סגור עקב ליקויים: צווי סגירה לעשרות אתרי בנייה בתל אביב

שתף כתבה עם חברים

בעקבות עלייה מדאיגה במספר ההרוגים בתאונות עבודה באתרי בנייה ברחבי הארץ, המשטרה ומשרד העבודה קיימו מבצע אכיפה שהוביל לסגירת אתרי בנייה בתל אביב, בהם נמצאו לקויים חמורים

מפקחי הבטיחות בודקים את אחד האתרים (בצילום למטה: צו הפסקת עבודה)

בשנה החולפת נרשמה עלייה תלולה במספר ההרוגים באתרי בנייה בארץ. מדובר בשורה של אסונות של עובדים שיצאו לעבודתם באתרי בנייה ולא חזרו לביתם, כתוצאה מרשלנות, ליקויי בטיחות ותנאים פיזיים ירודים. בשל כך, משרד העבודה והרווחה החליט להגביר את פעילות האכיפה באתרי בנייה, וקיים (שני, 10.2) יחד עם המשטרה והרשות המקומית, פעילות ממוקדת בעשרות אתרי בנייה בעיר. המבצע התמקד באתרי בנייה עם ליקוי בטיחות קודמים וכאלה שהיה מידע מודיעיני לגביהם על ליקויים בטיחותיים מהותיים. חלק מהאתרים שבהם נערכה ביקורת היו אתרים שבהם התקיימו עבודות של תמ"א 38.

בסיום הפעילות בשטח, מפקחי מינהל הבטיחות החליטו לסגור 18 אתרי בנייה בשל ליקויים חמורים. בין הליקויים הבולטים שנמצאו בשטח: חוסר בגידור בטיחות, אי שימוש בציוד מגן אישי לעובדים, עבודה בגובה שלא על פי הנהלים, ליקויים בתחום החשמל, ליקויים בפיגומים, חוסר בהדרכות לעובדים, חוסר בשילוט, אי מינוי או היעדרות מנהל עבודה. באחד האתרים נמצא כי הועסק קטין בעבודות בנייה, בניגוד לתקנות האוסרות באופן מוחלט העסקת בני נוער בעבודות מסוכנות בתחום זה. בנוסף לצווי סגירה, המפקחים הטילו עוד עשרות צווי בטיחות על אתרי בנייה נוספים. באתר בו הוטל צו בטיחות, נדרש ממבצע העבודה באתר בנייה לבצע תיקונים לליקויי בטיחות שנמצאו בו.

ראש מינהל בטיחות ומפקח עבודה ראשי במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן, אמר לאתר "פוסטה": "במהלך מבצע האכיפה אנחנו מבצעים מבצעי פיקוח ובודקים את בטיחות העובדים ובודקים אם מנהלי האתר מקיימים את התנאים שנכתבו בתקנות הבטיחות. כמו כן אנחנו בודקים אם בעלי תפקידים שעובדים באתר, קיבלו הסמכות לבצע את עבודתם. במסגרת המבצע גילינו גם חוסר נוכחות של בעלי תפקידים ואנשים שביצעו עבודה ללא הסמכה. לא נפסיק את הפעילות בשטח עד שהמצב יהיה משביע רצון. לגבי האתרים שקיבלו צו סגירה, צריך לתאם מועד חדש לביקורת כדי לוודא שהליקויים תוקנו".

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק תאונות בניין ותעשייה, הוסיפה ואמרה: "טוב שיש אכיפה ויש פעולות פיקוח, אבל הדבר המצער הוא שפעולות אלו לא מייצרות כמעט כל הרתעה. בפועל מי שביצע עבירות בטיחות והתרשל בשמירה על בטיחות העובדים, לא משלם מחיר, והאתרים נפתחים שוב לעבודה בתוך ימים ספורים לכל היותר. מנהל הבטיחות הפסיק להטיל קנסות כספיים בגין הפרות בטיחות, כמעט לעולם לא מוגשים כתבי אישום בגין הפרות בטיחות, ורק במקרים מועטים מאד נוקט רשם הקבלנים במשרד השיכון בהליכים משמעתיים כנגד חברות קבלניות אשר במקרים נדירים בלבד מובילים לשלילת או השעיית רישיון הקבלנות שלהם. מוטב היה שהיו משקיעים פחות במבצעים ויותר בנקיטת סנקציות מרתיעות שיגבו מחיר גבוה אצל קבלנים שנמצאו אצלם ליקויי בטיחות חמורים".

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *