|
| אילוסטרציה: FREEPIK |
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את עתירת מכון הרישוי "היימן" באשדוד כנגד סגירתו והתליית רשיונו למשך תשעה חודשים על ידי רשות הרישוי, שציינה כי למכון נערכו מספר שימועים בשנים האחרונות, ובכולם עלתה תמונה של ליקויים חמורים ומתן אישור כשירות לרכבים בהם התגלו ליקויי בטיחות קשים.
בשימוע האחרון, בנובמבר, התבקשו מנהלי המכון להגיב לתשעה ארועים. במקרה אחד, ניתן אישור כשירות לרכב שעבר שינוי מבנה אשר לא נרשם ברשיון הרכב, ומדובר ברכב שלא עבר רישוי במשך שש שנים, ובעליו מתגורר במזרח ירושלים. במצלמות המכון לא נשמר תיעוד של הבחינה. באירוע אחר התגלו ליקויי בטיחות חמורים באוטובוס ציבורי זעיר שנבדק שעה אחת בלבד אחרי שקיבל אישור כשירות לתנועה על ידי בוחני המכון. באירוע אחר העבירה המשטרה לידי רשות הרישוי רישיון רכב שנשא את חותמת המכון, המעידה כי הרכב עבר כביכול טסט. אולם בפועל התברר כי הרכב לא עבר כלל מבחן רישוי.
באירוע בסוף שנת 2015 התרחשה תאונת דרכים בה היה מעורב רכב נוסף שקיבל אישור כשירות מהמכון. התברר כי המכון אישר את שינוי מידות הצמיגים ברכב, בניגוד להוראות היצרן, ובאופן חשוד – האישור ניתן אחרי שעות העבודה, בשעה 19:37 בערב. המכון הכחיש כי האישור ניתן על ידו וטען כי הוא מזויף, אך בדיקה העלתה כי דיווח על הטסט אכן נשלח מהמכון לרשות הרישוי.
נוכח הממצאים קבעה הרשות, כי המכון ובוחניו פעלו תוך הפרה ברורה של נהלים ותוך יצירת סיכון בטיחותי חמור בכבישים: "תיקי התלונות מגלים תמונה קשה אודות רמת ניהול ירודה של המכון, אשר מתבטאת בחוסר שליטה מוחלט של בעליו". בהחלטה הודגש כי אמצעים שננקטו בעבר נגד המכון לא הועילו, שכן בעקבות שימוע קודם בשנת 2014, המכון נסגר למשך 21 ימים, ושימועים קודמים נערכו לו גם בשנים 2010, 2008, 2007 ו-2004.
רשות הרישוי טענה, באמצעות עו"ד הילה גורדון מפרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), כי מדובר במכון ששם ללעג את בטיחות המשתמשים בדרכים, ומכשיר רכבים מסוכנים ופסולים לנהיגה תוך סיכון של הציבור. בשימוע שנערך לפני שלוש שנים הובהר כי ככל שלא יהיה שינוי, יישקל ביטול רשיונו של המכון כתחנת בחינה לרכבים, לצמיתות. באחד האירועים טען מנהל המכון כי מדבקות וחותמת שהוחתמה ברשיון רכב ניתנו שלא על דעתו, ואם זה כך, נקבע, המכון נכשל בשמירה על החותמת והמדבקות, שאמורות להישמר בכספת.
השופט חגי ברנר דחה את טענת המכון כי בשימוע נפלו פגמים וקבע כי התליית הרשיון מבוססת על שורה ארוכה של ממצאים חמורים. "הטענה העיקרית של המכון היא שהסנקציה שננקטה נגדו היא חסרת תקדים בחומרתה, וכי מכונים אחרים שסרחו, לא נענשו בחומרה כה רבה… אכן, לא הוצג לפניי תקדים של התליית הרשאה לתקופה כה ממושכת. ההתלייה הארוכה ביותר עד כה היתה בת שישה חודשים, בעניינו של מכון אחר. במקרים אחרים, לרבות בעניינו של המכון שלפניי, הסתפקה רשות הרישוי בהתלייה של ימים או שבועות בודדים… דא עקא, חומרת התנהלותו של המכון בענייננו, אינה שקולה ועולה באופן משמעותי על חומרת התנהלותם של מכוני רישוי אחרים… בסופו של דבר, כל מקרה נבחן על פי נסיבותיו, ודומה שלא היה אח ורע למכון רישוי דוגמת המכון הנוכחי, שבאופן שיטתי, פעם אחר פעם, נתפס בקלקלתו בשורה של כשלים חמורים ביותר, היוצרים סכנה של ממש לציבור המשתמשים בדרכים", קבע בית המשפט.
בתחילה קבעה רשות הרישוי כי רישיון המכון יושעה לשנה, אולם במהלך הדיון בעתירה הודיעה כי היא מוכנה לקצר את תקופת ההתליה במידה מסוימת לתשעה חודשים. בית המשפט אישר התליה לתקופה זו.
עו"ד אילן בומבך, בא כוחו של מכון "היימן", מסר: "משרד התחבורה השית על המכון צו סגירה לתקופה של שנה. בית המשפט המחוזי גרם להפחתה לתשעה חודשים. מאחר שהיום הכל תקין במכון, אין שום מניעה לפתוח אותו כיוון שבעלי המכון השקיעו בו סכומים רבים. אנו שוקלים ערעור לבית המשפט העליון".





