
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), עסקה היום (15 פברואר) בהתנהלות השמאים ובהתנהלות חברות הביטוח ותיקון כלי רכב במוסכים שאינם מוסכי הסדר (עם החברות). זאת על רקע טענות ופרסומים לפיהם חברות הביטוח מקשות על המבוטחים שלהן לתקן את רכבם במוסך שאינו בהסדר עמן. בפתח הדיון התייחס היו"ר ביטן לנושא מחירי החלפים, אמר כי הוא צריך להיות המחיר האמיתי ומה שחשוב הוא שהצרכן לא צריך לשלם יותר – לא במוסך ולא בפרמיה. הוא הוסיף כי כבר לפני שבע שנים צריך היה לטפל בנושא מוסכי ההסדר ורשימות השמאים – והגיע הזמן לעשות זאת.
היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי בכנסת ה-20, אישרה הוועדה את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שהסדיר ב-253 סעיפים את כל המקצועות בענף. כבר אז העלה ח"כ ביטן את נושא מוסכי ההסדר והשמאים, והיו"ר דאז איתן כבל, קיים ישיבות פנימיות עם משרד התחבורה ורשות שוק ההון, בהן סוכם לבטל את רשימות השמאים ולהקים מאגר שמאים. כמו כן נקבעו עקרונות לביטול רשימת מוסכי ההסדר והרחבת רשימת המוסכים שעומדים בתנאי משרד התחבורה.
בדיון אמר ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס) אמר כי צריך להוזיל את יוקר המחיה, וההרגשה היא שיש "קרטל" שיכול למוטט את המוסכים שלא בהסדר. ח"כ סימון מושיאשוילי (ש"ס) שאל למה שכל מוסך בעל רישיון ממשרד התחבורה לא יהיה מוסך בהסדר, ואילו ח"כ וליד אל הוואשלה (חד"ש תע"ל), אמר כי צריך לאפשר תחרות ולתת לכל המוסכים להיכנס לסדר.
היו"ר ביטן הזכיר כי קיים מסמך, עליו חתומים משרד התחבורה ורשות שוק ההון מה-27 ביוני 2016, לביטול הרשימות ושאל למה הוא לא מבוצע.
המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי במהלך השנים בוצעו פגישות רבות עם אנשי רשות שוק ההון, אך הצדדים לא הצליחו להגיע לעמק השווה. פלור ציין כי המשרד מציע שיהיו שתי חלופות, או שמאי אקראי מתוך רשימה של שניים או שלושה שמאים או שהצרכן יוכל ללכת לכל שמאי שהוא רוצה. היו"ר ביטן אמר כי צריך למנוע גם את הקשר בין המוסך לשמאי.
באשר למחירי החלפים אמר היו"ר ביטן, כי צריך לעזור קודם כל לצרכן, ולא יכול להיות שיילקח מצרכן שמבוטח כל מחיר על החלפים – כי חברת הביטוח משלמת. לדבריו. "מחיר החלפים צריך להיות לפי מחיר השוק ולא לפי מחירון היבואנים".
סגן הממונה על רשות שוק ההון, אוהד מעודי, אמר כי הציבור בישראל משלם שמונה מיליארד שקל בשנה על ביטוח רכב, וכ-3,500 שקל בממוצע לרכב. לדבריו, עלות התיקון במוסכים נע בסביבות 70% מהפרמיה, ולכן מרכיב מחיר החלפים הוא קריטי, וברגע שיהיה מענה לכך הדבר ישפיע באופן ישיר על הפרמיה.
סגן הממונה על רשות התחרות, אוריאל סיטרואן, אמר כי יש כשל שוק חמור בתחום. לדבריו, המחירונים שקובעים יבואני החלפים מנופחים, ואלה המחירים שהשמאים מתבססים עליהם.
יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, ציין כי בחצי השנה האחרונה חסמו לרוב המוסכים את העסקים, כמו שאוטמים בתים לפעילי טרור, ויש הרבה בעלי מוסכים בפאניקה. "אם חברת הביטוח משלמת מחיר נמוך יותר על החלפים אז אנשים עוזבים את המוסך שלא בהסדר והולכים למוסך בהסדר", אמר.
היו"ר ביטן סיכם ודרש מנציגי משרד התחבורה ורשות שוק ההון לקבל הצעה לפתרון הבעיה תוך שבועיים. הוא הוסיף כי הוא מקבל את הטענה שמחיר החלפים צריך להיות מחיר השוק האמיתי, ואמר כי צריך לטפל במוסכי ההסדר ורשימות השמאים. "לא יעלה על הדעת שחברות הביטוח קובעות מי בהסדר ועושות מה שהן רוצות", אמר.









