התפתחות הילד בגיל 3

שתף כתבה עם חברים
צילום: pexels

התפתחות הפעוט בגיל 3 מתאפיינת בהתפתחות פיזית, קוגניטיבית, חברתית ורגשית משמעותית. להלן כמה אבני דרך ומאפיינים עיקריים הנצפים בדרך כלל אצל ילדים בני 3:

התפתחות פיזית
בגיל 3 מתפתחת אצל הפעוט המוטוריקה הגסה. דבר זה בא לידי ביטוי בשיפור של שווי המשקל והקואורדינציה. התפתחות היכולות של ריצה, קפיצה, טיפוס ודיווש והגדלת הסיבולת בפעילות הגופנית.
במוטוריקה העדינה ההתפתחות באה לידי ביטוי  בתיאום עין-יד משופר. ביכולת להשתמש בכלים מסוגים שונים ובפעולות כמו: החזקה נכונה של עפרונות או עפרונות ולעסוק ברישום או צביעה פשוטים. בנוסף ניתן להבחין בהתקדמות במיומנויות עזרה עצמית כמו התלבשות והתפשטות.

פיתוח השפה
בגיל 3 הפעוט אמור להרחיב אוצר המילים עם מגוון הולך וגדל של מילים וביטויים. הוא אמור להפגין יכולת ליצור משפטים ארוכים ומורכבים יותר. הגם ההגייה ויכולות הניסוח אומרים להיות משופרים, יחד עם זאת שגיאות דיבור עדיין נפוצות בגיל זה.

התפתחות חברתית ורגשית
בגיל 3 הפעוט אמור להפגין  פיתוח תחושת זהות ומודעות עצמית. הוא מסוגל להביע מגוון רחב של רגשות, כולל תסכול, שמחה וכעס. מעבר לכך, לקראת גיל 3 הפעוטות מתחילים להבין ולהביע אמפתיה כלפי אחרים וליצור התקשרויות והפגנת עצמאות מוגברת.

התפתחות קוגניטיבית
בגיל 3 הפעוט אמור להפגין שיפור ביכולות הזיכרון. לגלות סקרנות גדולה יותר ורצון לחקור את העולם. הוא אמור להפגין כישורי פתרון בעיות משופרים, כגון חידות פשוטות או מיון חפצים לפי צבע או צורה. בנוסף, סביב הגיל הזה מרבית הילדים מתחילים להבין מושגים כמו זמן, מספרים ורצף.

משחקי דמיון
לא מעט מהפעוטות בגילאי 3 יגלו  עניין חזק במשחקי דמיון והעמדת פנים. הם יפיקו הנאה מלשחק בבית, להעמיד פנים שהם חיות או לעסוק בתרחישים מדומה אחרים. בנוסף, כדאי גם לעבוד איתם פיתוח כישורי סיפור.

שיפור מיומנויות חברתיות
בגיל 3 הילדים מפתחים את היכולת לשחק עם בני גילם, למרות שמשחק מקביל (משחק לצד אחרים ללא אינטראקציה ישירה). הם לומדים לקחת תור ולשתף, אם כי כישורים אלה הם עבודה בתהליך ויכולים להתפתח לעיתים בגילאים מאוחרים יותר. מתחילים להבין ולפעול לפי כללים ושגרה פשוטים.

גילוי של עצמאות ואוטונומיה
הבעת רצון לעצמאות ורצון לעשות דברים בעצמם. פיתוח מיומנויות טיפול עצמי כמו שימוש בשירותים – כך שאם עד עכשיו עוד לא השלמתם הליך גמילה מחיתולים זה בדיוק הזמן המתאים. הילד גם יכול לגלות עניין בביצוע פעולות כמו: שטיפת ידיים וצחצוח שיניים. בגיל זה הילד יכול ליהנות מהשגת תחושת גאווה והישג בביצוע משימות באופן עצמאי.

שיפור של טווח הקשב
לקראת גיל 3 טווחי קשב אמורים להיות ארוכים יותר, ולאפשר לילדים לעסוק בפעילויות לפרקי זמן ארוכים יותר. הילדים עתידים גם לגלות עניין בספרים ובסיפור סיפורים, אם כי הקשבה לסיפור במשך פרקי זמן ממושכים עדיין עשויה להיות מאתגרת בעבור רבים מהם – ואין צורך להתרגש מזה.

חשוב לציין שהתפתחות הילד בגיל 3 ובכלל היא מאוד אינדיבידואלית, ויכול להיות שוני משמעותי בקצב וברצף של אבני הדרך בין ילד אחד לאחר. חלק מהילדים עשויים להראות מיומנויות מתקדמות בתחומים מסוימים, בעוד שאחרים עשויים להזדקק ליותר זמן, תמיכה ותשומת לב מצד ההורים או מצד הגננות/ המטפחים. הורים ומטפלים יכולים לטפח התפתחות בריאה על ידי מתן סביבה מטפחת ומגרה, עידוד חקר ויצירתיות, והצעת הזדמנויות לאינטראקציה חברתית ולמידה. בדיקות סדירות אצל רופא ילדים יכולות לעזור להבטיח שהתפתחות הילד מתקיימת בצורה תקינה – במידת הצורך ניתן לקבל הפניות למרכזים כאלו ואחרים כמו התפתחות הילד, על מנת לאבחן ולטפל בבעיות התפתחות שונות.

 

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *