![]() |
| הרכבת הקלה בדרך |
לקראת תחילת עבודות החפירה הנרחבות של הרכבת הקלה בגוש דן, שצפויות לשבש ולהאט עוד יותר את התנועה – לפחות בשש השנים הקרובות – בגוש התקוע בפקק והעצבני גם כך, המשטרה נערכת לקדם נהגים לא צייתניים ומבטיחה לתת "מענה אגרסיבי" כדי למנוע הפרעה נוספת בדרכים מעבר לזו הבלתי נמנעת.
בתדרוך שנערך היום (שני, 27.7) במטה משטרת מחוז תל אביב, פחות משבוע לפני שעת ה-ש' ותחילת שינוי הסדרי התנועה סביב התחנה התת-קרקעית הראשונה הנחפרת ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, אמר סגן מפקד המחוז תנ"צ יורם אוחיון, כי למשטרה שלוש הנחות יסוד לגבי השלכות הפרויקט: (1) צפויים עומסי תנועה גדולים; (2) צפוי קושי ביצירת דרכים חלופיות; ו-(3) כהגדרת המשטרה, "קיים צפי לירידת סף הסובלנות של הציבור, עם השלכות אפשריות על מידת הנכונות לציית לשוטרים ולחוק".
כפועל יוצא של התרחישים וה"איומים", בשפת המשטרה, הכוללים פגיעה בתנועה, בגוש דן וברדיוס שמעבר לו, ופגיעה במרקם החיים, מבטיח תנ"צ אוחיון זרוע מבצעית חזקה של אכיפה שתלווה את הפרויקט, עד לסיומו המתוכנן (נכון לעכשיו) באוקטובר 2021, "להבטחת מינימום פגיעה בשגרה".
לדברי תנ"צ אוחיון, עבודות התשתית מוגדרות במשטרה כפרויקט לאומי, ולתחילתן בפתחו של חודש אוגוסט, נערכים כמו למבצע גדול, "כמו לביקור האפיפיור או ביקור נשיא ארה"ב". אלא שבניגוד למבצעים האלו, כאן האתגר יתמשך על פני שש שנים ו-24 ק"מ של עורקי התנועה המרכזיים מפתח תקווה ועד בת ים דרך תל אביב, ודרך 10 תחנות שייחפרו בדרך.
![]() |
| תנ"צ יורם אוחיון |
המשטרה הקימה מינהלת שתלווה את הפרויקט, בראשות תנ"צ יורם סופר. החל מהשבוע הבא, במקביל לפתיחת העבודות בתחנת "אלנבי" ביום ראשון (ושבועיים מאוחר יותר בהריסת גשר מעריב והקמת תחנת "קרליבך"), יופעל חמ"ל משותף – חדר מצב של המשטרה, הרשויות המקומיות, נת"ע (החברה המבצעת את העבודות) וחברות התחבורה, כשתפקידו לתת מענה לכל בעיה שתצוץ בדרכים בזמן אמת.
בהתמקדות לתפקיד המשטרתי, תנ"צ אוחיון מבהיר כי המינהלת קיבלה זרוע מבצעית חזקה, שתאכוף עם שוטרים בשטח את הסדרי התנועה החדשים ובדגש על הנת"צים – הנתיבים הבלעדיים שהוגדרו לתחבורה הציבורית המתוגברת – בתוך הערים ומחוצה להן, שאמורים לתת את המענה לתנועה אל מרכזי הערים והחוצה.
על זרוע האכיפה בשטח הופקד רפ"ק שחר ישראלי, והוא "ייהנה" מחלק הארי של 170 שוטרים שהוקצו למשימה בתקנים חדשים שתוקצבו על ידי משרד התחבורה. חלק מהתקנים יופנו גם לתגבור של מוקדי 100 ו-110, לטובת מענה לפניות הציבור.
בשלב מתקדם יותר של העבודות, אמור מספר התקנים שתקבל המשטרה לצורך הפרויקט לעלות לכ-240.
תנ"צ אוחיון מבטיח כאמור "אכיפה אגרסיבית מאוד של נתיבי התחבורה הציבורית, שיושקע בה הרבה מאוד כוח אדם". לדבריו, על נתיבי התחבורה הציבורית יותקנו גם מצלמות, וכ-15 מצלמות יתווספו בכביש 20.
![]() |
![]() |
| רפ"ק שחר ישראלי | מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און |
סמוך לאתרי העבודות, יתגברו את כוח השיטור גם פקחים עירוניים, ואמש כבר עברה בכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק המכשירה את הפקחים העירוניים לבצע אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית, ולמנוע מרכבים פרטיים לעלות עליהם.
תנ"צ אוחיון מבהיר בסיכומו של דבר, כי המשטרה אחראית לאכיפת הסדרי התנועה בלבד, ומי שאחראי להזרמת התנועה הוא משרד התחבורה. יחד עם זאת, לדבריו ברור שהרשויות באות לפרויקט "שלובות זרוע", והאכיפה מיועדת לסייע למשרד התחבורה בהעברת המסר; במידה ויש מי שטרם הבין – כדאי ועדיף לנסוע בתחבורה הציבורית.
יהודה בר-און, מנכ"ל נת"ע שהשתתף בתדרוך, ציין כי ברור למתכנני הפרויקט ש"יש פער עצום בין ההליך התכנוני לבין הבעיות שיזוהו בשטח", אולם תחילת העבודות תוזמנה בכוונה לאוגוסט – תקופה שבה נפחי התנועה קטנים משמעותית. זאת, לדבריו, כדי לאפשר תהליך הסתגלות לציבור לפני העומס שיגיע לשיא בתקופת החגים. בר-און ציין בהמשך לדבריו של תנ"צ אוחיון, כי התחבורה הציבורית בגוש דן, אליו וממנו תקבל בכל תקופת העבודות תגבור משמעותי, עם תוספת של רכבות חדשות מערי הלוויין בכל שעות השיא ועם תוספת של 220 אוטובוסים ביום, שנועדו לתת מענה להארכת זמני הנסיעה הצפויים בדרכים.
![]() |
| המסלול "האדום" – המסלול המתוכנן כולו, כולל הפרויקטים ומיקום העבודות |







