![]() |
| צילום סלולארי של רכב עוקף משאית במקום אסור |
מיזם חדשני שמגייס אזרחים הנוהגים בכבישים לתפיסת נהגים עבריינים והרתעתם, באמצעות תיעוד עבירות והעברתו למשטרה, הושק בחודש האחרון על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מאחורי המיזם, שהורץ בפיילוט במשך שנה וזכה לברכת אגף התנועה במשטרה, עומדים יזמים צעירים: עו"ד זמר בלונדהיים, עו"ד יאיר נתיב וחבריהם שהקימו עמותה בשם "נתיב בטוח".
היזמים פיתחו אפליקציה לתיעוד נהגים עבריינים. בהפעלת האפליקציה, מכשיר הסלולר הצמוד לשמשה הקדמית של רכב נוסע, מצלם את הדרך באופן רצוף. כאשר הנהג מבחין בעבירת תנועה של רכב שלפניו, הוא נותן הוראה קולית – ואומר שתי מלים המביאות לכך שהמכשיר שומר את קטע הסרטון של 40 השניות שקדמו ועוד 20 שניות אחר כך (60 שניות בסך הכל) – והתיעוד נשלח אוטומטית למרכז בקרה שהוקם ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לפי הרשות והיזמים, הפרויקט מיועד ל"יירוט" נהגים מבצעי עבירות חמורות בלבד, מסכנות חיים, כמו עקיפה על קו הפרדה רצוף, כניסה לצומת באור אדום או סיכון הולכי רגל. הסרטונים נשלחים אל מרכז הבקרה כאשר הם חתומים ומאובטחים, ללא אפשרות של עריכה. שם, בקרים צופים בהם, ומחליטים אלו מהם להעביר למשטרה.
![]() |
| עו"ד זמר בלונדהיים |
לסרטון הסברה על המיזם – לחצו כאן.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשטרה והיזמים מקווים לגייס לפרויקט, "שומרי הדרך" שמו, אלפי מתנדבים. לא מדובר במתנדבי משטרה, אלא בנהגים מהשורה שיהפכו ל"דווחים" כאשר הם נתקלים בנהגים מסוכנים ואלימים. "מדובר במיזם חשוב הנותן בפעם הראשונה את הכוח לאזרחים באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת וחיבור לרשויות החוק", אמר מרדכי בהירי דואני, מנכ"ל הרשות.
מאז השקת התוכנית, הגיע שטף של פניות – למעלה מ-10,000 אזרחים שנרשמו באתר הרשות וביקשו להתנדב כ"שומרי דרך". נראה שהמהות, כמו הסיסמה שנבחרה "שומרי הדרך – כי כולנו שותפים לדרך", מדברים אל לב נהגים רבים שמתרגזים, כמו כולם, ומבקשים להעניש את "בריוני הכביש". הסמארטפונים יצרו את ההזדמנות הטכנולוגית לפיתוח המוצר, אפליקציה שתהיה בשימוש המונים, ותאפשר ללכוד עברייני תנועה "על חם" ולשלוח אליהם את משטרת ישראל.
![]() |
| עו"ד יאיר נתיב |
הפרויקט היה בפיתוח במשך ארבע שנים. ראשיתו ביוזמה חברתית של קבוצת צעירים, ביניהם עורכי דין, אנשי טכנולוגיה וסטרטאפיסטים. לפני כשנה, לאחר שנבחן, הוא נקלט כפרויקט שאומץ על ידי הרשות ושזוכה לשיתוף פעולה מלא של המשטרה. לקידום האישורים וה"אימוץ" הממלכתי של המיזם המסקרן, לא הזיקה זיקתם של שניים מהיזמים (שיצאו לדרך באופן פרטי) לרשויות אכיפת החוק: עו"ד בלונדהיים, ראש עמותת "נתיב בטוח" הוא פרקליט צעיר במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. גם חברו, עו"ד נתיב (29), שהיה בעבר עיתונאי תקופה קצרה, התמחה בפרקליטות לפני מספר שנים.
אירוע טראגי שאירע למשפחת נתיב היה הטריגר העיקרי ליציאת המיזם לדרך: בשנת 2012 איבד יאיר את אביו, מידד, שנהרג בתאונת דרכים.
יאיר נסע עם אביו ברכב, ובצומת חורשים פגע בהם נהג מערבל בטון שחצה באור אדום. האב ז"ל מת במקום. בדמו של הנהג הפוגע נמצא חשיש. יאיר הגיש ערר לבית משפט עליון כדי שהנהג יואשם בהריגה, אך סעיף האישום לא השתנה ונותר גרימת מוות ברשלנות.
![]() |
לאחר התאונה, תחילת העבודה על המיזם והאפליקציה נעשתה בבית התוכנה בו עבד מידד נתיב ז"ל. בראשית הדרך, העבודה נעשתה בהתנדבות, ובהמשך – כשהמיזם דרש משאבים – גויסו תרומות לפיתוחו. במקביל, עשו נתיב ובלונדהיים עבודה לגיוס הרשויות וגיוס תמיכה מגורמים בעלי מעמד ובכירים לשעבר – חלקם חברים כיום במועצה הציבורית של עמותת "נתיב בטוח", ביניהם פרקליט המדינה לשעבר משה לדור ומפקד אגף התנועה הראשון ולשעבר נציב שב"ס, יעקב גנות.
בשנה האחרונה נערך כאמור פיילוט על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף המשטרה. בשנה זו השתמשו באפליקציה עשרות מתנדבים ברחבי הארץ. אלה העבירו לרשות 7,500 דיווחים – תיעודים של עבירות תנועה. מתוך התיעודים, 20 אחוז בהם נקלטו עבירות חמורות, הועברו מהרשות אל המשטרה. מדובר במאות תיקים, שברובם ניפקה המשטרה דו"חות על סמך הסרטונים. בחלקם זומנו הנהגים לדין. "אתמול, למשל, מתנדב שלנו צילם מקרה 'כמעט' בתל אביב: רכב שעבר ברמזור אדום כמעט פגע בשני נערים שירדו לכביש", מספר נתיב. "אנחנו לא מלשינון ולא מדווחים על עבירות שלא מסכנות חיים, אבל אם חצית באור אדום ודרסת ילד, זה דבר שאי אפשר להתווכח איתו".
הרשות אחראית למיון המתנדבים, "שומרי הדרך". הקריטריונים הם: בני 30 פלוס, ללא עבירות תנועה חמורות בחמש השנים האחרונות, ויש משמעות גם למקום המגורים, מאחר שהשאיפה היא ליצור פריסה בכל הארץ. המתנדבים עוברים הכשרה ונבדקים לפני ואחרי, אומר נתיב. אם מזהים שמתנדב דיווח על רכב מסוים יותר מפעם אחת, הדבר "ידליק נורה" – כי אין עניין שאנשים ילשינו על השכנים שלהם, או יבלשו למטרת חיסול חשבונות.
![]() |
האם המתנדבים יצטרכו להעיד בבתי משפט? האם יוזמנו על ידי התביעה או סנגוריהם של הנהגים העומדים לדין? נתיב: "בשנה שנערך פיילוט, זה לא קרה אפילו פעם אחת. הסיבה היא שהפלטפורמה נבנתה ואופיינה עם גורמים בפרקליטות ובייעוץ המשפטי של המשטרה. מומחית אבטחת מידע מהטכניון תכננה את המערכת, ואת חתימת הסרטונים עושה חברת קומדע, שמבצעת את החתימות גם של מערכת המשפט. מדובר בראיה חזקה. לא מדובר באמצעי כמו ינשוף או מד מהירות לייזר. אנחנו לא מודדים שום דבר. זה כלי שמצלם ומציג את הראיה as is – מה שאתה רואה הוא מה שיש. שופטי תעבורה להם הוצג המיזם, הגיבו בחיוב. התובנה היא שתרחישי האימה הם לא תרחישים ריאליים. יכול להיות שמתנדב יוזמן להעיד, במקרים חריגים".
בשידור בגלי צה"ל אמר בשבוע שעבר נציג אגף התנועה, פקד שחר גמזו, כי "מבחינת המשטרה הפרויקט הזה הוא פריצת דרך טכנולוגית בנושא האכיפה בכבישים. 'שומרי הדרך' הוא פרויקט חשוב שהמשטרה מחבקת בשתי ידיים".







