
"אין מקום בישראל לרכבי דיזל ישנים ומזהמים. המאפיינים הנוכחיים של כלי-הרכב בישראל גורמים למפגעים סביבתיים ובריאותיים לציבור". כך אמר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, בישיבת הממשלה בסקירה מיוחדת שמסר בנושא זיהום האוויר מתחבורה (שני, 8.12). השר הציג בישיבה תוכנית לצמצום זיהום אוויר מרכבי דיזל ישנים, שלטענת משרדו אחראים ל-80 אחוז מזיהום האוויר מתחבורה בישראל. הוא הוסיף כי להערכת ה-OECD, כ-1,100 אנשים בישראל מתים בטרם עת כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר תחבורתי.
השר הציג תוכנית לצמצום רכבי הדיזל בישראל, כאשר היעד הוא שעד שנת 2023 יופסק לגמרי השימוש ברכב דיזל מזהם, תוך עידוד הגריטה של כלי רכב אלה. כמו כן הציג תוכנית למיסוי ירוק לכלי רכב עם מנוע ידידותי לסביבה (בעיקר רכבים חשמליים). בנוסף, לפי התוכנית בתחום התחבורה הציבורית – האוטובוסים הישנים יוחלפו באוטובוסים חשמליים החל משנת 2025 והמוניות ברכבים חשמליים החל משנת 2030. לטענת השר, כבר כיום, יותר מ-6,000 משאיות ואוטובוסים מזהמים נמסרו לגריטה או שהותקן בהם מסנן בסבסוד המשרד, שתמך בכ-80 אוטובוסים חשמליים ובכ-1,500 מוניות היברידיות מופחתות זיהום. השר קרא למשרדי האנרגיה והתחבורה לקדם יחד תוכניות פעולה לתחבורה נקייה וחשמלית.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי נקבעו תקנות אשר אסרו על חידוש רישיון רכב לכלי רכב דיזל מזהמים, אלא אם יתקינו מסנן חלקיקים. במקביל, המשרד העניק סבסוד בהתקנת מסנן חלקיקים או מענק לגריטה מוקדמת של הרכב. נכון להיום, כ-6,000 משאיות ואוטובוסים מזהמים התקינו מסנן או נמסרו לגריטה, וכך המשרד השלים יותר ממחצית מהתוכנית אשר תביא עם השלמתה להפחתת 30 אחוז מהזיהום התחבורתי. במשרד ציינו את האיסור לכניסת רכבי דיזל ישנים לחיפה, ואמרו כי תקנות דומות יותקנו בקרוב גם בירושלים.
ד"ר אריה ונגר, ראש תחום איכות אוויר ואנרגיה בעמותת אדם טבע ודין (אט"ד), אמר לאתר פוסטה כי מנועי דיזל מזהמים מאוד. לדבריו, "טוב שמצד אחד המשרד להגנת הסביבה מנסה לצמצם את השימוש ברכבים הללו, אך עם זאת חייבים לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית ירוקה בת קיימא. כל אוטובוס יכול להוריד 40 מכוניות מהכביש. יכול להיות שעדיף אוטובוס דיזל מאשר 40 רכבים על הכביש שתקועים בפקק ומזהמים".

לדברי ד"ר ונגר, במרכזי הערים יש לעבור לאוטובוסים חשמליים, ואוטובוסים בינעירוניים צריכים לעבור לאנרגיית גז. "אנשים יוותרו על הרכב ויעברו לתחבורה ציבורית רק אם זה יהיה עבורם נוח", כך לדבריו, "גם תחנות החשמל צריכות לעבור לאנרגיה חלופית, כי אם כלי הרכב החשמליים יטענו את רכבם ותחנות הכוח יעבדו על האנרגיה שקיימת היום, גם זה יגרום לזיהום אוויר. לכן היעד הוא שעד לשנת 2030 17 אחוז מהאנרגיה תהיה מתקדמת. בניגוד לאירופה, בישראל אין הרבה רכבי דיזל, כי צריך לנסוע במשך קילומטרים רבים כדי שזה ישתלם כלכלית".
ד"ר ונגר מוסיף כי אחת הבעיות הקשורות למנועי דיזל היא המשאיות: "אין טכנולוגיה חשמלית לגבי משאיות, לכן צריך אולי לשכנע את המשאיות החשמליות לעבור לאנרגיית גז, אך כל צעד כזה מצריך תשתית של תדלוק".






אם יאשרו למונית לעבור לרכבים חשמליים הכל יראה אחרת שקט יותר נקי יותר ירידה משמעותית בעלויות.