![]() |
| הרישיון חזר, ואיתו גם הכבוד והיכולת לפרנס (אילוסטרציה) |
לפני כחמש שנים זומן ד', נהג הסעות חולה ניוון שרירים ואב לשני ילדים חולי ניוון שרירים אף הם, למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, עקב צבירת 36 נקודות בפעם השנייה. למרות שלא היה מדובר בעבירות מסוכנות, במכון החליטו לשלול את רישיונו לצמיתות.
בעקבות שלילת הרישיון ד' נותר מחוסר עבודה, מצבו הכלכלי והנפשי הידרדר, והוא התקשה לפרנס את משפחתו. במשרד עו"ד מוטאי-מצגר-גרבאווי אליהם הוא פנה אמרו לו כי מבדיקת טענות המכון הרפואי הם מעריכים כי אין הצדקה לפסילה, ש"יש בה פגיעה בזכותו לחירות לקניין ובכבודו כאדם".
![]() |
המכון הרפואי לבטיחות בדרכים הינו גוף מנהלי שהוקם על ידי המדינה במטרה לפקח על נהגים המסכנים את הציבור עקב מצבם הנפשי או הבריאותי. המידע מגיע למכון באמצעות משרד הרישוי, שמוזן בעצמו על ידי המשטרה, בתי המשפט ומערכת הבריאות.
למכון יש סמכויות בלתי מוגבלות בהטלת מגבלות על רישיון הנהיגה, או במילים אחרות: יש לאנשי המכון סמכות לשלול את רישיון הנהיגה, גם לצמיתות, מטעמים בריאותיים או אישיותיים. כמו כן, לא ניתן לערער על החלטות המכון בפני גופים שיפוטיים, משום שכדי לשפוט את החלטותיהם, נדרש ידע רפואי. גם כאשר מערערים על ההחלטות, בדרך כלל בתי משפט אינם מתערבים ודוחים את הערעור.
![]() |
| עורכי הדין גל מוטאי, בלהה מצגר וישראל גרבאווי |
בדיקת עורכי הדין העלתה שבעבירות בגללן נשלל הרישיון לא היה סיכון ממשי לציבור המשתמשים בדרך. הם פנו אל המכון בבקשה להחזיר לד' את רישיונו וטענו בין היתר, כי פסילת רישיון הנהיגה פגעה בכבודו וביכולתו לפרנס את משפחתו בכבוד. בעקבות פניית עורכי הדין והתנהלותה מול המכון, הוחלט להחזיר לד' את רישיון הנהיגה שלו.
ממשרד מוטאי, מצגר וגרבאווי, נמסר: "לנוכח העובדה כי ניתנו סמכויות כמעט בלתי מוגבלות למכון הרפואי, ומאחר ובעלי התפקידים שם אינם משפטנים אשר מסוגלים לבצע את האיזון הנכון בין זכות האדם לחירות ולקניין לבין זכות הציבור לביטחון בדרכים, המקרה הזה ממחיש את הצורך בחובה לייצוג משפטי הולם וראוי גם מול המכון הרפואי ישירות, באמצעות עורכי דין המוסמכים לכך".








