לבחון מחדש את סבירותו ואת החלופות האפשריות".
העתירה דורשת להורות לנת"ע לבצע בחינה מעמיקה וקפדנית של כלל החלופות האפשריות למיקום מסילת הדיור. כמו כן מבקשים העותרים לבחון חלופות אחרות לצורך הקמת חדרי המנוחה לעובדי הרכבת.
מהות"ל נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה וההתייחסות תינתן בבית המשפט כמקובל".
מנת"ע נמסר בתגובה: "חברת נת"ע תשיב על העתירה באופן מפורט, במסגרת הדיון בבית המשפט. יחד עם זאת נציין כי עקירת מספר עצים בפארק אהוד מנור אושרה על ידי כלל הגורמים המקצועיים בהם פקיד היערות ועיריית הרצליה. במקום מתוכנן שיקום פארק ונטיעת עצים חליפיים. נבהיר כי שנוי התכנית עלול לבטל שתי תחנות המתוכננות לשרת את באי אזור התעסוקה והעסקים בהרצליה".





