מי נגד מי בקרב על שדה דב

שתף כתבה עם חברים

מצד אחד מנהלי הגוש הגדול שפתחו בקמפיין תקשורתי עם סלוגנים כמו "חיבוק דב" ו"הסיפור האמיתי". מצד שני עיריות תל אביב ואילת שמבקשות דחייה של חמש שנים בפינוי השדה

לקראת מועד הפינוי של שדה שדה דב, הקרב בין בעלי הקרקע לבין המתנגדים לסגירה עלה הילוך, ועבר בין היתר גם למאבק תקשורתי דו צדדי.

מצד אחד, 2,000 בעלי הקרקע – שדורשים במכתב ליועמ"ש לממש את בעלותם – פתחו בקמפיין תקשורתי תחת השם "חיבוק דב", בהובלת משרד היח"צ שרף תקשורת, בשיתוף חברת הפרסום סיטי מדיה, ועם סרטון בכיכובו של השחקן יוסי מרשק.

מצד שני, פוליטיקאים ואנשי ציבור מפצירים בראש הממשלה בנימין נתניהו למצוא פיתרון שידחה את סגירת שדה התעופה.

בעלי הקרקע מיוצגים על ידי מנהלי "הגוש הגדול" מתוך הקרקע, באמצעות חמישה עורכי דין שמונו מטעם בית המשפט לפינוי שדה התעופה ולניהול השטח. לטענתם, עד עתה קולם לא נשמע ולא התאפשר להם לממש את זכותם בקרקע. במכתב ליועמ"ש אביחי מנדלבליט והמשנה ליועמ"ש לעניינים אזרחיים ארז קמיניץ, מזכירים מנהלי הגוש הגדול כי פינוי שדה דב נקבע ל-1 ביולי, לאחר שחיל האוויר אישר כי הוא ערוך להפסיק את פעילותו בשדה. עוד נטען כי שדה דב פוגע באיכות הסביבה ואף מעכב את פיתוח הנגב, מאחר וכספי הפינוי אמורים לשמש להעתקת בסיסי צה"ל לנגב.

בעלי הקרקע טוענים עוד, כי לאחר שהשדה יפונה, יוקם במקומו פארק חופי גדול, מרכז ספורט ימי, אזורי מסחר ותעסוקה וכן 3,700 חדרי מלון, והגישה לרצועת החוף תוסדר. לפי בעלי הקרקע, המדינה התחייבה להשקיע כסף רב בפיתוח נתב"ג, כדי שיוכל לתת את המענה ששדה דב נתן עד כה.

מנגד, תושבי אילת לא נותרו אדישים. כנס חירום התקיים במהלך השבוע בבית סוקולוב בתל אביב, בהשתתפות ראש העיר תל אביב רון חולדאי, ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי, וראשי ענף המלונאות בישראל. שם נאמר כי סגירת שדה דב תהיה "מכה אנושה לענף (המלונאות באילת), אולי מכת מוות. המלונאים הביעו חשש שיצטרכו לסגור חלק מהמלונות ולפטר עובדים.

חולדאי הצהיר כי סגירת שדה דב היא תוכנית הנעדרת ראייה אסטרטגית וארוכת טווח, ומתעלמת מתרומתו הקריטית של השדה, המשרת כמיליון נוסעים בשנה וממלא תפקיד מרכזי בהבטחת גישה לטיפולים רפואיים, ולעתים אף להצלת חיים – שירות שנתב"ג לא יוכל להחליף.

הלוי הצהיר בכנס כי הוא עוזב את מפלגת הליכוד: "זהו מהלך אווילי, מיותר, חסר אחריות שמביא ממשלה להתעמר באזרחיה, לבגוד בהסכם הבלתי חתום בין הממשלה לבין אזרחי אילת… לא מצאתי שום סיבה הגיונית לסגירת השדה, להוציא את הרצון לחמוד את הקרקע כדי לכסות גירעון תקציבי שיצרה המדינה".

ראש עיריית אילת נואם בכנס החירום נגד סגירת שדה דב

ח"כ אסף זמיר ממפלגת כחול לבן, ששימש בעבר כסגן ראש עיריית תל אביב אמר בנאום בכנסת כי "חובה על הכנסת הזו וחובה על הממשלה וראש הממשלה למצוא את הזמן ואת היכולת תוך כדי הכנסת המפוזרת ולאפשר את דחיית הסגירה כדי למצוא פתרון אחר…".

זמיר אמר לאתר פוסטה כי קרא לראש הממשלה, מתוקף תפקידו כשר הביטחון, לדחות את הסגירה. לדבריו, תוכנית שגיבשה עיריית תל אביב מאפשרת לבעלי הגוש הגדול לבנות על החלק שלהם ולהמשיך להפעיל את שדה דב בחלק של הבעלות הממשלתית, אך משרד האוצר מתנגד "כי הוא רוצה את הכסף ממכירת השדה לכסות את הגירעון".

שדה דב נבנה בשנת 1938 על ידי שלטונות המנדט הבריטי. לאחר קום המדינה פעל כשדה תעופה אזרחי, צבאי וגם המשטרה השתמשה בשדה לטובת מטוסי הפייפר שלה. פינוי שדה דב עלה לראשונה בשנת 1961 לצורך פיתוח רמת אביב. באותה תקופה הקרקע נמכרה ליזמים פרטיים, שחלקם הגדול מחזיקים בזכויות עד היום. בשנת 2007 נחתם הסכם בין המדינה לבין בעלי הגוש הגדול. לטענת בעלי הקרקע, במסגרת ההסכם הם ויתרו על 50 אחוז מערך הקרקע וגם היום הם מנועים מלמכור את הקרקע, מאחר ושדה התעופה עדיין פועל.

את בעלי הקרקעות בגוש הגדול מייצגים עורכי הדין גלית רוזובסקי, רחל זכאי, משה ליפקה, מיקי שפטלר ואליהו מינקוביץ'.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *