
ועדת המשנה לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה להפקדה תוכנית לבניית שני מגדלי יוקרה בני 25 קומות בטיילת הרברט סמואל היוקרתית (7 יולי).
במסגרת התוכנית צפוי להיהרס בניין דירות ברחוב, ויתכן שייהרס מבנה נוסף בן קומה אחת, בהתאם להחלטת בעל הנכס. הפרויקט של חברת טאובנבלט אחזקות מתוכנן על ידי משרד אדריכלים ומתכנני ערים מזור-פירשט. הבניינים אמורים לכלול דירות יוקרה, חדרי מלון ומרכז כנסים.
במהלך הדיון על התוכנית ביקשה סגנית ראש העיר מיטל להבי, הממונה על תיק התחבורה, לדון במפורש בנושא יוקר החניה באזור הטיילת. היא הביעה מחאה על כך שמחירי החניה באזור זה אינם מפוקחים. "בסוף, ברצועת החוף אנחנו יוצרים בנק חניה לטייקוניסטים", אמרה להבי, "אם החניון לא יהיה ציבורי, גם עובדי המגזר הציבורי לא יוכלו להחנות שם. אנחנו יוצרים לא מעט חניות כאלו ברצועת החוף, ולכן צריך לעשות פה כללים".
להבי התכוונה לכך שמקומות החניה לאורך הטיילת הולכים ומצטמצמים עקב מדיניות החניה של העירייה – השואפת לצמצם את מספר כלי הרכב הפרטיים בעיר – מגמה המביאה לכך שמחירי החניה מתייקרים. מגמה זו פוגעת לא רק בתושבים מקומיים אלא גם במשפחות המגיעות העירה מחוץ לתל אביב וצריכות לשלם כסף רב עבור חניה. העירייה אמנם מחייבת יזמים בהקצאת מקומות חניה לציבור הרחב, אולם בהיעדר פיקוח, מפעילי החניונים יוכלו לדרוש מחירים גבוהים עבור החניה, גם כאשר מדובר בחניון המוגדר "ציבורי".
אנשי הדרג המקצועי בוועדה השיבו ללהבי כי המגדלים יכללו חניון פרטי שבחלקו ייפתח לציבור עם "מגבלות מחמירות" לגבי התעריפים. בהמשך, בעקבות התעקשו להבי וחברת המועצה אופירה יוחנן וולק על כך שמחירי החניה בחניונים יהיו זהים לאלה שבחניוני אחוזת חוף: "כתבו בתוכנית חניון ציבורי", אמרה להבי, "אם לא ציבורי, תוותרו על המילה ציבורי, אשליות לא צריך".
בסופו של דבר התכנית אושרה פה אחד, בתוספת לפיה מחיר החניון בבניינים יהיה זהה לזה שנגבה בחניוני אחוזת חוף.
להבי אמרה לאחר הדיון לאתר "פוסטה": "מה שקורה הוא שבכדי לגשר על תקן חניה נמוך, אנחנו דורשים לספק חניונים ציבוריים בפרויקטים שונים שיהיו פתוחים לציבור הרחב. אבל חניונים שמתחת לפני הקרקע ומתחת ל-50 מקומות חניה (כמו בפרויקט הזה, ד.א) – אחוזת חוף לא מקבלת אותם כי הם לא כלכליים".

להבי מספרת כי לחברת אחוזת חוף יש הוצאות נלוות אשר הופכות את הפעלת החניונים הקטנים יותר ללא כדאית. "כשחניון כזה נבנה, אין שליטה על שעות הפתיחה ולהערכתי במקומות שבהם גרים עשירי עולם, ותקן החניה הוא 0.5 ליחידת דיור, הם יתעלו את המשאב הציבורי לצורך חניה פרטית. אני מעריכה שחניה במגדל יוקרה תגיע לעשרות שקלים לשעה, מה שלא מבטיח מחיר שווה לכל נפש. לכן ציינתי זאת בדיון ואני שמחה שהוועדה קיבלה את עמדתי, שכאשר מגדירים חניון ציבורי – יש להגדיר גם את התעריף שייגבה. נקבע שהחניון יהיה כפוף למחיר אחוזת חוף. בנוסף ביקשתי שמהנדס העיר אודי כרמלי ייקח את חניונים קטנים עם 100 מקומות חניה, ונראה איך בנק החניונים ינוהל תחת כלים שיבטיחו את השימוש לכלל הציבור ולא לבעלי יכולת כלכלית גבוהה".
האם את לא סותרת את המדיניות שבה את בעצמך תומכת? הרי אמרת בעבר שצריך לצמצם את השימוש ברכב פרטי בתל אביב.
"אני בעלת רכב פרטי, שחיה בבניין שאין בו חניה וחונה בעצמי בחניונים ציבוריים. אני מודעת למצוקת החניה מהיום שאני גרה בתל אביב. גידלתי כאן ילדים ושוטטתי בלילות בחיפוש אחר חניה. אני בעד לצמצם את השימוש ברכב בכל מקום שאפשר, כל מי שיכול. יחד עם זאת, אני לא חושבת שרכב הוא פריבילגיה. אנחנו נמצאים בתקופת ביניים וצריך לעשות את זה בצורה מידתית, בשלבים ובאופן שמתחשב בציבור ובמבקרים ובמגבלות שלנו. אנחנו בהחלט עובדים כדי ליצור עתיד שבו נצמצם את השימוש ברכב פרטי… אני מודעת לכך שאנשים צריכים כיום רכב פרטי".





