
מאות אלפי ואולי מיליוני ישראלים משחקים בקונסולת פלייסטיישן 4 של סוני. החברה מציעה לאוהדים הרבים של המשחק, צעירים ברובם, לרכוש מנוי PS Plus המאפשר משחק מקוון עם שחקנים מרחבי העולם, וגישה למשחקים מקוונים.
בתביעה שהוגשה בימים אלה לבית משפט המחוזי מרכז בלוד, כנגד חברת סוני העולמית, מבקש התובע, ישראלי בשם יורם טייב, לחייב את סוני בפיצוי כולל של מיליוני שקלים למנויים שרכשו מנוי למשחקים מקוונים, והמנוי שלהם חודש לאחר תקופה באופן אוטומטי מבלי שביקשו זאת תוך המשך החיוב הכספי. באמצעות משרד עורכי הדין רפפורט לוין ביטון, מבקש התובע מבית המשפט לאשר את ניהול התביעה כתביעה ייצוגית, ולחייב את סוני בפיצויים כאמור לכלל הלקוחות בישראל שחוייבו בגין חידוש העסקאות ללא בקשתם המפורשת.
"חברת סוני קבעה ברירת מחדל לפיה התשלום עבור המנוי מתחדש באופן אוטומטי, ומגבילה את אפשרות הלקוח לבטל את החיוב", נכתב בתביעה. "הגם שמדובר בעסקה לתקופה קצובה, המשיבה החליטה כי המנוי יתחדש, לעולמי עד, אלא אם המשתמש ינקוט בצעדים אקטיביים כדי להפסיק את חידושו… החברה אמנם מאפשרת לבטל עסקה שחודשה אוטומטית תוך 14 יום, אך גובה עלות יחסית לתקופה זו". בתביעה, נטען על ידי עורכי הדין אדם לוין, רועי ביטון ויונתן רפפורט, כי חידוש תקופת המנוי ללא קבלת הסכמה מפורשת מהווה הפרה של חובת תום לב בקיום חוזה, ומדובר בתנאי מקפח ואסור לפי חוק הגנת הצרכן, חוק החוזים האחידים ודינים נוספים.
התובעים מציינים את תקדים החקירה שנוהלה נגד סוני-פלייסטיישן באנגליה על ידי הרגולטור האחראי על הגנת צרכנים. בעקבות החקירה, בחודש אפריל 2022 , שינתה סוני את מנגנון חידוש המנוי עבור הצרכנים הבריטיים. נקבע כי החברה תפנה לצרכנים שלא היו פעילים במשך 12 חודשים, אשר המנוי שלהם היה "רדום" ללא שימוש, בהודעה לפיה צרכן אשר לא משתמש בשירות, ובכל זאת חוייב בחידוש אוטומטי, יכול להפסיק את השירות, וכי אם לא יחזור לעשות שימוש במשך 12 החודשים הבאים, החברה תבטל את המשך החיוב האוטומטי בעצמה.
ברוח זו, התביעה מבקשת מבית המשפט בישראל, להורות לסוני להשיב כל סכום שגבתה בגין מנוי מחודש, ולתת צו המורה לחברה לחדול מחידוש אוטומטי של עסקאות.

עו"ד לוין מסר: "סוני מיישמת ברירת מחדל מקפחת ופסולה, במסגרתה מנויים לשירותיה מחודשים ללא בקשה מצד המשתמש ובניגוד להוראות החוק. חידוש זה מתרחש גם כאשר לסוני ידוע, כי המשתמש הפסיק לעשות שימוש במנוי הקיים שלו, לעתים מזה חודשים רבים. לאחר החידוש, סוני אף מגבילה את אפשרות המשתמש לבטל את המנוי שנרכש ללא הסכמתו. במסגרת בקשת האישור, סוני מתבקשת להשיב כספים לכל אותם משתמשים שלא עשו שימוש במנוי, ולבטל את מנגנון החידוש האוטומטי".
מישפאר, יבואנית סוני ונציגתה בישראל, נמסר כי היא מודעת לבקשת התביעה שהוגשה כנגד סוני וכי הנושא נמצא בטיפול סוני.









