מבקר המדינה על מצ"ח: יותר מדי תיקי סמים, פחות מדי טיפול בעבירות אמל"ח

שתף כתבה עם חברים

למרות מגמת העלייה באירועי גניבות נשק וחלקיו, רק שמונה אחוז מהתיקים התייחסו לתופעה, בעוד שיותר ממחצית עסקו בעבירות סמים * וגם: גיוס מקורות קל מדי, מערכת נתונים מיושנת, והשיפור בהכשרת חוקרי הונאה

למרות שבמצ"ח הבטיחו הסמכה מקצועית בנושא טיפול בזירות עבירה, הליקויים תוקנו חלקית בלבד (צילום ארכיון להמחשה: גיל יערי, פלאש 90)

חקירות תיקי סמים מקבלים תשומת לב גבוהה הרבה יותר מאשר חקירות בנושאים אחרים, כגון תיקי אמל"ח. זהו אחד הליקויים המרכזיים אליהם מפנה זרקור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בדוח ביקורת מעקב על המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח), המתייחס לשנת 2020.
לפי דוח המבקר, בשנת 2020 טופלו על ידי מצ"ח 23,308 אירועים ונפתחו 3,719 תיקי חקירה, אולם רק פחות משמונה אחוזים (7.8) מסך התיקים עסקו בעבירות אמל"ח, בעוד שיותר ממחצית התיקים היו בנושאי עבירות סמים (53.7). זאת, לדברי המבקר, למרות שמסיכום שנת עבודה זו עולה כי קיימת מגמת עלייה בהיקף אירועי גניבות נשק וחלקיו.

רובו ככולו של הדוח מתייחס למעקב שביצע המבקר בנושאים שונים שתחת אחריות מצ"ח. לפי הדוח, מאז פורסם הדו"ח הקודם בנושא בשנת 2019 – בצה"ל אמנם ביצעו שיפורים רבים, אך למרות זאת עדיין יש הטעון שיפור. כך למשל, בביקורת הקודמת המליץ המבקר על ביצוע עבודת מטה מקיפה בשיתוף גורמים צבאיים וחוץ-צבאיים, בסיומה יובאו הדברים לעיונו של שר הביטחון. לפי הדוח הטרי, מסקנות עבודת המטה עדיין לא הובאו לעיונו ולאישורו של שר הביטחון. בהקשר זה ניתן לציין כי במספר תחומים עליהם אחראים גורמים בצה"ל מחוץ למצ"ח, והקשורים בעיקר למשאבים – לא ניתן מענה לתיקון הליקויים שעלו בדוח הקודם. בעיקר – לא נעשתה עבודת מטה לבחינת יכולתה של מצ"ח לעמוד בייעודה ובמשימותיה באופן מיטבי.

בביקורת הקודמת נמצאו ליקויים גם בטיפול בזירות עבירה. בהתייחס לליקויים אלה נמסר ממשרד הביטחון כי חוקרי מצ"ח יעברו הסמכה מקצועית בנושא טיפול בזירות עבירה. אלא שמדוח ביקורת המעקב עולה כי הליקויים תוקנו רק חלקית: בשנת 2019 התקיימה השתלמות שנמשכה יומיים במקום חמישה, והיא לא כללה את מרבית תכני החובה שנקבעו בהנחיית מפקד מצ"ח. בשנת 2020 תוכננה השתלמות בת שלושה ימים, אולם היא לא התקיימה בשל מגבלות הקורונה.

הביקורת הקודמת עסקה גם בנושא חניכת רכזי מודיעין: "הרכזים חסרו מושגים מקצועיים ולכן לא פעלו על פיהם, ורבים מהם כשלו בתפקידם". בדוח הנוכחי נכתב כי בעוד שמרחב דרום במצ"ח קבע לכל רכז חדש במרחב חונך אישי, מרחב צפון לא הכין מבעוד מועד תוכנית חניכה מסודרת הכוללת פירוט שמי של החונכים המיועדים לחנוך כל אחד מן הרכזים החדשים.

המבקר מותח ביקורת גם בנושא גיוס מקורות. הנחיה חדשה של מצ"ח מאפשרת לגייס חייל כמקור במסגרת פגישה אחת בלבד במידה ונחקר בעבר כחשוד (במצ"ח או במשטרה), ללא קשר עם תוצאות החקירה או עם חומרת העבירה שנחשד בה. גם חייל שאי פעם נחשד מכוח ידיעה מודיעינית (בין אם חשד זה אומת ובין אם לא) – במצב כיום מותר לגייסו כמקור למצ"ח במסגרת פגישה אחת.

צילום ארכיון להמחשה

בביקורת הקודמת עלה בנוגע למערכת תהליכי חקירות ומודיעין (מתח"ם), כי בשל תקלות חוזרות ונשנות וחוסר סנכרון עם מערכות אגף כוח אדם (אכ"א), המערכת אינה משמשת מסד נתונים אמין. בביקורת המעקב נמצא כי פרט לשיפורים מעטים, המתח"ם נותרה מיושנת ואינה עונה על הצרכים.

לפי הביקורת משנת 2019, ערכות זירות עבירה היו במצב תחזוקתי ירוד, וברבות מהן הציוד היה חסר ותקול. בביקורת המעקב נמצא כי הליקויים בנושא זה תוקנו: "מצ"ח רכשה ערכות חדשות וחל שיפור בטיפול של מצ"ח בתחזוקתן השוטפת של ערכות זירות העבירה", כך לפי הביקורת. נמצא כי גם הליקויים בטיפול במוצגים תוקנו במלואם.

ב-54 אחוז מהמקרים שנבדקו בשנת 2017 לא עמד המרכז הלאומי לרפואה משפטית בלוחות הזמנים להעברת חוות דעת רפואית משפטית על נתיחת גופת חייל, והדבר הביא להתארכות של ממש בחקירות מצ"ח. מביקורת המעקב עולה כי הליקויים תוקנו במידה רבה: "הוקם במצ"ח צוות ייעודי לטיפול במקרים של מוות שאינו בפעילות מבצעית (משב"ם) והצוות הביא לשיפור ממשקי העבודה עם המרכז לרפואה משפטית".

זאת ועוד, לפי הביקורת מהעבר, קוצצו תקני חקירות הונאה שטופלו ביחידה. כמו כן לא בוצעו במצ"ח הכשרות מקצועיות ייעודיות לחוקרים ולאנשי המודיעין בתחום חקירות ההונאה. בביקורת המעקב עלה כי הליקוי תוקן: "מצ"ח פעלה לשיפור מקצועיות חוקרי ההונאה על ידי ביצוע הסמכה לחוקריה, על ידי הגדלת תקנים ועל ידי יצירת שיתופי פעולה עם גורמי חקירה נוספים המסייעים בשיפור הרמה המקצועית ביחידה".

מפקד מצ"ח, אל"מ יובל יאמין (צילום: דף הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)

בביקורת הקודמת עלו ליקויים במקצועיות מערך המודיעין, שהתבסס ברובו על חיילים בשירות חובה, לרבות בפעולות החניכה והפיקוח על מערך זה. בביקורת המעקב נכתב כי "מצ"ח השתיתה את מערך המודיעין שלה על אנשי קבע בלבד, כדי להוביל למערך מקצועי, מנוסה ובוגר, וייחדה למערך המודיעין הכשרה ייעודית".
"ממצאי דוח זה מעידים כי מצ"ח פעלה לתיקון רבים מהליקויים אשר עלו בדוח הקודם", ציין המבקר בדוח הנוכחי, אך עם זאת הוא ממליץ שמפקד מצ"ח, אל"מ יובל יאמין, ימשיך לפעול לשכלול מנגנוני חניכה ובקרה בכל הנוגע לתחום הרגיש של גיוס מקורות.

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *