עיריית ת"א: לבית המשפט אין סמכות לדון בעתירה נגד מדיניות החניה

שתף כתבה עם חברים

העירייה הגישה את תגובתה לעתירתו של אודי רייטר, הדורשת בין היתר לבטל דוחות, את המדרחובונים ואת פרויקט האוטותל. לטענת העירייה, "פתרון למצוקת החניה הזו מחייב מעבר לאמצעי תחבורה אלטרנטיביים כמו אופניים, תחבורה ציבורית והסעות משותפות"

עיריית תל אביב (צילום באדיבות העירייה)

עיריית תל אביב הגישה את תגובתה לעתירה שהגיש תושב העיר אודי רייטר נגד מדיניות החניה בעיר. באמצעות עו"ד הגר גנין, העירייה דוחה את הטענות ומבקשת למחוק את העתירה על הסף, בנימוק עיקרי לפיו לבית המשפט אין סמכות עניינית לדון בעתירה.

תזכורת: רייטר הגיש עתירה נגד מה שהוא מכנה "מלכודות הדוחות" של העירייה ודורש להמיר שטחים לחניות "כחול-לבן", לאפשר חניה ברחובות עם תנועה דלילה, לבטל מקומות חניה לאופנועים שיכולים לחנות על המדרכה, לבטל דוחות שניתנו בתקופת סגר הקורונה ולבטל חניות שהוקצו לפרויקט אוטותל.

העירייה טוענת בתגובה שהוגשה לבית המשפט, כי פעולותיה התבצעו במתחם הסבירות.
לגבי דרישתו של רייטר לבטל דוחות לכלי רכב שנסעו בנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ונתפסו על ידי שוטר או צולמו וקיבלו את הדוח בדואר, העירייה טוענת כי מדובר בעבירה פלילית שאינה בסמכותה של רשות מקומית. מעבר לכך נטען כי העירייה פועלת לקידום התחבורה הציבורית ומעודדת שימוש בה על חשבון רכב פרטי. מעבר לכך נטען לגבי סימון נתיב תחבורה ציבורית, כי הדבר נעשה על ידי רשות תמרור מקומית ובהתאם לסמכותה.

מעבר לכך העירייה מציינת בתגובתה כי היא ערה למצוקת החניה, אך ההליכים שנקטה הם כורח המציאות: "הסדר חניה בערים מודרניות, ותל אביב-יפו בכללן, נועדו לפתור את מצוקת החניה, שיסודה ביחס בין מספרם הגדל והולך של כלי רכב לבין כמותם המוגבלת של מקומות חניה, ובצורך לאזן בין מכלול אינטרסים רלוונטיים. רשאית המשיבה (עיריית תל אביב) במסגרת מתחם הסבירות, להסדיר את אזורי החניה בתחומה ובכלל לאסור את החניה במקומות הנדרשים ולהסב מתחמים מסוימים למדרחובונים, הכול בהתאם להפעלת שיקול דעת סביר. אכן קיימת בעיר מצוקת חניה. פתרון למצוקה הזו מחייב מעבר לאמצעי תחבורה אלטרנטיביים כמו אופניים, תחבורה ציבורית והסעות משותפות".

לגבי טענתו של רייטר על כך שהעירייה סוגרת כבישים והופכת אותם למדרחוב (רחוב לוינסקי למשל), העירייה טוענת כי מדובר בתפיסת עולם המציבה במרכז את הולך הרגל, רוכבי האופניים ונוסעי התחבורה הציבורית: "הרחבת פריסת המדרחובונים בעיר היא חלק מהמדיניות העירונית לתעדוף הולכי הרגל ורוכבי אופניים לעידוד המסחר המקומי". כמו כן טוענת העיריה כי המדרחובונים נמצאים כרגע בשלב של פיילוט, לצורך בחינה האם להפוך את הדבר להסדר קבע.

אודי רייטר

לגבי דרישתו של רייטר בנוגע לסוגיית פרויקט אוטותל, הגוזל מקומות חניה רבים, לטענת העיריה מדובר במערך של תחבורה שיתופית שנועד לפתור את מצוקת התנועה והחניה.

העירייה מתייחסת לעתירה גם באופן כללי כי יש לדחות את העתירה, מפני שחובתה וסמכותה לנהל את מדיניותה באופן סביר, במסגרת שיקול דעת השמור לה ורק לה.

רייטר הגיש לבית המשפט מענה לתגובה זו: "כנראה שהעירייה שכחה שתפקידה הוא לתת שירות לאזרח… מדובר בעתירה שמלווה על ידי קבוצה של 6,200 איש, מלווה בהפגנות של תושבים והצהרות שהעירייה הולכת לחסל את הרכב (הפרטי) ללא מתן חלופות. אם זו לא בעיה של מידתיות ופגיעה ישירה ביכולת של האדם לנוע, אז מה זו מידתיות? במידה והיה פתרון תחבורתי חלופי רציני ומשמעותי כפי שיש בערים גדולות בעולם, היה ניתן לדבר על הורדת הרכב, אבל ללא מתן מענה זה ובמיוחד בתקופת נגיף הקורונה, מדובר בהתנהלות פשוט רעה של עיריית תל אביב לתושבי ואזרחי ישראל" .

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *