המערב הפרוע של נהגי האוטובוסים

שתף כתבה עם חברים

צפירות קללות ונהיגה פרועה הפכו למחזות יומיומיים בהם מככבים נהגי אוטובוסים, שעל רקע הביקוש הגדול מגוייסים לעבודה ללא הכשרה מתאימה ובשכר נמוך שרק מגביר את התסכול, כתוצאה מכך בתי הדין הפנימיים עובדים שעות נוספות ומטילים קנסות כבדים על הנהגים * תופעה

נהגים ממורמרים שופכים את חמתם על הנוסעים ועל הנהגים בכביש (צילום להמחשה פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

טוב שההגה בידיים של נהג האוטובוס? כבר לא בטוח.
החיסכון של חברות האוטובוסים בעלויות של שכר העבודה מאלץ אותן בשנים האחרונות להסכים לפשרות בתהליכי גיוס כוח אדם לא מיומן ולא איכותי. את התוצאה חשים היטב רבים מהנוסעים והנהגים בכביש אשר באים במגע עם נהגים לא שירותיים, גסי רוח ופרועים.

בחודשים האחרונים נחשפו בסרטונים מזעזעים כמה תאונות של נהגים ברחובות תל אביב.
במקרה אחד נהג לחץ על הגז במקום על הבלם עקב אירוע מלחיץ בכביש, וכתוצאה מכך נהרגה צעירה שהלכה לתומה עם הכלב שלה על המדרכה בין שדרות ירושלים ביפו לרחוב אילת.
נהג אחר נכנס עם האוטובוס שלו לתוך חנות של אופיס דיפו מתחת למגדל שלום.
אלו שתי דוגמאות קיצוניות אמנם, אבל הן מבטאות תופעה, אירועים מהסוג הזה לא היו מתרחשים בימים שבהם להיות נהג עם מניה באגד היה סמל סטטוס של איכות אנושית ושכר גבוה.

לנוכח הרמה הנמוכה של הנהגים, חברות האוטובוסים סוגרות בתוך המשרדים את המחדלים הרבים שמתגלים להן, ויחד עם חברות הביטוח הן מפעילות פרקליטי צמרת כדי לנטרל את המשטרה והפרקליטות ממיצוי הדין עם הנהגים ובעיקר עם החברות עצמן. במקום הליך פלילי והורדה מהכביש, נהגים מופנים לבית דין פנימי למשמעת, שם באים איתם חשבון באופן לא הוגן, מטילים עליהם קנסות כבדים, במקרים רבים תוך כדי פגיעה בזכות השימוע.
על הרקע הזה, נהגים ממורמרים אשר מסרבים לוותר על מקום העבודה שלהם חוזרים לכביש, אבל שופכים את חמתם על הנוסעים ועל הנהגים בכביש – צפירות וקללות של נהגי אוטובוסים הפכו למחזות יומיומיים ברחובות הצפופים בתל אביב, למרות שמשרד התחבורה והעיריות יוצאים מגדרם כדי לשריין מסלולים לתחבורה ציבורית.

חברת האוטובוסים "אגד", המעסיקה כיום כ-5,300 עובדים, נוסדה בשנת 1933 כקואופרטיב – חברה שמרבית העובדים שלה הם בעלי המניות בה. בעבר, לכל נהג היתה מניה בחברה במקביל להיותו עובד החברה.
במהלך השנים, באופן הדרגתי הפסיקה "אגד" את החברות של הנהגים בקואופרטיב, מילה שבני הדור הנוכחי אינם מבינים את פשרה בכלל, וגייסה יותר ויותר שכירים, בעוד שהחברים הוותיקים פרשו לגמלאות ונעלמו מהנוף הציבורי.
בשנת 2019, על רקע הרפורמות ארוכות השנים לצמצום המונופול בתחבורה הציבורית, אגד שמצאה את עצמה מתחרה עם עוד כמה חברות, בעיקר בערים הגדולות, עברה תהליך הפרטה מואץ והפכה מקואופרטיב לחברה בע"מ. כמו החברות המתחרות, גם היא מעסיקה נהגים מכל הבא ליד בנסיון להביא למינימום את העלות שלהם, בין היתר על חשבון איכות השירות.

"כל אחד יכול להיות נהג"
"כשנכנסתי לעבוד באגד לפני 27 שנה היה מאוד קשה להתקבל, היו מבחנים פסיכוטכניים והיו קריטריונים מחמירים, אז בחרו אנשים בפינצטה", אומר בשיחה עם "פוסטה" ירדן טל (52) מרחובות, שעבד באגד קרוב ל-30 שנה.  "היום זה ממש לא ככה, הם מגייסים כל אחד שיש לו רישיון נהיגה בתוקף, לא בודקים אם יש למישהו עבר פלילי או תעבורתי. בעבר נתנו לנהג מתחיל 120 שיעורים. כיום נותנים לנהג מתחיל 30 שיעורים. לאגד יש מחסור של 2,500 נהגים כי הם לוקחים כל מכרז תחבורתי. יש בין 800 ל-1000 אלף נסיעות ביום שלא מתבצעות, כי אין כוח אדם. נוסע יכול לחכות בתחנה אבל אין אוטובוס".

טל מספק הצצה גם לרמות השכר: "מקבלים 41 שקל לשעה, ומשכורת יוצאת בין 8,500 עד 9000 שק לחודש, אבל כדי להגיע למשכורת כזאת צריך לעבוד פחות או יותר 300 שעות בחודש, ושבעה ימים בשבוע כולל שישי שבת. בנוסף יש מצב שבו נהג כביכול מסיים משמרת אבל המשמרת הבאה שלו היא לאחר כמה שעות והנהג גר רחוק … אז אותו נהג ממתין במסוף ובתחנה עד המשמרת הבאה והוא לא מקבל על זה כסף. לדרוש מנהג להמתין למשמרת הבאה במקום העבודה ולא לשלם לו על זה, זו גניבה".

גם שמעון שחר, נהג לשעבר שעבד באגד תשע שנים מספר ל"פוסטה" על תחלואי כוח האדם בחברה, ואיך זה משפיע על הנהיגה. "כמעט כל מי שרוצה להיות נהג יכול להתקבל", הוא אומר, "הגדרות הזמנים לקווים מאוד בעייתיות, דורשים ממך שתעמוד בכל לוחות הזמנים, וזה מלחיץ, כי הם לא מתחשבים בפקקים או בהפגנות שמעכבות את הנסיעות".

זירת תאונה קטלנית של אוטובוס ביפו-תל אביב (צילום: איחוד הצלה)

בית הדין הפנימי
מסתבר, כי ריבוי נהגים לא מיומנים ולא שירותיים מייצר סוג של הכנסה נוספת לחברות האוטובוסים – הקנסות שהם מטילים על נהגים בגין עבירות משמעת וכדומה באמצעות מערכת השיפוט שלהן, בית דין פנימי המקביל לבית משפט. הנהג הוותיק ירדן טל מלין על התנהלות בית הדין הזה, שאינו מתייחס כלל לראיות ומפריז בקנסות.
בשיחה עם "פוסטה" הוא אומר, שכאשר מוגשת תלונה נגד נהג לא נעשית בדיקה ראויה של הדברים, ובאופן אוטומטי הנהג נמצא אשם. "באגד תמיד מאמינים למתלונן, ואם כבר שואלים את גרסת הנהג היא נמסרת לפרוטוקול בלבד. פעם אחת נוסע אמר לי שהוא יתלונן עלי, כי לא עצרתי בתחנה וביקש את פרטים שלי. אמרתי לו, 'אבל עצרתי לך', אז הנוסע אמר שהוא רוצה להתלונן עלי כדי לקבל כרטיס חינם, כי באגד יש חוק שאם אוטובוס לא עוצר בתחנה הנוסע המתלונן מקבל כרטיס חינם".

במקרה אחר, נוסעת שלחה תלונה נגדו בעמוד האינטרנט של אגד, לטענתה, הוא העיר לה בגזענות על כך שהיא ישבה מאחוריו ודיברה בטלפון בספרדית. "היא ישבה מאחורי והפריעה לי בנהיגה, אבל אפילו את התלונה הזו קיבלו בבית הדין של אגד, באופן גורף תמיד גרסת הנוסע היא הנכונה. הם טוענים שעצם הגשת התלונה פוגעת להם בתדמית, ולכן הם תמיד מקבלים את גרסת הנוסע".
פעם אחת טל נקנס מאחר ולא עטה מסיכת קורונה בעת נסיעה. "טענו שהיה מבקר סמוי שראה אותי נוהג ללא מסיכה. ביקשתי שיראו לי הוכחה, צילום או איזשהו תיעוד. אבל המבקר לא תיעד. מן הראוי היה שיתעד".

איזה ראיות כן מציגים לך?
"אני אישית ביקשתי להזמין את כל מלינים שהתלוננו נגדי לעימות, וכאשר המלין סירב לבוא קנסו אותי בכל זאת. לדעתי, כאשר נוסע מתלונן נגד נהג צריך שיהיה בטופס המכוון שדה חובה שבו הוא מתחייב לבוא לעימות. בנוסף,  אם יתברר שהתלונה אינה נכונה צריך להודיע לנוסע המתלונן מראש, שהוא יהיה חשוף לתביעת דיבה".

לפי הנהג טל, בית הדין הפנימי יכול לקנוס נהג גם ללא שום הוכחת נזק. "אין נהג שלא משלם כל חודש קנס לאגד, אותי קונסים כל חודש ב-10 שעות, חודש אחד קנסו אותי ב-120 שעות עבודה, שזה כ-5,200 שקל, על דיבור בטלפון עם אוזנייה. בכל חברות התחבורה הציבורית מותר לנהג לדבר באוזניה, למה קנס כזה? לאחר שהנהג מקבל את הקנס, אף אחד לא יודע לאן הכסף הולך".

נהג אגד בן 59, שעדיין עובד בחברה אומר לאתר "פוסטה" בנושא הקנסות: "ראיתי נהג שקיבל 100 שעות קנס על שימוש בטלפון, מדובר ב-4,350 שקל לחודש אחד, לא עניין של מה בכך, אגד רוצים שאנשים שלהם יקבלו כמה שפחות במשכורת…".

אבל אם נהג דיבר בטלפון הוא סיכן נוסעים, למה שלא יקנסו אותו?
"נכון, אבל 100 שעות עבודה? אפילו במשטרה משלמים 1,000 שקל קנס. אגד לא מעל החוק, אבל לפי תקנון החברה הדבר הזה חוקי".

"הם מגייסים כל אחד שיש לו רישיון נהיגה בתוקף, לא בודקים אם יש למישהו עבר פלילי או תעבורתי". הנהג ירדן טל (צילום פרטי)

מעקבים ב-GPS
הכתבה החלה על בסיס תלונות שהתקבלו ב"פוסטה" על התנהגות לא נאותה של נהגים, על הכביש ובתוך האוטובוסים. התחקיר הגיע מהר מאוד לבית הדין למשמעת של אגד, מה שמצד אחד מאושש את הטענה המרכזית על ריבוי בעיות משמעת וכדומה של נהגים לא מיומנים, אבל מצד שני גם מלמד על הדרך של אגד להתמודד עם ריבוי התלונות באמצעות בית דין שדה, נוקשה מאוד לפי העדויות.
בוועדת המשמעת של בית הדין יושבים תובע שהוא חבר אגד, נציג השכירים ומנהל סניף, שני האחרונים הם השופטים, והנהג הנתבע רשאי להביא מישהו שייצג אותו".

"אגד הוא גוף עם כוח שנהיה הגוף השופט אשר עושה מה שהוא רוצה עם הנהג", אומר הנהג לשעבר שמעון שחר, שעבד תשע שנים בחברה. לטענתו, "הוזמנתי לשיחת הבהרה אבל במקום זה מצאתי את עצמי עומד לשימוע לפני פיטורים, לעשות שימוע בלי ייצוג של עורך דין זה לא חוקי. פיטרו אותי כי לא ביצעתי נסיעה בזמן בקו של ארבע שעות. הגעתי לחיפה ודרשו ממני לחזור לירושלים מיד, לא הסכמתי, רציתי שעה הפסקה. הם לא אישרו לי הפסקה והוציאו נהג אחר, אבל אז פטרו אותי".

נהג לשעבר, שעזב את אגד ב-2021 מסיבות רפואיות לאחר שנות עבודה רבות אומר, כי "באגד יש משמעת ברזל. כל דבר זה קנס. כל דבר שקורה מבררים אותו עם הצד שהתלונן ותמיד הנהגים יוצאים אשמים. גם בתאונות אתה תמיד אשם. הייתי במקום צפוף והייתי צריך להסתובב והייתה שם צפיפות גדולה. תמרנתי ורציתי לצאת מהמקום ואז הגיע רכב ונכנס בי. רשמתי בדו"ח שהוא שפשף את האוטובוס".
הנהג מספר כי כשנה לאחר הדו"ח הוא קיבל מכתב בו נמסר לו שהוא אשם והוא נדרש לשלם 800 שקל. "לא עליתי למשפט כדי לא להפסיד יום עבודה, גם ככה הכל מכור".
איך זה משפיע על הנהגים?
"אתה נמצא במעקב 24/7. ב-GPS הסדרנים מטמטמים את המוח. יש מוסווים של משרד התחבורה. יש גם מוסווים של אגד שיושבים באוטובוס. המבקרים כל הזמן מצלמים".

התנגשות עם חוק יסוד: חופש העיסוק. עו"ד יניב ברוך (צילום: מאור צלמים)

בית הדין כפוף לביקורת סבירה
עו"ד יניב ברוך, מומחה למשפט מנהלי ודיני עבודה, ויו"ר ועדת לשון הרע במחוז חיפה של לשכת עורכי הדין, אומר ל"פוסטה", כי למרות שלחברת אוטובוסים כמו אגד יש תקנון והסכם קיבוצי, "אם ישנה התנגשות בין חוק יסוד: חופש העיסוק, לבין חוק הגנת הפרטיות, אז בית המשפט צריך להחליט מה גובר".
מה הסמכות של בית דין פנימי כמו ב"אגד"?
"הוא כפוף לביקורת סבירה, כלומר, בית הדין לעבודה יתערב אם יש חוסר סבירות קיצונית בהחלטות".
נהג יכול לתבוע דיבה מתלונן?
"יש סעיף בחוק הקובע שדברים צריכים להיעשות בתום לב. כשבאה מתלוננת ולא יודעים את הזהות שלה (גם הנהג לא יודע מי היא), יש כאן פגיעה בהליך הוגן. נניח שאותה מתלוננת משתמשת באתר של אגד כדי לפגוע בפרנסה או להשמיץ נהג, מעסיק סביר חייב לאפשר (לנהג) גישה לתלונה. ברגע שהוא לא עושה את, זה לא תקין".

דורון עזרא, מנהל חטיבת תחבורה ציבורית בהסתדרות, מבקש להדגיש כי אגד היא אחת מחברות האוטובוסים המקצועיות ביותר, אך יחד עם זאת קיימים בה ליקויים מסוימים שיכולים להוביל לסכסוך עבודה, כמו למשל בסוגיית בתי הדין. לטענת עזרא, כאשר נחתם ההסכם הקיבוצי לפני שנתיים הוסכם שהשופטים בבתי הדין יהיו נציג עובדים ונציג הנהלה בנוגע לדור א' (הוותיקים). בנוגע לדור ב' הוחלט שההרכב השיפוטי בטריבונל יורכב ממנהל ישיר, מנהל משאבי אנוש ונציג ועד העובדים. הטריבונל הזה קיים עשרות שנים, ביקורת הוא דבר טוב אבל בעבר הפסקנו את ועדות המשמעת כי נקטו שם ביד חריפה מדי.
"גם אני מתרעם על גובה הקנסות, אבל אף אחד לא מקבל קנס בפעם הראשונה", אומר עזרא, "כשאתה ואני מדברים בטלפון אנחנו מסכנים את נוסעי הרכב שלנו בלבד. כאשר נהג אוטובוס מדבר בטלפון הוא מסכן ציבור שלם. זה נכון שאם נהג מדבר בדיבורית חובה לקנוס אותו, על פי נוהל משרד התחבורה אסור לדבר גם בדיבורית. בכל מקרה, היום ועדות המשמעת מפרסמות כל שבוע את כל המשפטים שהיו עם שמות הנהגים והתוצאות".

"מתרעם על גובה הקנסות, אבל אף אחד לא מקבל קנס בפעם הראשונה". דורון עזרא, מנהל חטיבת תחבורה ציבורית בהסתדרות (צילום פרטי)

תגובת אגד
"באשר למצב הנהגים בתחבורה הציבורית בעת הזו הרינו לציין שאכן קיים מחסור של אלפי נהגי אוטובוסים, משרדי התחבורה והאוצר נדרשים בשיתוף חברות התחבורה ונציגויות העובדים למצוא את הדרכים והפתרונות לשיפור תנאי הנהגים ומיצוב תדמיתם בחברה הישראלית".
"באשר
מערכת השיפוט הפנימית באגד, המערכת הגונה, שקופה ומאוזנת והינה חלק ממערכת תקנות וחוקים פנימית באגד אשר כל עובד בחברה מצווה להתנהל ולנהוג על פיה עם תחילת עבודתו. המוטיב המרכזי שעל פיו מתנהלת מערכת השיפוט הפנימית הינו שמירה קפדנית על רמת הבטיחות וטיב השרות לקהל לקוחות אגד והתחבורה הציבורית, כמו גם על שמירת הסדרים והנהלים הפנימיים בחברה. נהגים החורגים בהתנהגותם מהנורמות המקובלות נקראים לסדר ובמקרה הצורך גם נותנים את הדין על כך…לכל נהג או עובד שמורה זכות ההגנה והערעור במערכת השיפוט אשר מטבעה הינה גלויה ושקופה למערכות ולמוסדות הנוגעים בדבר.
"מעבר לכך אין בדעתנו להרחיב  מתוך שמירה קפדנית על זכויות העובדים ופרטיותם".

השארת תגובה

4 תגובות על “המערב הפרוע של נהגי האוטובוסים”

  1. אגד נכון ומה עם הנהגים של קווים ודן אלו נוסעים כמו מטורפים על הכביש רוצחים על הכביש לא פחות מאגד

  2. עד שלא ישלמו לנהג אוטובוס בקוים שכר של 100 שקל בסיס שעתי ?
    אף בנאדם נורמלי בתנאים האלה לא יעבוד בעבודה כזו !!!

  3. חברה של מושחתים.
    ביום שמישהו יפתח ויגלה את כל השחיתות, הקומבינות והגניבות אנשים באגד ילכו לכלא.
    חבורה של חזירים שמרוויחה משכורות עתק.
    חברי אגד עושים קווי בוקר כדי לנפח את המשכורת והשכירים נשארים רעבים.

  4. הם נוסעים בפראות ונידחפים ואז עוד מקללים וסוגרים חלון ותתפוצץ ואם תרד מהאוטו תדפוק לו דקירה הוא יתלוננו אז מה עשינו בזה זה זמן קצוב עד שיקרה איזה משוגע שיעלה לנהג ויעשה לו סבטוחה על הפנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *