
בשנת 2011 החליטה ממשלת ישראל להקצות עשרות מגרשים חדשים להקמת תחנות דלק קטנות, במטרה להגביר את התחרות במחירי הדלק. לכאורה, הכוונה טובה, אלא שעד היום – עשור לאחר ההחלטה, עדיין לא הושלמו הפעולות הנדרשות.
פרק ניכר מדוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מוקדש לתחנות הדלק בישראל, ובעיקר להיעדר תחרות בענף. המבקר מציין נתונים יבשים כדי להמחיש את הבעיה: הכנסות המדינה השנתיות ממיסוי על דלק לתחבורה בשנת 2018 היו כ-24 מיליארד שקל, וכ-3.6 מיליארד ליטרים של דלק נמכרים בשנה, אלא ש-77 אחוז מהבעלות על תחנות הדלק הן של ארבע החברות הגדולות – פז, דלק, דור-אלון וסונול.
המבקר מותח ביקורת על היעדרן של תחנות דלק קטנות, בזמן שרוב תחנות הדלק הגדולות מוכרות את הדלק במחירים לא תחרותיים. נמצא כי אין הבדל משמעותי במחירי הדלק בין התחנות השונות, בניגוד לתחנות הדלק הקטנות שעשויות למכור דלק במחירים נמוכים יותר בהפרש של עד 14 אגורות לליטר.
עם זאת מציין המבקר כי הוא ער לכך שהחל משנת 2011 נוספו 120 תחנות דלק קטנות, לעומת תשע תחנות שהיו עד אז.
בין השנים 2017-2019 בוצעו כ-2,700 בדיקות אקראיות של איכות הסולר והבנזין בתחנות הדלק, ונמצא כי ישנן 64 סטיות מתקני איכות הדלק. כמו כן מצא המבקר כי בתחנות הדלק אין הסדרה לגבי תקינות משאבות למילוי אוויר לגלגלים, ולכן בתחנות רבות המשאבות אינן תקינות. זאת ועוד, בתחנות דלק רבות אין נגישות מלאה לאנשים עם מוגבלות.
המבקר ממליץ למשרד האנרגיה והגופים הרלוונטיים האחרים לקדם הוספת של תחנות תדלוק באופן שיקל על כניסת מתחרים חדשים לשוק, בייחוד לנוכח מחירי הבנזין והסולר בתחנות קטנות, הנמוכים יחסית.
לגבי איכות הדלק ממליץ המבקר לאמץ משטר של ביקורות בתדירות גובה יותר, ולפקח על כך שהערות מיושמות וליקויים מתוקנים.
בנוסף ממליץ המבקר כי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות תבחן את נגישות השירות ונגישות המבנים לאנשים עם מוגבלות בתחנות התדלוק ברחבי הארץ.
המבקר מציין כי משרד האנרגיה שואף להפסיק עד לשנת 2030 ייצור כלי רכב שמתודלקים בבנזין, ולעבור בהדרגה לאנרגיה חלופית. לכן תחנות הדלק בעתיד ימכרו אנרגיה חלופית, וישמשו לעמדות טעינה שבהם גם יימכר גז טבעי. לכן, אומר המבקר, חשוב להגדיל את התחרות.

זהירות, פיראטים
בזמן שקיים מחסור בתחנות דלק קטנות, לוואקום נכנסות תחנות דלק פיראטיות. המבקר מקדיש חלק מהביקורת גם להיעדר אכיפה בנושא זה.
בדוח הנוכחי הוא חוזר לדוח המבקר משנת 2013, שהמלצותיו לא יושמו במלואן. באותה שנה היו בישראל כ-100 תחנות דלק פיראטיות, שלדבריו עלולות לחשוף את הציבור לסיכונים בטיחותיים, בריאותיים, סביבתיים ותחבורתיים, שכן בדרך כלל מדובר בתחנות הממוקמות באזורים מאוכלסים ללא פיקוח, מה גם שהם גורמים למדינה להפסדים כספיים בשל אי תשלום מסים.
בין השנים 2017-2019 התקיימו 93 מבצעי אכיפה בתחנות דלק פיראטיות, ו-206 אלף ליטר דלק הוחרמו מתחנות אלה, אולם בשנה החולפת (2019) נסגרו רק שתי תחנות דלק פיראטיות מתוך רבות שפעילות. עוד נתון עצוב המלמד על אי אכיפה והרתעה: בין השנים 2013-2019 הטילה מדינת ישראל רק עיצום כספי אחד בנושא.
בהמשך לביקורת של שנת 2013, מסתבר כי אמנם ישנם מספר גופים שפעילים נגד התחנות הפיראטיות (המשטרה, משרד האנרגיה, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הפנים), אלא שכל גוף פועל בנפרד ובתיאום חלקי בלבד. בדו"ח של 2013 נמצא כי לא נקבעו פעולות שעל רשויות החוק לבצע כשמתגלה תחנת תדלוק פירטית. ליקוי זה, כך מסתבר, עדיין לא תוקן, ולמשרד האנרגיה האחראי על הנושא עדיין אין תוכנית עבודה כוללת בנושא, והוא אף לא הכשיר את עובדיו לפקח על תחנות תדלוק פירטיות. יש לציין כי בתגובה לדוח, משרד האנרגיה טוען כי בשנת 2019 הועברו למפקחי האגף ולחוקריו הכשרות בתחום האכיפה והביקורת.

בנוסף מציין המבקר כי טרם נמצא פתרון לאחסון ציוד מוחרם מתחנות פיראטיות, דבר המקשה על האכיפה. איכות הדלק בתחנות הפיראטיות לא נבדק, ואין גם מאגר מידע לגבי מיקומן של אותן תחנות דלק – מידע שהיה יכול להביא להגברת הפיקוח ומסירת אזהרות לציבור.
עם זאת ציין המבקר כי משרד האנרגיה הגדיל את מספר הפקחים מ-15 בשנת 2013 ל-26 בשנת 2020.
המבקר ממליץ בהקשר זה למשרד האנרגיה לרכז את המאמץ למיגור תופעת התחנות הדלק הפיראטיות, להשלים את הנהלים הנדרשים לאכיפה ולהקים מאגר מידע לגבי מיקום תחנות הדלק. כמו כן ממליץ המבקר להסדיר את נושא אחסון הדלק המוחרם.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה: "משרד האנרגיה פועל לקידום תחרות והפחתת המחירים במשק הדלק, וקידם במהלך השנים מספר מהלכים משמעותיים, ביניהם, רפורמת הדלקן האוניברסאלי, בחינת האפשרות להסרת הפיקוח על תוספת התשלום עבור שירות מלא בתחנות והרחבת מספר המשאבות בתדלוק עצמי בתחנות התדלוק. בשנים האחרונות אותרו כ-210 אתרים פוטנציאליים להקמת תחנות תדלוק. המידע הועבר לרשות מקרקעי ישראל האחראית על שיווק הקרקעות במדינה".





