למרות הירידה בשימוש עיריית ת"א האריכה את הזיכיון לאופניים של "תל אופן"

שתף כתבה עם חברים

בעקבות כניסת חברות פרטיות לשוק, העירייה כבר הודיעה על הקפאת ההתקשרות, אך לבסוף נענתה לבקשת החברה להפעיל את הפרויקט במימון עצמי מבלי לפרסם מכרז חדש

תחנת עגינה של תל אופן, שנת 2014 (צילום: מקסים דינשטיין, פלאש 90)

אחראית תיק התחבורה בעיריית תל אביב, מיטל להבי, הכריזה בישיבת מועצת העיר כי הזיכיון לחברת האופניים השיתופית "תל אופן" יוארך.
החברה מפעילה 186 תחנות עגינה בתל אביב וגם בגבעתיים. תקציב הסבסוד לשירותי החברה בשנת 2020 עומד על 12.6 מיליון שקל. חוזה ההפעלה עם החברה אמור להסתיים בינואר 2021, אלא שבחודש אפריל החליטה עיריית תל אביב להפסיק את ההתקשרות עם עד חודש אוגוסט, בטענה שהפרויקט לא כדאי. בהודעת העיריה שהתפרסמה אז נאמר כי "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". בחברה המפעילה אמרו אז בתגובה כי מדובר בטענה שגויה.
בישיבת ועדת הכספים של העירייה, שהתקיימה בסוף החודש שעבר (27.7), חברי הוועדה החליטו לבצע "פניית פרסה" ובכל זאת להאריך את הזיכיון של החברה עד חודש ינואר 2026, ללא מכרז חדש.

בחוזה שנחתם עם החברה נקבע, כי לאחר ינואר 2021 עיריית תל אביב תהיה רשאית להאריך את ההתקשרות עם החברה לחמש שנים נוספות. כמו כן רשאים הצדדים להסכים על שינוי האופניים מאופניים רגילים לאופניים חשמליים.

לפי ההבנות החדשות בין הצדדים, 75 אחוז מבין האופניים שיופעלו בעיר יהיו חשמליים והיתר רגילים. כמו כן הוסכם כי במידה ולא יהיה שימוש באופניים רגילים, החברה תהיה רשאית לפנות לעיריית תל אביב ולהסיר אותם.

בנוסף הוחלט כי חברת תל אופן תממן את עצמה באופן מלא – הן את שדרוג המערך והן את התפעול השוטף של הכלים. זאת ועוד, המיתוג של תל אופן יישאר על כנו, אך החברה תוכל לגייס נותן חסות שיממן אותה ויוכל להשתמש בשמו. מאחר ועיריית תל אביב חדלה לתקצב את תל אופן, החברה תהיה מוסמכת לקבוע את תעריף השימוש, ובלבד שהתעריפים יהיו תחרותיים.

לפי ההסכם החדש, העירייה תממן תחנות עגינה נוספות בעלות של 70 אלף שקל ותהיה רשאית להפסיק את פעילות תל אופן לפני תום החוזה. אם היא אכן תפסיק את הפעילות, תיאלץ לפצות את תל אופן בסכום של 1.5 מיליון שקל עבור כל שנה שנותרה עד תום התקופה.

חברת המועצה שולה קשת מסיעת "אנחנו העיר" באופוזיציה טענה בישיבת ועדת הכספים כי מדובר בהסכם שונה ממה שהיה עד עכשיו, ושאלה מדוע העירייה לא מפרסמת מכרז חדש. בנוסף טענה קשת כי מחיר השימוש באופניים צריך להיות נמוך באופן משמעותי ממחיר השוק, והוסיפה כי ישנה בעייתיות בפרסום מסחרי של החברה. בנוסף ביקשה קשת לאפשר ללקוחות לשלם במזומן עבור השירות ולא רק דרך אפליקציה באמצעות כרטיסי אשראי.

חברת המועצה שולה קשת באחת מישיבות מועצת העיר

ראש העיר רון חולדאי הגיב לדברים ואמר כי עקב כניסת חברות פרטיות המספקות את אותם שירותים במרחב הציבורי, העירייה ביקשה להפסיק לממן את ההתקשרות עם תל אופן. "כאשר החלטנו עם הפרויקט היינו היחידים בשוק, אז העירייה סבסדה את השירות לציבור ונקבע מחיר מסובסד. הגענו למציאות שעקב השירותים המתחרים שמתקיימים על ידי השוק הפרטי, פרויקט תל אופן איבד את המנויים וחדל מלהיות שירות ציבורי חיוני".
חולדאי הוסיף כי החברה פנתה לעיריית תל אביב וביקשה לממש את זכותה להמשיך להפעיל את השירות בהתאם לחוזה הקיים עד שנת 2026, במימון עצמי. כמו כן חולדאי הבהיר לקשת כי בשל מגבלות טכנולוגיות לא ניתן לפעיל את השירות במזומן.
חברי מועצת העיר אישרו את המשך ההתקשרות עם החברה.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *