כמה עשרות מתושבי הדר יוסף המוחים על כוונת העירייה לסלול שבילי אופניים בשכונתם התייצבו בבית משפט המחוזי בתל אביב עם עורכי הדין שהגישו עתירה מנהלית נגד התוכניות של העירייה. בעתירתם, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אריה סוכובולסקי ורות מכנס ונדונה ב-19.2.2020 בפני השופט חגי ברנר, דרשו העותרים לתת צו שמפסיק את עבודת סלילת מסלול האופניים, שאמור לעבור ברחובות שלום אש ויד המעביד.
לטענת העותרים, שמתבססים על חוות דעת של המהנדסת אריאלה אושפיז ויגל, שביל האופניים המתוכנן נעשה בניגוד לתקנים ולנהלים מאחר והוא עלול לסכן את הולכי הרגל. זאת, לאור העובדה שמדובר בשביל דו סתרי שיעבור על המדרכה בסמוך לכניסה לבתים בשכונה. כמו כן טוענים העותרים כי התוכנית נעשתה בשיתוף הוועד הקודם ולא בשיתוף הוועד החדש. "העירייה לא יידעה את העותרים ואת תושבי השכונה בנוגע לתכניותיה לסלול את השביל ולא ערכה כל סקר באשר לרצון תושבי השכונה ולהסכמתם לסלילת שביל אופניים", נכתב בעתירה. "נודע לעותרים כי העירייה סגרה במחשכים הסכמה לסלילת השביל יחד עם ראש ועד השכונה לשעבר שפרש מתפקידו, אולם כל זאת ללא שיתוף ויידוע של תושבי השכונה. החלטת העירייה לסלול את שביל האופניים בתוך שכונת המגורים הדר יוסף חורגת ממתחם הסבירות ולוקה בחוסר מידתיות. ההחלטה לא לקחה בחשבון את שיקולי הבטיחות הנדרשים למשתמשי הדרך השונים, בייחוד הולכי הרגל, אך גם לפוטנציאל של תאונות קטלניות רבות".

בנוסף טוענים התושבים כי כבר היום ישנו שביל אופניים ברחובות המרכזיים שמקיפים את השכונה וכי ברחובות נשואי העתירה המהירות המותרת לכלי רכב הינה 30 קמ"ש ועל כן אין מניעה שאופניים רגילים ואופניים חשמליים ישתלבו בכביש. "כביש אופניים ממונעים בתוך שכונת מגורים, כדוגמת הדר יוסף, יוצר סיכון בטיחותי לתושבי השכונה", נכתב בעתירה. בנוסף טוענים העותרים כי סלילת שביל האופניים הוביל לכריתת עצים רבים לאורך המדרכה, מה שהורס את פני השכונה.
בתשובתה לבית המשפט טענה עיריית תל אביב כי סלילת השביל הייתה בשיתוף עם וועד השכונה ונודע על כך כבר בשנת 2017 וכי מדובר במהלך שייתן ביטחון לתושבים. "בסופו של יום במה מדובר? בסלילת שביל אופניים לרווחת התושבים, שבילים מפחיתים סכנות בטיחותיות ולא מגבירים אותן. תושבי השכונה, כמו תושבי העיר בכללותה, עושים שימוש רב באופניים ונדרשים לשבילי אופניים לשם הגברת בטיחותם ובטיחות הולכי הרגל והרכבים הסובבים אותם".
בדיון בבית המשפט הדגישה עו"ד רות מכנס כי לצורך סלילת הכביש עקרה העירייה אדניות שנבנו על המדרכה עקב שתי תאונות קטלניות במקום: "האדניות האלה נבנו כתוצאה ישירה של התאונות האלה. ואכן האדניות הצליחו למנוע תאונות". בתגובה השיב עו"ד עמרי יוסף שמייצג את עיריית תל אביב: "לעולם משאבי הדרך יהיו מוגבלים. ולעולם יצטרכו לחלק אותם בין כל המשתמשים".

בנוסף טען עו"ד סוכובולסקי כי שביל האופניים נשוא העתירה לא נבנה בהתאם לתכנית המתאר "תל אביב 5,000" (תכנית אב המציינת את תכנון הכבישים ושבילי האופניים שעתידים לקום – ד.א). "השבילים והכבישים שמופיעים בתוכנית תל אביב 5,000 צריכים להיות נדונים בוועדה מחוזית לתכנון ובניה, ועל כן לתושבים יש זכות התנגדות", אמר העו"ד ל"פוסטה" בתום הדיון. הדיון לווה בקריאות ביניים מקרב העותרים עד שהשופט איים להוציא אנשים מהאולם. בין הקריאות שנשמעו במהלך הדיון "זו השכונה שלנו… למה לא עושים שבילי אופניים בדיזינגוף?". עו"ד סוכובולסקי הוסיף: "העירייה לא עשתה סקר תנועה, לא מדדה כמות אופניים, לא עשתה כלום. לא עושים סקר תנועה לפני שעושים מהפכה כזאת? אנחנו עשינו את העבודה, הבאנו מומחה".
"סכנה לתאונות"
יו"ר וועד השכונה יקי שוורץ אמר בתום הדיון ל"פוסטה" כי, "ברחוב שלום אש ישנן 56 משפחות שיוצאות ביום יום עם הרכבים שלהן. בנוסף להולכי הרגל, אם יוקמו שבילי אופניים ישנה סכנה לתאונות בין האופניים למכוניות". תושבת השכונה לימור שלה הוסיפה: "ברחוב דיזינגוף אין שבילי אופניים, אז מדוע הם באים להדר יוסף? את שביל האופניים עושים על חשבון הולכי הרגל. שביל אופניים בפועל יהיה שביל אופניים חשמליים ולא שביל אופניים". ציפי יחזקאל סיפרה ל"פוסטה" כי בתאונה שהייתה לפני 30 שנה ילד ירד מהכביש ונדרס מאוטובוס. "בעקבות התאונה שמו אדניות כדי שיגנו על הולכי הרגל מהכביש. בעקבות שביל האופניים הורידו את האדניות".
בסיום הדיון סירב השופט ברנר להוציא צו להפסקת עבודה וקבע כי פסק דין סופי יישלח לצדדים.
תרומה להסדרת המרחב הציבורי
תגובת עיריית תל אביב- יפו: "ראשית נציין כי העתירה הוגשה לפני כשמונה חודשים ונדחתה על ידי בית המשפט, אשר דחה גם את הבקשה לצו מניעה ובקשות נוספות וקבע כי העירייה יכולה להמשיך בעבודות. בניגוד לנטען, סלילת שבילי אופניים ייעודיים לרוכבים תורמת להסדרת המרחב הציבורי ומשפרת באופן משמעותי את בטיחות כלל משתמשי הדרך באשר הם. גם העובדה כי מדובר ברחוב אשר המהירות המותרת בו היא עד 30 קמ"ש אינה משנה את העובדה כי מדובר ברחוב מרכזי בשכונה בו עוברים אוטובוסים ונדרשת סלילת נתיב אופניים. באשר לכריתת העצים – היא נעשתה כדין ובהתאם לרישיון מטעם פקיד היערות, כאשר כתחליף לעצים שייכרתו תשתול העירייה עצים אחרים בסמוך".






הכל שקר אחד גדול כולם רצים שביל אופניים רק הזקנים לא רוצים
יותר מחצי שנה עובדים לא עשו 100 מטר. חבורה של סמרטוטים התלבשו על השכונה ולא יעזבו עד שיחריבו הכל ועוד בחסות העירייה… לא מתייחסים לתושבים הוותיקים רוצים לעשות בנייני יוקרה למחוק את השכונה ולדפוק לנו סכומי עתק בארנונה! חצי שכונה קשת יום לאיפה יילכו? ארץ אוכלת יושביה.