התנגדויות לכוונת גדעון סער להגביל תקופת כהונת ראשי רשויות

שתף כתבה עם חברים

שר המשפטים הציב יעד וטוען כי העיסוק בבחירה האישית מוביל לריכוז כוח מופרז וסיאוב. אולם מומחים טוענים: "זה לא ימנע שחיתות". אז מה הם מציעים?

השר גדעון סער

כשברקע חשדות וכתבי אישום בשחיתות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ כמו אשקלון, אור עקיבא, צפת וחדרה, אומר שר המשפטים ח"כ גדעון סער כי ברצונו להגביל את כהונת ראשי הרשויות המקומיות בישראל. "אין דבר שיכול לגרום ליותר שחיתות מאי הגבלת כהונה", אמר סער בכנס "יום הדמוקרטיה" שנערך באוניברסיטת רייכמן בהרצליה (24 מרס).

השר סער הוסיף: "אם אתה כל הזמן שואל איך אני אבחר שוב ושוב זה מוביל לריכוז כוח, לסיאוב ושחיתות. אני מתכנן גם להגביל כהונה של ראשי רשויות מקומיות. מי שמרכז את הכוח הוא ראש הרשות המבצעת גם במישור הלאומי וגם במישור המקומי. הציבור תומך בכך ואם נצליח להעביר את זה בעתיד יהיה קשה מאד לבטל את זה".

ואולם, בניגוד אולי למה שסער חושב, לרעיון הגבלת הכהונה ישנם מתנגדים. בניהם נמנה ד"ר דורון נבות, מומחה לשחיתות פוליטית מאוניברסיטת חיפה. ד"ר נבות אומר היום לאתר "פוסטה" כי "הגבלת הכהונה ברשויות המקומיות לא תמגר את השחיתות. אני לא רואה קשר בין אורך הקדנציה לבין שחיתות. הרבה מאוד אנשים ברשויות המקומיות באו לתפקידם מושחתים לעומת ראשי ערים אחרות שמכהנים הרבה זמן והם לא מושחתים".

נצ"מ בדימוס ד"ר מאיר גלבוע, לשעבר יועץ למבקר המדינה למאבק בשחיתות, אומר ל"פוסטה" כי המהלך של הגבלת כהונה לא מעלה ולא מוריד. לטענת גלבוע, חלק גדול מראשי הערים מתחילים להיות מושחתים עוד בתחילת הקדנציה שלהם. הסיפור מתחיל מכך שהם מגיעים עם ניצני שחיתות לכאורה. "הבחירה הישירה גרמה לכך שמרכזי המפלגות הפסיקו למנות את ראש העיר", אומר ד"ר גלבוע ומוסיף: "בעבר מפלגות נתנו כספים לראשי העיר לקמפיין, אך מאז שראשי עיר הפסיקו לקבל כספים ממפלגות הם הפכו לתלויים בטייקונים המקומיים. ומי הם הטייקונים המקומיים? קבלנים. בגלל שראשי רשויות יושבים בישיבות של וועדה לתכנון ובניה, זה מתבטא בהטבות לקבלנים".

מימין- ד"ר מאיר גלבוע וד"ר דורון נבות (צילומים: פרטי)

בנוסף טוען גלבוע, כי התקציב הוא גורם מאוד משמעותי שבו ראש העיר יכול למעוד. "כיום הבחירות לרשות המקומית היא אישית. עם זאת, יכול להיות מצב שיש מועצה לעומתית ויש רוב לאופוזיציה". לטענת גלבוע אם יש רוב לאופוזיציה, ראש העיר לא יכול לקדם שום דבר ולעיתים הוא יכול למצוא את עצמו מודח. "כך למשל הדוגמא של רון קובי, לשעבר ראש עיריית טבריה, שכראש עיר לא הצליח להעביר תקציב ולכן הוא הודח על ידי משרד הפנים. הדבר הכי חשוב לראש עיר הוא להעביר תקציב, אחרת הוא לא יכול לקדם כלום".
עוד טוען גלבוע בהקשר זה, כי "הצורך בקואליציה לא לעומתית והנושא שראשי העיר שתלויים בקבלנים – לא קשורים בהגבלת קדנציה".

גלבוע אף מעלה את סוגיית שומרי הסף ברשויות המקומיות.
"כל שומרי הסף ברשויות המקומיות תלויים בראש הרשות. למשל, מבקר עירייה שתלוי בראש העיר, אפשר לפטר אותו. ליועמ"ש יש קדנציה ולכן קשה לפטר אותו, גם למפכ"ל יש קדנציה וקשה לפטר אותו. לשומרי הסף בעירייה אין קדנציה קבועה בחוק ולכן ניתן לפטר חלק ניכר משומרי הסף".

אז מה הפתרון בכדי למגר את השחיתות ברשות המקומית?
"הפתרון הוא לקבוע קדנציה של לפחות שש שנים לשומרי הסף, שהיא מעבר לכהונה של ראשי הרשויות. צווי ההגנה שמבקר המדינה נותן לשומרי סף, הם של חבלן אחרי פיגוע. מבקר המדינה צריך להרחיב את צווי ההגנה לשומרי הסף. צריך להקים בית דין למשמעת שלא תלוי בראשי עיר. הפתרון הוא לא בהגבלת אורך הקדנציה".

גלבוע אף מפנה לדו"ח שכתבו עו"ד דרור שטרום וד"ר דורון נבות שבו ציינו כי מתוך 15 ראשי ערים שהורשעו בשחיתות, תשעה מהם בצעו את העבירות כבר בקדנציה הראשונה שלהם, כמו במקרה של שלומי לחיאני, שכיהן כראש עיריית בת ים והורשע בהפרת אמונים, או ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הנאשם כעת בעבירה שביצע לכאורה בסמוך מאוד לבחירה שלו.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *