
בית המשפט לתעבורה בתל אביב הרשיע את ד"א, בן 65 מחולון, בדריסתו של רוכב האופנוע ר"ק במחלף שבעת הכוכבים, ושלח אותו לתשעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות. זאת לאחר שהודה בגרימת מוות ברשלנות, ולקח אחריות על מעשיו.
לפי כתב האישום, ב-8.5 2017 נסע הנאשם בנתיב השמאלי של כביש 20. כשהתקרב למחלף שבעת הכוכבים סטה לפתע לנתיב שלימינו, ואז סטה ימינה פעם נוספת, לעבר אי התנועה. בעקבות זאת התנגש באופנוע של ר"ק, שרכב על אי התנועה ונהרג.
עו"ד רוני מודריק מהפרקליטות טענה שהנאשם פנה ימינה כדי לרדת במחלף. "הנאשם סטה מנתיבו פעמיים, ועל כן אין מדובר ברשלנות רגעית אלא במהלך רשלני מתמשך", הסבירה. הנאשם, הוסיפה, אף הודה בחקירתו במשטרה שבזמן הנהיגה דיבר בטלפון נייד עם דיבורית, ולכן יש להעמיד את מתחם הענישה על 9-11 חודשי מאסר בפועל, 12 שנות פסילה ופיצוי של 30 אלף שקלים.
לסניגורית, עו"ד קרן צחי, היה הסבר אחר. ד"א, טענה, סטה מאחר שלא חש בטוב. בנוסף, טענה שהמנוח נסע באופנוע על אי תנועה במהירות מופרזת ובאופן רשלני, ולפיכך הוא האחראי המרכזי לתאונה. הנאשם אף גרס שהאופנוע הגיח במהירות רבה מאחורי רכב אחר שעמד על אי התנועה והסתיר את שדה הראייה שלו, והתאונה הייתה בלתי נמנעת. עו"ד צחי הוסיפה שהנאשם הוא אדם נורמטיבי, ללא עבר פלילי, ולכן אין להטיל עליו מאסר בפועל.
לפני דיון הסיכומים החליט ד"א לשנות את גרסתו ולהודות במיוחס לו ולקח אחריות על מעשיו. לכן, למרות שלא היה הסדר טיעון, הוגש כתב אישום מתוקן שבו התביעה קיבלה את גרסתו שפנה ימינה לא כדי לרדת במחלף, אלא מאחר שלא חש בטוב.
השופט דן סעדון שקל את מידת האשם התורם של ד"א ושל ר"ק, שכאמור רכב על אי תנועה, וקבע שרשלנות הנאשם היתה משמעותית ביחס לזו של המנוח. "הנאשם היה צריך לוודא תחילה כי לא יהיה בסטייה משום הפרעה או יצירת סיכון לעוברי הדרך האחרים..", כתב. "הנאשם היה צריך לוודא כי בעת הסטייה, הוא אינו יוצר סיכון עבור משתמשי הדרך האחרים, גם אלה שאינם נוהגים כדין כמותו ונוסעים על אי התנועה".
עם זאת, זקף השופט סעדון לזכות הנאשם את העובדה שהודה, נטל אחריות ואין מאחוריו עבר פלילי. לאור זאת הסתפק כאמור בתשעה חודשי מאסר שיומרו לעבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי, עשר שנות פסילת רישיון ופיצוי של 15,000 למשפחת המנוח.
עו"ד צחי: "חשיבות ניהול ההליך במקרים כאלה בא לידי ביטוי בגזר הדין, כשבית המשפט קבע שלרוכב האופנוע היתה רשלנות תורמת, וההליך לא הסתיים במאסרו של הנאשם. מדובר במסר חשוב לרוכבי אופנוע, שעליהם לנסוע בכבישים על פי חוק ולנקוט משנה זהירות, שכן לעתים התוצאה טראגית לשני הצדדים, גם לרוכב האופנוע וגם לנהג הפוגע, שברגע אחד חייו מתהפכים".







