חוק פינוי-בינוי עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

שתף כתבה עם חברים

חבילת הטבות במס, דאגה לקשישים, והסדרת ההתנהלות מול הדיירים. כך לא תהפכו לדיירים סרבנים

לא רק פרויקט כלכלי, אלא גם חברתי. התחדשות עירונית ברעננה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

ועדת הרפורמות אישרה היום (11.7) פה אחד את העברת הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק הדייר הסרבן, לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה כוללת מספר דרכים לשמירה על זכויות בעלי הדירות בפרויקטים של פינוי-בינוי.

נציגי משרד המשפטים, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ורשות המיסים עמלו בחודשים האחרונים על תיקון חוק הדייר הסרבן, כחלק מפועלה של הממשלה להסרת חסמים ולקידום תהליכי התחדשות עירונית כמטרה לאומית.

במסגרת זו, הוגשה הצעת חוק לתיקון חוק פינוי-בינוי (פיצויים), במטרה לשפר את ההתמודדות עם דיירים המסרבים באופן בלתי סביר לממש פרויקט בבניין מגוריהם. עיקרי הצעת החוק נוגעים לשמירת זכויותיהם של בעלי הדירות, ולטיפול בחשש המובן מתהליך ההתחדשות העירונית, לצד מתן הטבות מס שיבטיחו את התמורה המלאה לה זכאים בעלי הדירות, מבלי שינוכה מהם מס.

על פי הצעת החוק, יחויב יזם בפרויקטים של פינוי-בינוי לקיים כינוס מקדים של כלל בעלי הדירות בבניין, כדי שיכירו אותו ואת עסקה, ויחויב למסור לבעלי הדירות מסמך מפורט בעניין הצעתו, לפחות שבועיים בטרם יוכל להחתים אותם.

ערן יעקב, מנהל רשות המסים

בנוסף, יזם יחויב להציע לבעל דירה קשיש חלופה אחת או יותר מבין אלה: מעבר לדיור מוגן, רכישת דירה חלופית מחוץ לפרויקט עבור הקשיש או על ידו, מתן שתי דירות קטנות במסגרת הפרויקט במקום דירה אחת גדולה, ומתן דירה קטנה ותשלומי איזון, כך שסך התמורה יהיה בשווי הדירה שהיה צפוי לקבל. במקרה שלא הוצעה לקשיש אחת מן החלופות, לא יוכלו היזם או בעלי הדירות האחרים לנקוט נגד הקשיש בהליכים.

הואיל וחלופות הפיצויים שמחויב היזם להציע לבעלי הדירות הקשישים כרוכות בתשלום מסים, דבר שעלול להשפיע על התמורה נטו לה הם זכאים, הוצעה על ידי רשות המסים חבילה רחבה של הטבות מס, כגון פטור מתשלום מס שבח, ומתן הקלות גם במקרים בהם בעל הדירה אינו קשיש אולם הוא מתגורר עם בן זוג קשיש. 

לבסוף, מוצע להרחיב את סמכויות הממונה לעניין פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, על מנת לאפשר התמודדות עם החתמה פוגענית, במקרים בהם הוחתמו דיירים על הסכמים או חוזים שאינם בשפתם, או שהוסברו להם בשפה שאינה ידועה להם. כך, אם לאחר בירור תימצא התלונה מוצדקת, יהיה בסמכות הממונה לבטל את ההסכם.

ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש (צילום מיוטיוב)

ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי): "הצעת החוק שעברה היא חלק מתהליך ארוך שמדינת ישראל עוברת לקראת הסדרה שלמה ומקיפה של תחום ההתחדשות העירונית. מהלכים אלה נשענים על מערך תמריצים לשוק שנועד לעודד בעלי דירות לקדם תהליכי התחדשות, ומתוך הכרה בצרכים של כלל העוסקים בדבר. בד בבד נבקש להדגיש כי לעמדתנו בכל כלל משפטי שנקבע, חייבים לשמור על איזון נכון בין הרצון לתמרץ פרויקטים לבין ההכרח לשמור על זכויות הקניין של בעלי הדירות. טוב נעשה כולנו אם נפנים שפרויקטים להתחדשות עירונית אינם פרויקטים כלכליים בלבד, אלא גם פרויקטים חברתיים".

חיים אביטן, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אוזנינו כרויה לצרכי הדיירים, ונמשיך לפעול ללא לאות בכדי להקל את התהליך המורכב עבורם ולמזער ככל הניתן מצבים בהם הם הופכים לסרבנים ומעכבים תהליכי התחדשות עירונית".

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנחנו רוצים להימנע ממצב בו מופעל לחץ על דיירים. כשדיירים מתארגנים כקבוצה, הם יכולים לקבל החלטות בצורה מושכלת. הדבר מהותי בעינינו כדי להפחית סכסוכים ומקרים של הגשת תביעות לבית המשפט".

ערן יעקב, מנהל רשות המסים: "הרשות השקיעה מאמצים רבים להתאים את המיסוי לצרכיהם הייחודיים של בעלי הדירות הקשישים, תוך מתן הטבות מס, שיגמישו את התמורות להן יהיו זכאים. בנוסף הוחל מע"מ בשיעור אפס ליזמים, גם במסלולים החלופיים שהוצעו לקשישים, על מנת שלא תיפגע הכדאיות הכלכלית של הפרויקט ועל מנת להבטיח את היתכנותם הכלכלית של פרויקטים נוספים, והכל כחלק ממדיניות משרד האוצר להגדיל את מספרם של הפרויקטים להתחדשות העירונית במרקמים האורבניים הקיימים"

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *