
לפני כשבועיים נסגר רחוב שדרות ירושלים ביפו לתנועת כלי רכב בשל עבודות הרכבת הקלה, עוד מהלך שהזכיר עד כמה בשנים הקרובות העבודות על רשת הרכבות בגוש דן יתרחבו לרחובות ולערים נוספות, ויכבידו על התנועה. לטענת ארגון "15 דקות", תוכנית "מהיר ועכשיו" שהגה הארגון יכולה לתת מענה לתקופת הביניים של בניית הרכבת הקלה בעשור הקרוב.
ב-10 השנים הקרובות יתבצעו עבודות להקמת שלושה קווי רכבת קלה לאורך גוש דן – עבודות שעשויות לגרום לסגירת רחובות רבים ולשיתוק העיר. על מנת להתמודד עם קשיי התחבורה בתקופת הביניים, התוכנית של "15 דקות" מציעה רשת קווים מכינים ומהירים, שיקומו כבר עכשיו על התוואי הקיים של הרכבת הקלה. מדובר במודל זהה לקו מספר 1 בגוש דן, הנוסע כיום על תוואי הקו האדום מפתח תקווה ועד לבת ים. על פי התוכנית, זמני הנסיעה בקווים המכינים יהיו קצרים בכמחצית מזמני הנסיעה היום. כך למשל נסיעה ממרכז תל אביב לרמת החייל אורכת כיום כ-40 דקות, אבל בארגון טוענים כי זמן הנסיעה בקו המכין הצהוב לא יעלה על 19 דקות.
התוכנית הושקה בשבוע שעבר בתל אביב, בתמיכת שלושה סגני ראש עיר ומחזיקי תיק תחבורה בעיריות תל אביב, רמת גן ופתח תקווה. אלה הביעו תמיכה במיזם והצהירו כי יפעלו למימושו מול משרד התחבורה.
סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "בואו נתחיל עם הקו הסגול המכין, שייסע בתוואי העתידי של הרכבת הקלה. יש לו השלכות על רחובות מרכזיים בתל אביב: אלנבי ובן יהודה. אני מציעה לקחת את הקו הזה כיעד ולקדם אותו. זה אתגר יוצא מן הכלל לעשות קו מקדים – הסגול תחילה".

רכזת תחום קהילה ב"15 דקות", לרה פארן: "דווקא בתקופת העבודות, כאשר הדרכים פקוקות וסתומות, יש ליצור אלטרנטיבה מהירה וישירה לאזורי הביקוש".
ממלא מקום ראש עיריית רמת גן ומחזיק תיק התחבורה, ליעד אילני, אמר בכנס: "אנחנו בעד התוכנית! קו 1, שנוסע בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, הוא הצלחה מסחררת ומאוד נשמח אם זה יקרה גם בקו הסגול. ננסה לעשות את זה יחד עם המדינה".
סגן ראש עיריית פתח תקווה ומחזיק תיק התחבורה, צדוק משה: "אנחנו חייבים שיתוף פעולה של כל הערים בגוש דן. אם אנחנו לא נחליט שאנחנו מתעדפים תחבורה ציבורית על פני כל דבר אחר – נמצא את עצמנו באסון תחבורתי מאוד קשה".
מנכ"לית "15 דקות" שמרית נוטמן אמרה כי "עבודות ההקמה צפויות להחמיר את עומסי התנועה שכבר היום הם בלתי נסבלים. הדרך היחידה לעבור זאת בשלום היא באמצעות תחבורה ציבורית מהירה למרכזי הערים. הרשויות המקומיות תומכות וציבור הנוסעים מצפה ממשרד התחבורה לאמץ את היוזמה שתקל על התנועה ועל העסקים בגוש דן".
יש לציין כי כדי להקים קו מכין, יש להקצות יותר נתיבי תחבורה ציבורית על חשבון נתיבי כלי רכב פרטיים. מהלך כזה יכול להוביל להתנגדויות מצד תושבים ברמת גן, פתח תקווה ושאר ערי גוש דן, המעדיפים להשתמש ברכב הפרטי.
“15 דקות – ארגון צרכני התחבורה בישראל" הוא עמותה רשומה שמטרתה לקדם תחבורה ציבורית מהירה, זמינה ואיכותית, לשפר ולהוסיף קווי שירות ציבוריים, כך שמערכת התחבורה הציבורית תהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי ולעמידה בפקקים. פעילות הארגון מתקיימת באמצעות מאבקים ציבוריים ותקשורתיים, בעזרת מתנדבים ואנשי מקצוע. השם "15 דקות" נובע מהחזון של הארגון לקצר את זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית, כך שיהיה אפשר להגיע תוך 15 דקות למרכז עירוני ממקום המגורים.
הארגון הוקם בשנת 2009 בירושלים על ידי קבוצת תושבים משכונת קטמון, שרצו להגיע ב 15 דקות למרכז העיר ולתחנה המרכזית. בזכות מאבק מוצלח נוסד קו 15, שעומד ביעד הזה ופופולארי ביותר בעיר. משנת 2013 פועל הארגון ברמה הארצית.







