
בשישה חודשים מתחילת השנה מספר ארועי הרצח בחברה הערבית כבר חצה את המספר של שנת 2022 כולה: 111 נרצחים בחצי שנה, לעומת 106 נרצחים בכל השנה הקודמת.
ב-2021, שהיתה שנת השיא קודמת באלימות בחברה הערבית טיפס מספר הקורבנות ל-126.
על רקע הנתונים הקשים, בניסיון לעצור את סחף הדמים, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, ימונה לתפקיד ה"פרויקטור" למאבק בפשיעה בחברה הערבית. תחילה חשבו כולם כי ניצב סופר, שהתבטא נגד חסימת הכבישים במחאות והפעיל יד קשה נגד המפגינים במחוז שלו, מה שהפך אותו למועמד המוביל לתפקיד המפכ"ל הבא, מונה למפקד אגף ס'יף במקום המפקד הנוכחי שהודיע על פרישתו – ניצב נתן בוזנה.
אלא שאז, בהודעה מיוחדת מטעם ניצב סופר, בתיאום עם השר בן גביר, הוזכר במפתיע גם שמו של ה"מודל" לתפקיד – ח"כ יואב סגלוביץ, סגן השר לביטחון פנים בממשלת בנט ולפיד.
סגלוביץ, הניצב שהקים את להב 433, הוביל כפוליטיקאי את תוכנית החירום "מסלול בטוח" למאבק בפשע בחברה הערבית, ורשם תוצאה מוכחת: ב-2022 שנת המבצע נבלם גל מקרי הרצח והמספרים ירדו לראשונה מאז 2014.
עכשיו, ככל הנראה כדי לרצות את דעת הקהל, בן גביר מנסה ליצור רושם של המשכיות לתהליך שהחל בימי סגלוביץ, ולשם כך באופן לא רשמי הוא מוכן אפילו לתת קרדיט לפרויקטור של ממשלת בנט. ההבדל הוא, שסגלוביץ כסגן שר וראש אגף חקירות לשעבר, הוביל תוכנית שלמה עם כל הממשלה מאחוריו, בעוד מינויו של ניצב סופר מצטייר כעוד שליפה של בן גביר ללא תוכנית סדורה.
מורשת סגלוביץ
הפרויקטור סגלוביץ מונה באוקטובר 21' במסגרת החלטת ממשלה 549 – שהיתה תוכנית האב של מבצע "מסלול בטוח" לטיפול בפשע במגזר באחריות שר הבט"פ עמר בר לב וסגנו סגלוביץ – שני אנשים שמבינים בעבודת ביטחון ומשטרה ובניית תשתית מבצעית, להבדיל מהשר הנוכחי.
במסגרת סעיף 4 להחלטה 549, סגן השר סגלוביץ הוסמך לתכלל מבצע חירום כלל-ממשלתי ולהפעיל את כל המשרדים – לא רק את ביטחון הפנים אלא גם את משרד המשפטים, האוצר, הפנים, משרד הרווחה ועוד. זו היתה תוכנית יעודית של כל הממשלה, בה הפרויקטור מנהל צוותי עבודה בין-משרדיים לטיפול חירום בארגוני הפשע.
בשלב ראשון נעצרו כ-200 "יעדי אדם" מחוללי פשיעה מרכזיים, אבל הפעילות היתה הרבה מעבר לאכיפה משטרתית. המעצרים בוצעו בהדרגה, במקביל גם רשות המסים ורשויות אחרות "התלבשו" על עסקי העבריינים. מבצעי תקיפה כלכלית רבים מאוד יצאו לדרך בשיתוף פעולה של משרדי הממשלה הרלוונטים, במטרה לפגוע במנוע הכלכלי של ארגוני הפשע והעסקים שפועלים בכסות חוקית. המטרה היתה לפרוס בשטח "שמיכה גדולה" על הגחלים הלוחשות ולחנוק אותן, אחרי שב-2021 האלימות זינקה לשיא (שעדיין, הוא מתגמד לעומת ההתפרצות הנוכחית).

סגלוביץ, שפיתח מהמטה הארצי את המטה המשולב למאבק בארגוני הפשיעה, מיסד תוכנית עבודה דומה גם למאבק בפשיעה הערבית. הוא הקים מטה משולב וכינס לישיבה שבועית את המשנה ליועמ"ש עמית מררי, המשנה לפרקליט המדינה אלון אלטמן, ראש אגף חקירות ניצב יגאל בן שלום, ראש רשות המסים ערן יעקב ונציגי המל"ל במשרד ראש הממשלה. סגלוביץ היה בקשר הדוק גם עם מנכ"ל משרד הפנים ועם ראשי הרשויות הערביות. כל המשתתפים הכירו את סגן השר, שהכניס לכלא את ראשי ארגוני הפשיעה אברג'ל ואבוטבול לצד פוליטיקאים כמו הירשזון, קצב ואולמרט, מה שהפך אותו לאימת ראשי ארגוני הפשע והפוליטיקאים.
דרך אגב, היום ראש הממשלה נתניהו מדבר על הכנסת שב"כ לתמונה? בימי מבצע "מסלול בטוח" עד נפילת הממשלה הקודמת סגלוביץ היה יושב כל שבוע גם עם נציג שב"כ. שירות הביטחון הכללי היה עמוק בתוך התוכנית.
בסוף 22' וערב הקמת הממשלה הנוכחית נרשמה ירידה ראשונה של 16 אחוז באירועי הרצח, כמו גם אירועי ירי ואלימות.
הסוד של המערך הארגוני היה ביכולת הפרויקטור – סגן השר במשרד בטחון הפנים – להפעיל כל גורם וכל משרד בממשלה, סמכות שניתנה לו בהחלטה 549 לרכז את עבודת הממשלה ולהפעיל את כל המשרדים, אבל גם זכתה לציות על רקע מורשת הקרב שלו במשטרה.
ממשלת נתניהו לא ביטלה את החלטה 549, אבל גם לא יישמה אותה ולא המשיכה את המודל.
עכשיו אחרי שישה חודשים של כישלון חרוץ ספוג בדם וססמת משילות ריקה מתוכן, כשמספרי הרצח היומיומי מזנקים, בן גביר נאלץ לחזור אל תוכנית "הפרויקטור" וניצב יורם סופר מיועד להיכנס בנעליו הגדולות של סגלוביץ. אלא שמלבד השם והכותרת "פרויקטור", התהליך הארגוני, הסמכויות והמוניטין של של סופר רחוקים מלהיות דומות לאלה של סגלוביץ.
בן גביר אמנם כתב בהודעה ש"ניצב סופר יתאם את הפעילות המבצעית המשותפת של משטרת ישראל עם שאר גורמי אכיפת החוק, המשפט, הממשלה, רשויות ועוד במטרה לצמצם את האלימות" – אבל מה יהיה מקור הסמכות שלו להפעיל משרדי ממשלה אחרים, כאיש משטרה במדים?
"המשטרה לא צריכה פרויקטור – יש לה מפכ"ל, יש לה ראש אגף חקירות, לצורך העניין יש לה גם ראש אגף ס'יף. מעל כל אלה יש פרויקטור אחד למאבק בפשיעה – זה המפכ"ל ותחתיו מפקדי מחוזות", אומר בכיר במערכת אכיפת החוק. "פרויקטור צריכים בשביל להפעיל מבצע כלל ממשלתי. לשם כך נדרשת אוטריטה, דמות שמסוגלת לתכלל את הפעילות הכוללת שהיא לא רק אכיפה קלאסית, אלא מאמץ ושת"פ עם משרדים נוספים, אוצר, פנים, שב"כ, רווחה, קשר עם ראשי הרשויות הערביות…
"מה מקור הסמכות של ניצב במדים שהוא מינוי של השר בן גביר?
"האם כל הגורמים האלה יבואו לישיבה לקבל מניצב סופר הנחיות?
"ניצב במדים לא יכול להפעיל את ראש רשות המסים או את שר האוצר, אין לו שום סמכות פורמלית. מעבר לכך, יש נושאים חברתיים שצריך לטפל בהם, הרבה מעבר לפשיעה. היום אין שום תקשורת עם ראשי הרשויות בחברה הערבית, קודם לכן בר לב וסגלוביץ דיברו איתם על בסיס יומיומי, היום מי הכתובת?"

מזימת בן גביר
נשאלת השאלה אם כך, מה המטרה האמיתית של בן גביר להשתמש במותג "הפרויקטור" ולמנות את ניצב סופר? לכך יש שתי תשובות. האחת: יחסי ציבור. השנייה, לעקוף את פסיקת בג"ץ האוסרת על השר להפעיל ישירות קציני משטרה ולתת להם הנחיות בפעילות מבצעית בשטח.
בחודש מרס האחרון בג"ץ קבע כי לבן גביר אין סמכות לתת הוראות מבצעיות "אופרטיביות" לפיקוד ולכוחות, מעבר למתן הנחיה למדיניות כללית. החלטת בג"ץ נתנה בעקבות עתירות נגד דרישת בן גביר מהמשטרה לנקוט יותר כוח בהפגנות המחאה ולמנוע בכוח חסימות כבישים – דרישה שהביאה גם להדחתו של ניצב עמי אשד מפיקוד על מחוז תל אביב.
החלפתו של ניצב אשד אמנם רק נדחתה, אך בפסק הדין שניתן עקב נסיונו של בן גביר לתת הוראות ישירות לפיקוד, כתב השופט יצחק עמית: "השר אינו רשאי להתערב בפרטי הביצוע האופרטיבי, ואינו רשאי ליתן הנחיות קונקרטיות אגב התרחשותם של אירועים. עניינים אלה נתונים לשיקול הדעת המבצעי של הדרגים המקצועיים והמפקדים בשטח".
בן גביר לא הסתיר את מורת רוחו מפסק הדין ואמר: "השופט עמית רומס את החוק… השופט יצחק עמית קובע שאני לא אוכל לתת הנחיות למשטרה… החלטת השופט עמית היא הפיכה לכל דבר".
בג"ץ חידד את גבולות סמכותו של השר לתת "הוראות מבצעיות בזמן אמת"? אז עכשיו בן גביר עושה מהלך שבמסגרתו הוא "מושך" את ניצב סופר למשרד לביטחון לאומי כך שיהיה ת"פ (תחת פיקוד ישיר) שלו, ולא של המפכ"ל.
בהקשר זה, גם ניצב סופר הבהיר כי על פי הסיכום עם השר הוא נכנס בנעלי סגן השר לשעבר סגלוביץ אשר שימש "פרויקטור" – כאשר שמו של סגלוביץ הוזכר במפורש – ואי לכך ניצב סופר לא יהיה כפוף למפכ"ל אלא לשר ישירות.
בהתאם להגדרת בן גביר, סופר הכפוף אליו ישירות יתפקד מעתה על תקן "סגן שר", מה שנראה כניסיון ברור לעקוף את ההגבלות שהטיל בג"ץ על השר ועל יכולתו להפעיל קציני משטרה מטעמו. זאת, כאשר סופר נשאר במדים ואף "מתמודד" רשמית על תפקיד המפכ"ל, כמועמד המוביל.
"ברור שמטרת השר היא הפעלה ישירה של סופר", אומר גורם בכיר במערכת המדינית, "בטוח שזה מה שיקרה, וזה יוביל למלחמת עולם בתוך המשטרה. עכשיו ניצב סופר יעשה ישיבה, יקרא לראש אגף החקירות שעד לפני יומיים היה עמית שלו, ויתן לו הוראות? זה לא יעבוד".
החלטה 549 של הממשלה הקודמת, שהסמיכה את הפרויקטור סגלוביץ, דיברה כאמור על הפעלת כלל משרדי הממשלה במסגרת "מבצע חירום" לטיפול בחברה הערבית. לניצב יורם סופר אין את הסמכויות לכך, ומשמעות מינויו היא למעשה הפעלתו כ"מפכ"ל צללים" עד סיום כהונתו של קובי שבתאי, שאיתו כידוע בן גביר מתחזק יחסים רעועים במיוחד. אגב, גם לניצב סופר ולמפכ"ל שבתאי יש היסטוריה של יחסים קשים ולא משופרים.
לפיכך, כל הנתונים מצביעים על כך שמלבד "מלחמת עולם" במשטרה, המינוי של הפרויקטור למספר חודשים, עד שיחליף כנראה את שבתאי כמפכ"ל, ישרת מטרה אחת ויחידה – הכנת ניצב סופר לתפקיד לפי הדפוס שבן גביר מייעד למפכ"ל הבא: ת"פ.









