מדוע פרש מפקד אגף התנועה מתפקידו לאחר שנתיים בלבד?

שתף כתבה עם חברים

קצינים בכירים סבורים כי ניצב אלון אריה הבין שאינו יכול להתקדם לתפקיד בכיר יותר והחליט לפרוש גם על רקע ועדת האסון בהר מירון, שם נמתחה ביקורת על המשטרה שלא ויסתה את התנועה

ניצב אלון אריה בישיבה בכנסת שעסקה בתאונות הדרכים (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

מפקד אגף התנועה, ניצב אלון אריה, הודיע היום על פרישה לאחר שנתיים בלבד בתפקיד (28 אפריל). מהמשטרה נמסר כי "מוקדם יותר היום הודיע ראש אגף התנועה ניצב אלון אריה למפכ״ל המשטרה על בקשתו לפרוש מהמשטרה לגמלאות בתום שירות ממושך וארוך שנים. ניצב אריה (55), המכהן בתפקיד ראש אגף התנועה בשנתיים האחרונות, הינו קצין מוערך, עתיר זכויות אשר ביצע שורה ארוכה של תפקידים מבצעיים מאתגרים ותרם רבות לארגון וקידומו… מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי כיבד את בקשתו של הקצין ואיחל לו בהצלחה בהמשך הדרך. השניים סיכמו כי ניצב אריה ייצא לחופשת פרישה ב-1 ביוני".

בטרם תפקידו הנוכחי כיהן ניצב אריה בשורה של תפקידים בכירים, בראשם ראש חטיבת המבצעים, קצין מבצעים מחוז מרכז, מפקד תחנת נתניה, מפקד תחנת ראשון לציון ומפקד תחנת פתח תקווה. הוא החליף בתפקיד מפקד אגף התנועה את ניצב בדימוס אבי אדרי, שבעצמו פרש לאחר שנה בלבד בתפקיד. פרישת שני הניצבים בתום קדנציה קצרה יחסית, מעלה את השאלה מדוע כך קרה?

גורמים במשטרה אומרים לאתר "פוסטה" כי הפרישה נובעת ממספר סיבות, בעיקרן ההבנה של אריה כי קיים סיכוי קלוש שיקודם לתפקיד בכיר יותר בזמן הקרוב. זאת לנוכח יחסיו הלא-טובים לכאורה עם המפכ"ל שבתאי. "אגף התנועה לא נחשב לאחד מהטובים", אומר לאתר "פוסטה" קצין לשעבר במשטרת התנועה, "הוא לא נחשב אגף איכותי. זה לא אגף חקירות, זה לא אגף סייבר ולא להב 443. לא מדובר באגף שהיית רוצה לפקד עליו. זה אגף שעליו יש יותר ביקורת מאשר אגפים אחרים. מדובר אחד האגפים היותר מבוקרים, בעיקר בגלל תאונות הדרכים".

קצין בדימוס מוסיף ואומר כי "כל מפקד אגף תנועה רואה את עצמו כתפקיד זמני. זה מקום שעוברים בו כדי להתקדם למקומות גבוהות יותר, כמו למשל דורון ידיד שלאחר כהונתו בתפקיד זה קודם לתפקיד מפקד מחוז ירושלים. זה או שמפקד אגף התנועה מתקדם ליחידות טובות יותר, או שאם אין לו אופק קידומי – הוא פורש".

קצינים בכירים אחרים במשטרה אומרים לאתר "פוסטה" כי מלבד היחסים הרעועים של אריה עם המפכ"ל, ישנו החשש של אריה מתוצאות ועדת הבדיקה החוקרת את אסון הר מירון שהתרחש בל"ג בעומר, בו נספו 45 אנשים. ניצב משנה בדימוס אפרים ארליך אמר לאתר "פוסטה": "הפרישה אינה קשורה לאגף עצמו אלא לעובדה שיש מפכ"ל בעייתי שהניצבים לא סובלים. בנוסף, כנראה שאלון אריה הבין שיש סיכוי טוב שהוא הולך לקבל ביקורת קשה מוועדת הר מירון".

יש לציין כי במהלך עדותו של אריה בוועדת הבדיקה של הר מירון ציינו נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, השופטת מרים נאור ז"ל, ויתר חברי הוועדה, כי העלייה להר מירון התאפשרה באמצעות אוטובוסים בלבד. בהקשר הזה אמרו חברי הוועדה כי בשל כך, ויסות התנועה היה מאפשר שליטה כמעט מלאה על מספר השוהים בר בכל רגע נתון. בהקשר לאריה נטען כי לאגף התנועה היה תפקיד חשוב במניעת הדוחק בהתאם לקיבולת הקהל המותרת באירוע. בפועל, ציינו חברי הוועדה, המשטרה נמנעה אף מהצעד הבסיסי הזה.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניצב אריה אמר במהלך עדותו בוועדת הבדיקה: "אגף התנועה לא מחליט על ויסות… אנחנו מאשרים לפי מפקד האירוע, ואני לא זוכר שהיה יעד לוויסות". מפקד אגף התנועה הוסיף כי בישיבות היערכות מוקדמות שקיימו קצינים בכירים הוא התנגד להגבלה על כמות המשתתפים, מתוך מחשבה כי די בוויסות התנועה בזמן אמת כדי למנוע סכנה, אך בסופו של דבר לא קיבל פקודה בעניין זה, ולכן לא היתה התערבות. זאת ועוד, אריה ציין בעדותו כי ויסות של התנועה לא היה מאפשר שליטה מלאה על מספר השוהים בהר, מאחר שהיו רבים שהגיעו למקום ברגל או מבעוד מועד. חלק מהאוטובוסים ירדו מההר לא מלאים, הוסיף אריה בעדותו.
"אגף התנועה הוא אחד המרכיבים החשובים בכל הנושא של ויסות התנועה בהר מירון", אומר נצ"מ בדימוס ארליך. "אגף התנועה אחראי על כל החניונים. כל אגף התנועה עולה למירון בל"ג בעומר".

השארת תגובה

תגובה אחת על “מדוע פרש מפקד אגף התנועה מתפקידו לאחר שנתיים בלבד?”

  1. לצערי זה תרבות במשטרה מקבלים דרגה בכירה ואחרי כמה חודשים פורשים.עם כל ההטבות הנילוות תשבו בין הצבא שב"ס והמשטרה ותבינו את מחדל הניצבים.יש קצינים בכירים מאוד שלא משובצים והם בבית כמה חודשים עם רכב ומשכורות עתק היכן מבקר המדינה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *