
מפלג ההונאה במשטרת תל אביב חוקר תלונה שהגיש עו"ד עופר רחמני נגד חברת "מוקד אנוש – שרותי סיוע ורפואה". אמו של עופר, אביבה ז"ל (79), שהיתה מנויה על שירותי "מוקד אנוש", נפטרה בחודש ינואר האחרון, לאחר שלחצה על לחצן המצוקה ודיברה עם מוקדנית החברה, וביקשה טיפול רפואי בשל כאבים בחזה.
לדברי עו"ד רחמני, בהקלטת שיחת אמו עם המוקד היא נשמעה מבקשת עזרה "מהר, מהר", תוך נשימות כבדות. לאחר תשאול קצר, המוקדנית אמרה לה כי רופא ייצור איתה קשר. כעבור 45 דקות, לדברי רחמני, יצר מוקד החברה קשר איתו. רחמני נסע במהירות לבית אמו הנמצא רק כ-700 מטר ממשרדו. כשהגיע אל האימא, כבר לא היה ניתן להצילה והתברר כי לא נשלח אליה רופא או אמבולנס.
בעקבות האירוע הטראגי גילה רחמני, קצין משטרה לשעבר המנהל את מחלקת מיסוי פלילי ובינלאומי במשרד עו"ד אודי ברזלי, כי נגד מוקד אנוש הוגשה תביעת נזיקין בשל מקרה דומה לכאורה, שאירע ב-2015. משפחת דייזי קצב ז"ל (89) שהיתה מנויה על שירותי החברה, טוענת כי אמם פנתה למוקד שבע פעמים וביקשה אמבולנס בשל תעוקת חזה, אך המוקדנית הורתה לבתה בת ה-62 לסור אליה לפני קבלת החלטה. את תביעת הנזיקין של משפחת קצב הגיש משרד אטיאס-נוה, בו שותף ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה. נכדה של המנוחה, עו"ד אלירן קצב, עובד במשרד.
במסגרת התביעה נדרש מנכ"ל מוקד אנוש, אריק אופיר, להשיב בתצהיר לבית המשפט על שאלות התובעים. אופיר השיב בתצהיר כי "מוקד החברה אינו מוקד רפואי", כי "אין למוקד אנוש אמבולנסים" כי "מוקד אנוש לא מעסיקה רופאים" וכי "במוקד לא נוכח רופא".
באתר החברה, "מוקד אנוש" מוצגת כ"קבוצת שירותי רפואה ובטחון אישי" המורכבת משלוש חברות. מוקד אנוש המספקת מענה לעשרות אלפי מנויי לחצני מצוקה ושירותים נוספים. לחברה נוספת בקבוצה, מלרם, רשת מרפאות וצוותים רפואיים העורכים ביקורי בית. חברה נוספת, אמבולנס השפלה, היא בעלת צי אמבולנסים. כל החברות מוצגות באתר תחת אותה קבוצה. "כל השירותים תחת קורת גג אחת", נכתב באתר.

בשבוע שעבר (9.5) הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי משפחת קצב ומשפחת רחמני בקשה להכיר בתביעה ייצוגית נגד "מוקד אנוש" על סך 170 מיליון שקל. התובעים, באמצעות עו"ד יצחק יונגר, עו"ד קצב ועו"ד רחמני, מבקשים לצרף לתביעה את מנויי החברה וטוענים כי "המשיבה נוקטת בגישה דואלית לגבי אופי המוקד ויוצרת מצג שווא בפרסומים". ביחס לסיום חייהן הטראגי של דייזי קצב ואביבה רחמני, נטען כי החברה הפרה לכאורה את חובתה "לשלוח עזרה רפואית דחופה למנוייה על-פי דרישתם, עת הם היו מצויים תחת סכנת חיים מיידית ונמנע טיפול אשר קרוב לוודאי היה מציל את חייהן".
בחודש ינואר האחרון פתח משרד הבריאות בבדיקה במוקד אנוש, וביקש "לבחון את פעילות המוקד והעובדים בו לאור פניות ותלונות שהגיעו למשרד הבריאות". מנהלי החברה התבקשו למסור פרטים על "נוהלי העבודה, נוהל הכשרת המוקדנים ונוהל ההתקשרות בין מערך המוקדנים ומערך האמבולנסים".
לאחר פניות חוזרות ונשנות, נמסר מבא כוחה של החברה, עו"ד ליאור פרי, כי מוקד אנוש לומדת את כתב התביעה.









