
שנייה לפני שאנחנו מתמכרים לשירותי סטרימינג החדשים של +12 מבית מאקו, בואו נזכר ממה הכל התחיל, מה היה לפני כן, מה צופן לנו העתיד (אנחנו מהמרים על צפייה בסרטים מתוך השינה) ולמה שירותי סטרימינג של ערוץ +12 הם הדבר הכי טוב שיכול לקרות לנו בתקופה שבה אנחנו לא מרוצים מכלום ובוחרים להתלונן על הכל.
וכך היה או ממה הכל התחיל
את תקופת האנטנה שעמדה על הטלוויזיה וקלטה שידורים מאוד משובשים, אנחנו ככל הנראה לא זוכרים. מדובר בתקופת הסבים והסבתות והכל היה בגדר של זה מה שיש, נהנים ממנו, לא מתלוננים מדי ובואו נגיד תודה שיש לנו פתיתים בבית.
אנחנו כבר נולדנו לתוך השפע שכלל לוויינים וחברות תקשורת כמו יס והוט. היו שם כמה בעיות. החל ממחיר גבוה לחבילה הבסיסית שלהם ( 20 ערוצים ב250 ש"ח בערך) ועד תשלום מופקע של 20 שקל לכל ערוץ נוסף שרצינו.
ורצינו. רצינו את כל ערוצי הילדים (לפחות 6 במספר) כי מישהו החליט שבכל ערוץ תהיה סדרה ממכרת אחרת ולא יכולנו להרשות לעצמנו לוותר אפילו על אחת מהן.
רצינו את כל ערוצי הספורט, כי הליגה האנגלית משודרת בערוץ אחד, אבל הליגה האיטלקית משודרת בערוץ אחר לחלוטין. לא עניין אותנו שלרוב המשחקים היו משודרים באותן השעות ומה הסיכוי שנוכל בכלל לצפות בכולם בו זמנית. רמז, הסיכוי לא קיים.
וזה, עוד מבלי לדבר על כמה עלתה לנו דקת שיחה או שליחת סמס. אבל זה פשוט כי בא לנו להתלונן ואף אחד לא יעצור בעדנו מלהתלונן על כל דבר שהיה לו מחיר מופקע באותה התקופה.
אבל בואו נחזור לטלוויזיה לוויינית, שהייתה באמת חדשנית וטובה אבל גם היו בה כמה בעיות – כל סופה או סתם קצת גשם, גרמו לכך שהיינו יושבים ימים שלמים מול מסך חשוך או מנסים לצפות בשידור ישיר כלשהו, שכל הזמן נתקע לנו בגלל הפרעות כאלה ואחרות.
אז נכון, אינטרנט כבר היה קיים בחיים שלנו, אבל היה מדובר באינטרנט תינוק, אחד כזה שדורש חצי יום עד שנצליח להוריד שיר שאנחנו אוהבים אל המחשב שלנו ואחד כזה שדורש במינימום שבוע עד שנצליח לקבל סרט שאנחנו רוצים לצפות בו בצורתו המלאה.
ואז…
הגיע האינטרנט הטוב באמת, אותו אחד שיש בו פס גלישה רחב ומכיל, שיכול להעביר קבצים גדולים במהירות הבזק (ביטוי שמתאר בצורה המדויקת את הכיף שבאינטרנט איכותי).
פתאום לא רק שלא צריך להוריד סרטים שבוע שלם, אלא מספיק למצוא את הסרט שרוצים לצפות בו ובלחיצת עכבר אחת, הסרט כבר נמצא אצלכם, זמין לצפייה ישירה באופן מיידי. אמרנו שהיה צריך להכין פופקורן מבעוד מועד או שלא אמרנו?
וכך בעצם, נולד מושג הסטרימינג, או צפייה מידית בתכנים טלוויזיוניים.
אבל האם זה נשאר רק בתחומי מסך הטלוויזיה שלנו? ממש וממש לא.
סמארט מה? סמארטפון
עד מהרה כולם הבינו שמסך טלוויזיה זה נפלא, אבל מה ששולט בעולם התוכן אלה סמארטפונים – אותם המכשירים שיש לכל אדם, אלה שעוזרים לו לתקשר עם הסביבה יותר ויותר, הן מבחינת תקשורת אישית והן מבחינת התוכן.
יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם צורכים בשקיקה את כל התכנים האופייניים לטלוויזיה ממסך טלפון הנייד שלהם.
האם ניתן להילחם בזה? לא. האם ניתן להתאים את עצמנו לזה? בהחלט.
איך הצליחו לעשות זאת? בעזרת שירותי הסטרימינג.
עידן חדש
מאז שירותי הסטרימינג הראשונים, שהתבססו פשוט על העברת תכנים ישירה, עברו שדרוגים אינסופיים והגיעו למצב שבו חברות תקשורת מעדיפות להשקיע את הזמן ואת הכסף בפיתוח מוצרי סטרימינג – כי העתיד נמצא שם.
המאמצים הושקעו לא רק בחיזוק תשתית אינטרנטית (מישהו אמר סיבים אופטיים בפריסה רחבה), אלא גם בתכנים עצמם.
כיום לכל חברה של שירותי סטרימינג יש גם יכולת לפתח את התכנים של עצמה ודוגמה הכי מובהקת לזה אלה הסדרות הבלעדיות שכולנו נחשפנו אליהם.
מה קורה בארץ
אבל כאמור, כל אותם שירותי הסטרימינג היו שחקניות חוץ במגרש הביתי שלנו – כולנו הובאו מחו"ל ולא כללו תכנים שאנחנו רגילים ואוהבים מהמגוון שיש לנו פה בארץ.
הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה פה בארץ וייצור לנו תכנים כחול לבן. ואכן כך קרה – קשת החליטו שהגיע הזמן לספק לנו תכנים מוצלחים בצורה החדשנית ביותר.
היתרונות של שירותי סטרימינג חדשים
תכנים כחול לבן
עם כל הכבוד לכל הסדרות (ובהחלט מדובר בסדרות מעולות) שיש בשירותי הסטרימינג מחו"ל – אנחנו מכורים לתכנים מעולים שיש לנו פה בארץ ותמיד שמחים להיחשף לתכנים נוספים בסגנון.
בנוסף, על מנת לקבל אישור להפעלת שירותי סטרימינג, היה צורך להתחייב להעביר 8% מההכנסות למען השקעה ביצירה ישראלית – מה שאומר שיהיו לנו עוד תכנים מוצלחים תוצרת כחול לבן (ופן נשכח כמה היצירה תוצרת כחול לבן מצליחה הן בארץ והן בחו"ל).
אנחנו קוראים לזה win win situation.
תכנים מותאמים אישית
בסופו של דבר, ערוצי טלוויזיה פונים לקהל רחב ולנסות ולקלוע לטעמם של כולם כל הזמן, זה מעט בעייתי.
שירותי סטרימינג מאפשרים לנו לבחור את מה שמעניין אותנו, בזמן שמעניין אותנו, במקום שמעניין אותנו.
תכנים חינמיים נשארים חינמיים
מכירים את הטריק האהוב על חברות תקשורת – להפוך תכנים חינמיים לתכנים בתשלום ולהכניס אותם לתוך החבילות שהם משווקים בצורה של "הנה תראו כמה תכנים אנחנו מציעים לכם".
אז זהו, ששירותי הסטרימינג החדשים מחוייבים להשאיר תכנים חינמיים כתכנים חינמיים ולא להציג לנו תמונה שונה מהמציאות.
חברות תקשורת וטלוויזיה זוכים לאותם התנאים
אם חברות התקשורת יהיו מעוניינות להעביר את התכנים של שירותי הסטרימינג אצלם – הם יקבלו תנאים שווים לעשות זאת, מה שאומר שאותם גופי התקשורת לא יוכלו לעשות קופה עלינו ולגבות סכומים מפוצצים על התכנים של שירותי הסטרימינג.
הוזלת עלויות לצרכני התכנים
עם כל הכבוד לכל אותן החבילות הבאמת שוות שמציעות לנו חברות תקשורת, מדובר בהשקעה כספית רצינית כל חודש. אז נכון, אנחנו כבר לא במחירים המפוצצים שהיו בתחילת שנות ה – 2000, אבל עדיין מדובר בהשקעה כספית רצינית.
האם אנחנו באמת צופים בכל אותם הערוצים שמציעים לנו בתוך החבילות של חברות תקשורת? בגדול – לא.
אז למה אנחנו מתקשים להיפרד מאותן החבילות? בשל הצורך לדעת שיש לנו שפע של ערוצים ותכנים לבחור מהם.
שירותי סטרימינג מאפשרים לנו להנות מהשפע האמיתי – שמותאם לנו אישית.
האם קיימים חסרונות לכל הפאן הזה שעומד לקרות כאן ממש עוד מעט?
גם בחיפוש המאוד יסודי שעשינו, גילינו שהחסרון היחיד שיכול להיות הוא שאנחנו ככל הנראה הולכים להתמכר בצורה רצינית לשירותי הסטרימינג החדשים – דבר שיגרום לנו לבלות זמן נוסף מול המסכים.
אבל האם באמת מדובר בבעיה? אנחנו טוענים שלא, תכנים הם כבר מזמן חלק מהחיים שלנו ומוטב שנאמץ אותם באהבה.




