במהלך השבוע פעלו שוטרי אגף התנועה באכיפה ממוקדת נגד נהגי כלי רכב כבדים, במטרה לאתר משאיות הנעות עם חריגות משקל בכבישים. משעות הבוקר נפרסו השוטרים בניידות גלויות וסמויות וביצעו בדיקות לעשרות משאיות בסמוך לנמל אשדוד. במהלך הפעילות נרשמו כ-15 דו"חות תנועה בגין חריגות משקל, ושבע משאיות הושבתו ל-30 ואף ל-60 ימים במגרש האחסנה של המשטרה. בנוסף, שלושה רישיונות נהיגה נפסלו לנהגים בגין העבירות הללו.
במהלך הפעילות הבחינו השוטרים בנהג משאית על כביש 41 סמוך לנמל אשדוד, כשהוא חוצה את הצומת באור אדום. לאחר שנעצר (כפי שניתן לראות בסרטון), נמצא כי הוא מוביל מטען בחריגת משקל מסוכנת של 75 אחוז בעגלה ועוד 45 אחוז במשאית. הנהג, תושב מזרח ירושלים (58) עוכב לחקירה ושוחרר למעצר בית בתנאים מגבילים לאחר שרישיון הנהיגה שלו נפסל ל-30 ימים. המשאית הושבתה למשך 60 ימים בגין עבירה חוזרת. בכוונת המשטרה להגיש נגדו כת אישום בימים הקרובים.
במסגרת אותה פעילות באזור נמל אשדוד נעצר נהג משאית לבדיקה, ולאחר שקילת המשאית נמצא כי הוא מוביל מטען בחריגת משקל של 67 אחוז. לנהג נערך שימוע ורישיון הנהיגה שלו נפסל ל-30 ימים. הוא קיבל הזמנה לבימ"ש והמשאית הושבתה במגרש האחסנה לתקופה דומה.
"הובלת מטען שלא בהתאם לחוק עם משקל ייתר מהווה סכנה ממשית וגוררת בצידה השבתה של המשאית ונזק כלכלי כבד. חריגה במשקל עלולה לפגוע בתפקוד מערכות הרכב ולגרום לתאונה, על כן אנו רואים בחומרה את הסיכון של הנהגים ונמשיך לפעול בנחישות כפי שפעלנו", נמסר מהמשטרה.
מנתוני הרלב"ד עולה כי בשנת 2018 היו , 27 אחוז מההרוגים ו-24 אחוז מהפצועים היו היו בתאונות בהן היו מעורבים משאיות או אוטובוסים. מאז תחילת השנה רשמו שוטרי אגף התנועה כ-1,000 דו"חות והזמנות לדין לנהגים שנתפסו עם מטען החורג מהמוגדר בחוק.
רפ"ק שחר גמזו, דובר אגף התנועה, אומר לאתר פוסטה כי לפני קרוב לשנתיים הוקמה יחידה לרכב כבד שכפופה לאגף התנועה, ותפקידה הוא להילחם בתופעה של משקל עודף על כלי רכב כבדים. "כמות כלי הרכב הכבדים שנמצאים על הכביש מגיע לכ-350 אלף, כשביחס לכמותם בכביש אחוז המעורבות שלהם בתאונות קטלניות הוא גבוה מאוד. מעורבות של משאית בתאונה במקרים רבים זה מסתיים מתאונות קטלניות. לרוב נהגי המשאית הם לא הנפגעים".
לגבי האכיפה סמוך לנמל, אמר גמזו: "האכיפה בכביש 41, באזור אשדוד בסמוך לנמל, היא לא מקרית. מדובר במקום שיודעים שנעים בו כלי רכב כבדים. הובלת מטען עם משקל עודף או חריגה משקל מסכנת לא רק את הנהג, אלא גם את כלל משתמשי הדרך. אכיפה מוגברת בנושא התחילה בשנה האחרונה. האכיפה גברה כי זיהו שיש הרבה כלי רכב שמעורבים בתאונות קשות. חשוב להדגיש שרכב שנע על הכביש עם מטען חורג פוגע במערכות הבלמים וההיגוי ושוחק את הבלמים. המשטרה לא עוצרת רק בנהג, מתבצעות חקירות גם למנהלי החברה ומי ששולח את הנהג עם משקל כזה."אנחנו לא עוצרים רק בש"ג, אנחנו חוקרים את כל מי שקשור לסיפור". לדברי גמזו, במשטרת התנועה מקווים שבעלי משאיות יבינו את חומרת העבירות גם דרך הכיס, נזק של 2,000 שקל לכל יום שבו המשאית מושבתת ולא עובדת. "אנחנו באים קודם כל לשמור על החיים של הנהגים ואלו שסביבם", כך לדבריו.





