
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב אישרה הקמת אזור תעסוקה ומגורים במתחם שבח – בין רחוב המסגר למנחם בגין, סמוך לרחוב הרכבת.
מדובר במתחם המיועד ל"פינוי בינוי" יכלול מספר בנייני מגורים, ביניהם גם כאלה בני יותר מ-40 קומות, וגם מסוף לתחבורה ציבורית. רק כ-20-25 אחוז מהמתחם ישמשו למגורים – כ-3,000 יחידות דיור, רובן בנות 60 מ"ר. רוב המתחם ישמש כאזור תעסוקה ומלונאות.
בישיבת הוועדה הוצג "החזון" לאזור זה: "יצירת מרקם עירוני ייחודי הכולל מגוון שטחי תעסוקה בשילוב מגורים, המאפשר התחדשות עירונית תוך מתן דגש לזהות מקומית ויצירת מרחב ציבורי איכותי". ההגדרה הזו הכעיסה את סגנית ראש העיר מיטל להבי, שאמרה: "להקצות שטחים קיימים ל-3,300 יחידות דיור זה לא מספק, וכל הגדלה של יחידות דיור צריכה להיות כפופה לתוספת שטחים חומים וירוקים". בנוסף טענה להבי כי מאחר שרוב הבניינים שייבנו באזור מיועדים לתעסוקה, "המקום יהפוך בלילה לשכונת רפאים".
מהנדס העיר אודי כרמלי השיב לדברים: "זה האזור הכי נגיש בארץ מבחינת תחבורה. אין (באזור) שטחים לא מפותחים. 3,000 יחידות דיור זה המון. מדובר בכ-7,000 תושבים. זו שכונה משמעותית מאוד".
כרמלי הזכיר ללהבי כי תחת הגדרת תעסוקה נמצאים גם בתי מלון, והוסיף כי יתווספו במתחם פתרונות ליצירת שטחים פתוחים.
בדיקת התוכנית מעלה כי במתחם מספר מבנים היסטוריים המיועדים לשימור, ביניהם בית הספר "שבח למופת" ובניין המכללה להנדסה וטכנולוגיה "אתגר" – מבנים שהיו חלק מהשכונה ההיסטורית מאמצע המאה ה-19. סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי אמר במהלך הישיבה כי "צריך אולי לוותר על מספר מבנים לשימור כדי לאפשר יותר שטחים למרחב הציבורי". בנוסף הציע לדיאנסקי להגדיל את השטחים הציבוריים בתוך מבנים קיימים, בעזרת גגות ירוקים ומקומות לפנאי ונופש באזור הבניינים.

מדיניות החניה של עיריית תל אביב אינה פוסחת גם על התוכנית הזו. לפי התוכנית יוקם "מרחב ציבורי איכותי המוטה לטובת הולכי רגל, תחבורה ציבורית ואופניים, תוך צמצום הרכב הפרטי". המשמעות ברורה: פחות מקומות חניה. תקן החניה שיקוצה במתחם במסגרת התוכנית הינו 0.5 חניה לכל דירה, לפי התוכנית בשל הקרבה לקו האדום של הרכבת הקלה, וגם בשל בתי המלון הרבים שיוקמו במסגרת התוכנית. מקומות חניה ליחידות דיור בר השגה לא יחושבו בתקן החניה למגורים.
הוועדה אישרה לבסוף את התוכנית, תוך הבטחה לבדוק את ההסתייגויות של להבי ולדיאנסקי.
מעט היסטוריה. ההתיישבות במתחם שבח החלה בשנת 1851, עם עלייה של נוצרים משיחיים גרמנים ואמריקאים. השטח באותה תקופה כלל בעיקר פרדסים. בשנת 1855 קנה משה מונטיפיורי את אדמות הבוסתן שבהן עבדה קבוצת המתיישבים וניצל את השטח להתיישבות יהודית. בתקופת המנדט הבריטי התפתח במקום אזור תעשייה לנפט. בשנת 1924, בחלקו הצפון מזרחי של המתחם הוקמה שכונת המגורים היהודית הראשונה – היא שכונת הרכבת. לאחר מלחמת העצמאות חלה נטישה הדרגתית של דיירי השכונה לאזורי מגורים משופרים יותר, ובעליהם מכרו או השכירו את הצריפים הנטושים למוסכים ולמסגריות. במהלך השנים האזור הפך לאזור תעשייה. בהמשך נבנו מגדלי אביב שסימנו את התפתחות הבנייה לגובה במתחם. מיד לאחר בנייתם, בשנת 2004, התווסף אליהם גם מגדל סונול.





