המרכז לעיוור בישראל הגיש (שני, 2.12) לבית המשפט המחוזי בתל אביב תובענה ייצוגית בסך 31 מיליון שקל נגד חברות התחבורה הציבורית – דן, אגד, קווים ואפיקים, בטענה להפרת חובותיהן כלפי אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה.
בישראל רשומים כיום 23,132 איש ואישה עם עיוורון ולקויות ראייה על פי חוק, והם נושאים תעודת עיוור. מתוך קבוצה זו כ-10 אחוז הם עיוורים מוחלטים שאינם יכולים להשתמש כלל בחוש הראייה. לפי הערכות, בישראל עוד אלפי לקויי ראייה שאינם מוכרים על ידי הרשויות.
לפי התובענה, עם הצטברות תלונות בדבר היעדר נגישות לעיוורים, אנשי המרכז לעיוור החלו באיסוף נתונים לצורך בירור התופעה וממדיה. לצורך הבדיקה, תוך פרק זמן של כשנתיים נבדקו ותועדו 220 מקרים על ידי אנשי המרכז; ב-134 מהם תועדו הפרות של החברות השונות.
לצורך הבדיקה, צוות של המרכז הציב מתנדב בעל מאפיינים סטריאוטיפיים ברורים של אדם עם עיוורון ו/או לקויות ראייה, המחזיק בתעודת עיוור. אנשי הצוות צילמו את המקרים בווידאו, החל מה-4 במאי 2017 ועד ה-3 בפברואר 2019. הצילומים נערכו בפריסת שעות רחבה, החל מהבוקר ועד אחר הצהריים.
לפי התובענה, תוצאות הבדיקה העלו כי במקרים רבים הפרו חברות האוטובוסים את החובה החוקית כלפי אנשים עיוורים. במקרים מסוימים האוטובוסים לא עצרו בתחנה המדויקת, דבר שהקשה על אדם עם עיוורון לאתר את האוטובוס ולהעלות עליו. במקרים אחרים מערכת הכריזה לא עבדה בזמן ועל כן לא ניתן זמן הולם לאדם עיוור כדי לרדת בתחנה. במקרים אחרים מערכת הכריזה לא עבדה כלל.
מתוצאות הבדיקה עלה כי בחברת דן תועדו 76 מקרים עם היעדר נגישות, בחברת אגד 26 מקרים, בחברת קווים 19 מקרים, ובחברת אפיקים נמנו 13 מקרים.
מהתובענה עולה כי חברות האטובוסים "לא הנגישו את האוטובוסים כפי שמתחייב מהוראות החוק והתקנות שהוזכרו לעיל ובכך הפרו את חובת הזהירות הכללית שמוטלת על מי נותן שירות לציבור… הפרת חובות ההנגשה פוגעת בזכויות יסוד של המבקשים והקבוצה שאותם הם מבקשים לייצג, זכויות לשוויון ולכבוד וגורמת נזק מסוג נזק בלתי ממוני כבד משקל ומשמעות… רק בדרך ניהול תובענה ייצוגית ניתן יהיה לרפא את הטעון תיקון בהתנהלות הנתבעים", כך נטען.

עורכי הדין אורון שורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', המייצגים את המרכז, מסרו בתגובה: "זהו מאבקם של האינם-רואים והאינם-נראים. אלה, אשר חרף כל מאמציה של החברה לתקן, לאכוף, להביא אל סף התודעה את דבר קיומם וצרכיהם, הם נותרים בלתי נראים. מדובר באבסורד. קווי התחבורה ציבורית, הם צורך קיומי בעבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. מה שנראה טריוויאלי ומובן מאליו עבור האדם הרואה, הנו הר-גורל בעבור האחר. המרכז לעיוור ימשיך לפעול למען הנגשת המרחב הציבורי במטרה לאפשר לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה לחיות חיים ראויים".
בחברת אגד בחרו שלא להגיב. מחברת דן נמסר: "דן מספקת, עניין שבשגרה, שירות נגיש באופן מלא לאנשים עם מוגבלות בראייה. כתב התביעה טרם התקבל בחברה והיא תגיב לטענות בבית המשפט". מחברת אפיקים נמסר בתגובה: "התביעה טרם הומצאה לנו כדין. לאחר המצאתה היא תילמד ונגיב עליה בהתאם".







