
שרת התחבורה מירי רגב הורתה לבחון אפשרות להסב את נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) לנתיבים של "פלוס 2". לשיטת השרה, באמצעות מהלך כזה אפשר לקדם "קאר-פול".
במשרד האוצר מתנגדים למהלך וטוענים כי הוא עלול להביא לנזק כלכלי, הגברת עומסי התנועה בכבישים ופגיעה בשירותי התחבורה הציבורית.
רגב אמרה בעבר: "לא אאפשר נתיבים ריקים". ב"גלובס" פורסם כי כעת היא הורתה לאנשי משרדה לבחון את אפשרות הסבת הנת"צים. את המהלך היא מסבירה בניצול מיטבי של נתיבים הריקים, מה שלדבריה יקל על עומסי התנועה.
במסגרת תקציב המדינה הקודם סוכם בין משרד האוצר למשרד תחבורה על הקצאת שבעה מיליארד שקל לטובת תוכנית חומש לנתיבי תחבורה ציבוריים בתוך הערים ומחוצה להן. במסגרת זו הוסכם כי נתיבי התחבורה הציבורית גורמים לתנועה חופשית יותר של אוטובוסים, בהיעדר כלי רכב פרטיים שיפריעו בנתיבים אלה. עם זאת, וכפי שפורסם בעבר באתר "פוסטה", ישנם גם מקרים בהם נוצרים עומסי תנועה בנת"צים, שנגרמים מתנועת אוטובוסים בלבד.
בכל מקרה ראוי לציין, שלא בכל עיר ניתן לקדם נתיבי תחבורה ציבורית. בערים מסוימות ראשי הערים לא ששים לקדם מהלך כזה, משום שבעלי רכב פרטיים מוצאים עצמם בפקקים. לפי דוח מבקר המדינה מהעבר, שורה של רשויות עיכבו הסבת נתיבים לנת"צים, או לחלופין לא קידמו אותם מאחר שמהלך כזה נתפס ככזה שעלול לפגוע במוניטין של ראש הרשות. בין הערים שלא קידמו פרויקט כזה אפשר לציין לא מעט רשויות, בכללן חולון, לוד, הרצליה, רמלה, וקרית אונו. בעיריית כפר סבא ביטלו את המשך הפרויקט, וברעננה הוא בוטל עוד לפני שהחל.
במשרד התחבורה היו קולות שתמכו ברגב ובעמדתה כי יש לנצל את זכויות הדרך בצורה מיטבית. מנגד נשמעים קולות לפיהם כי אין מספיק נת"צים, ולכן יש עומסי תנועה בנת"צים הקיימים. לפי אותם קולות, הפחתה של נת"צים עלולה לגרום לפקקים גדולים ורבים יותר בתחבורה הציבורית, דבר שעלול לגרום לחוסר אמון בתחבורה הציבורית.

גורם מקצועי הבקיא בפרטים אמר לאתר פוסטה: "השאלה היא האם מדובר בנת"צ בתוך העיר ומחוץ לעיר. הסיכוי שיהיה קאר-פול מחוץ לעיר הוא גדול ליותר. אנשים עושים מאמצים להשיג קאר-פול בשביל להגיע רחוק מהבית ולא קרוב לבית. אם בתוך העיר עושים נתיב '2 פלוס', אז הורה שמסיע את הילד שלו לבית הספר זה נחשב לקאר פול. לכן ברמה העירונית להפוך את נתיבי התחבורה הציבורית לקאר-פול הוא נזק גדול. מבחינה מקצועית זו מדיניות שגויה".
האם להפוך נת"צ לפלוס 2 כמו בכביש 1 לירושלים זה דבר נכון?
"על כביש ירושלים תל אביב היה נתיב תחבורה ל-3 פלוס ומירי רגב הורידה אותו ל-2 פלוס. לדעתי זו טעות. כמות האוטובוסים שעוברת בכביש בינעירוני תמיד תהיה קטנה יותר באוטובוסים בתוך נת"צים. בכניסה לירושלים עוברים 200 אוטובוסים בשעת שיא".
אז אולי זה היה נכון להוריד ל"פלוס 2"?
"העובדה שאם נת"צ הוא ריק, אז צריך לתגבר את התחבורה הציבורית. אם רוצים שלא ישתמשו עם הרכב בתוך העיר, להסב נת"צ לנתיב רכב הוא לא חכם".
מה לגבי פקקים של אוטובוסים בתוך הנת"צ?
"לגבי פקקים של אוטובוסים (בנת"צ) הסיפור הוא העדפה בצמתים. כמו שלרכבת יש העדפה, צריך שלאוטובוס תהיה העדפה ברמזור. אין בארץ מקום שיש בו העדפה לאוטובוסים, הסיבה היא התשתית. יש התכווננות כדי לבצע את זה. אבל זה עולה הרבה כסף להכין. למטרונית בחיפה יש העדפה מסוימת".





