הרוגים פלסטינים מתאונות בכביש 60 לא נכללים בסטטיסטיקה הרשמית

שתף כתבה עם חברים

עיקולים מפחידים, תשתיות גרועות, עקיפות מסוכנות, תאונות קשות ועבירות רבות מדי של נהגים פלסטינים שלא ניתן להחיל עליהם את החוק הישראלי זיכו אותו בתואר אחד הכבישים הכי קטלניים בישראל. וכנראה שהוא ימשיך להיות כזה

כביש 60 (שירותי כיבוי והצלה, מד״א ואיחוד הצלה)

בשבוע שעבר דיווחו גורמי החירום על עוד תאונת דרכים קשה בכביש 60, בקטע סמוך ליישוב עלי. הפעם, הדיווחים של מד"א דיברו על תאונת דרכים קשה בין משאית לבין רכב פרטי צפונית לעלי, בה נהרגו שני פלסטינים, ושני פצועים פונו לבתי החולים. "מדובר בתאונה חזיתית קשה ומזעזעת", סיפרו חובש רפואת חרום על אופנוע מד"א, אליהו בן חמו, ופאראמדיק מד"א דוד ברוכי. בתאונה נוספת בשבוע שעבר בין שתי משאיות פלסטיניות, שהתרחשה בקטע הכביש שבין צומת רחלים לכיוון עלי, נהרג גבר כבן 35. פצוע במצב קל פונה על ידי הסהר האדום.

במד"א ובשאר גופי החירום וההצלה רגילים לתאונות בכביש 60 המסוכן, שלא פעם גובה מחיר דמים. במצב כזה, אין פלא שבמשרד מבקר המדינה אישרו השבוע ל"פוסטה", כי בימים אלה שוקלים שם לפתוח הליך בדיקה כולל לגבי כבישי יהודה ושומרון, הנחשבים באופן כללי ללא בטוחים ומסוכנים ביותר. לכשתתקיים בדיקה כזו, כביש 60 יהיה לבטח אחד הכבישים המרכזיים שייבדקו, ולו רק בשל הנתונים הסטטיסטיים; בחודשיים מתחילת השנה נהרגו בכביש זה ארבעה בני אדם.

אורכו של כביש 60 הוא 235 ק"מ, מבאר שבע ועד לנצרת. כמעט כל מי שהתראיין ל"פוסטה" אודות כביש זה סיפר על "כביש שנבנה לא טוב". אחת הבעיות בו, אומרים הנוסעים בו דרך קבע, היא העקיפות המסוכנות. ברוב המסלול רוחב הכביש הוא של נתיב אחד בלבד, דו סטרי ללא גדר הפרדה. הפיתוי לבצע עקיפות גדול, וזהו אחד הגורמים העיקריים לתאונות קשות.

"כביש שנבנה לא טוב"

אחד האנשים שנוסעים בכביש מידי יום הוא חבר הכנסת לשעבר יעקב (כצלה) כץ (האיחוד הלאומי), המתגורר בבית אל. "בכל יום אני נוסע על כביש 60 ולכן כל יום אני צריך לומר את ברכת הגומל מחדש", אומר כץ, "כחבר כנסת נאבקתי בכמה זירות כדי לשפר את הכביש, ואף ניסיתי לקדם חוק מיוחד כדי להפוך את הכביש לכל אורכו לדו נתיבי, אבל מי שדחה את ההצעה היה דווקא ראש הממשלה. נוהגים בכביש בפראות, ואין מצלמות".

לדברי כץ, בקטעים בודדים נבנו גדרות הפרדה, מספרי התאונות והנפגעים הצטמצמו משמעותית. אחת התאונות בכביש בשבוע שעבר נגרמה כתוצאה מעקיפה מסוכנת, וככל הנראה יכולה היתה להימנע אילו היתה בקטע הכביש הזה גדר הפרדה.

כץ טוען כי הסיבה העיקרית שכביש 60 לא נמצא בצמרת סדר העדיפויות מבחינת תשתיות היא מאחר שרוב ההרוגים בכביש הם פלסטינים. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד)אישרו ל"פוסטה", כי גם מבחינה סטטיסטית, הרוגים פלסטינים בתאונות אינם נספרים במניין הרשמי של הכבישים בשטחי הגדה, אלא אם כן נפגעו בתאונות שבהן היו מעורבים גם רכבים ישראלים. כלומר, במידה ואירעה תאונה בין שני כלי רכב פלסטיניים, ובתאונה נהרג אדם אחד או יותר, ההרוגים אינם נספרים בסטטיסטיקה של הרשמית של הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד).

יעקב כץ אורית סטרוק

"הריבון בכביש 60 הוא ריבון ישראלי, לכן זה צריך להיות על אחריותנו", אומר כץ ומוסיף: "ברגע שאנשים לא נוהגים בצורה תרבותית ואין התייחסות לקווים אז מקבלים את התוצאה שקיבלנו. אנשים בכביש לא מקפידים על כללי זהירות. למשל, כאשר שוטר ישראלי עוצר אזרח פלסטיני הוא לא יכול לעשות לו כמעט כלום כי הוא לא אזרח ישראלי. בכביש 60 אין התייחסות לחוק ואין התייחסות לקו לבן. מדינת ישראל השקיעה מעט מאוד בכביש הזה לעומת כבישים אחרים, למרות שגרים לאורכו 450 אלף יהודים". לדבריו, בעיה נוספת בכביש היא העובדה שלא ממוקמות בו כמעט מצלמות.

כחברת כנסת, גם אורית סטרוק ניסתה לטפל בכביש 60. גם היא מתקוממת על כך שההרוגים הפלסטינים לא נספרים במניין ההרוגים. "זו הסיבה שהכביש לא מוגדר ככביש אדום", היא אומרת ומספרת כי ניסתה לטפל בנושא מספר פעמים, אולם לא מצאה אוזן קשבת במשרדי הממשלה.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר לפוסטה כי "כביש 60 גבה את חייהם של ישראלים רבים בשל בעיות תשתיות וכבר מזמן היו צריכים להפוך את הכביש לבטיחותי עבור כל משתמשי הדרך. הכביש נמצא באחריות משרד התחבורה והבטיחות ולכן יש לטפל בכל מוקדי הסיכון אשר נמצאים לאורך הכביש כדי למנוע את התאונה הבאה. במקביל חייבים לחזק את משטרת התנועה בעוד ניידות ועוד שוטרים כדי להגביר את הנוכחות והנראות המשטרתית לאורך הכביש כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים".

טבלת נתונים של הרלב"ד: תאונות בכביש 60 החל משנת 2013

גורם בחברת "נתיבי ישראל" מזכיר בשיחה עם "פוסטה", כי באמצע הכביש ישנו קטע באחריות הרשות הפלסטינית. לדבריו, קיימת תוכנית להפיכת הכביש לדו מסלולי ברובו. כמו כן מזכיר אותו גורם, כי בשנים 2016-2018 ביצעו בכביש פרויקטים משמעותיים כגון פרויקט גבעת אסף, ליד בית אל ופרויקט בכוכב יעקב, שם הוצב רמזור בצומת. עלות התשתיות שאמורות להיבנות בכביש, מספר אותו גורם, מאות מיליוני שקלים.

אחד הפרויקטים שבו מתגאים במשרד התחבורה הוא פרויקט מחלף אדם, שנבנה בעלות של 80 מיליון שקל. ועדה של מוקדי הסיכון – בה משתתפים נציגי המשטרה, נתיבי ישראל, הרלב"ד ומשרד התחבורה – מתכננת בימים אלה פרויקטים שונים בכביש. לדברי אותו גורם בנתיבי ישראל, אחד הקטעים שאמורים להיות מטופלים  עד תחילת שנת 2020 הוא הקטע שבו התרחשה התאונה הקטלנית בשבוע שעבר.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *