![]() |
שיתוף פעולה בין המכללה האקדמית לחינוך "אורנים" לבין תחום החינוך בבית המעצר "קישון" של שירות בתי הסוהר, מניב פירות אמנותיים יוצאי דופן, באמצעות הקורס "אמנות בקהילה בבית מעצר קישון". מדובר בפרויקט בן חמש שנים, המשותף לחוג לחינוך חברתי קהילתי (חח"ק) בשב"ס ולחוג לאמנות.
הפרויקט מפגיש סטודנטיות משני החוגים עם עצורים בבית המעצר, באגפים עד תום ההליכים, לפגישה שבועית שבמהלכה העצורים נחשפים ולוקחים חלק פעיל בעבודה ובלמידה אמנותית-יצירתית בעלת אופי סביבתי, ויוצרים אמנות בהנחיית הסטודנטיות.
בשב"ס מציינים את המשפט האסטרטגי המלווה פרויקטים מסוג זה: "שירות בתי הסוהר הינו ארגון בטחוני בעל יעוד חברתי, המשתייך למערכת אכיפת החוק. תמצית תפקידו – החזקת אסירים ועצורים במשמורת בטוחה ונאותה, תוך שמירה על כבודם, מילוי צרכיהם הבסיסיים והקניית כלים מתקנים לכל האסירים המתאימים לכך, על מנת לשפר את יכולתם להיקלט בחברה עם שחרורם. זאת תוך שיתוף פעולה עם גורמי ממסד וקהילה".
![]() |
פרויקט "אמנות בקהילה" נולד מתוך יוזמה חדשה לשיתוף פעולה בין תחומי האקדמיה והקהילה, לבין החינוך בבית המעצר "קישון", מתוך ראייה והכרה בתרומה של שפת האמנות ליכולת ההבעה של העצורים באופנים ומיומנויות מגוונות. הפגישות השבועיות עוסקות במגוון תחומים של האמנות: ציור, פיסול סביבתי ועוד. הפעילות מתבצעת בתוך אגפי בית המעצר, ומגיעות אליה כ-15 סטודנטיות יחד עם המרצה טלי גלי, כשהם מלווים במורות המלמדות בכיתות ובקצינות החינוך של בית המעצר.
שלוש הקבוצות של הסטודנטיות משתלבות במהלך הסמסטר בכיתות הלימוד ובשיתוף עם המורות הן עובדות עם העצורים על נושאים שונים. השנה, בסמסטר החולף, היעד הוגדר כפיתוח תוכניות חינוכיות בנושא "משפחה", ובימים אלה נחשפים התוצרים הסופיים של הפרויקט – יצירות האמנות של התלמידים. "כך, העצורים בחרו לתת מקום בעבודתם לשינוי סביבת מכלול הביקורים, במקום שבו אני פוגש את משפחתי מה הייתי רוצה שהם יראו? יחוו? ירגישו? מכלול הביקורים זוהי נקודת מפגש משמעותית עבור העצורים והיחידה עבורם למפגש עם משפחתם", נמסר משב"ס.
![]() |
"חשוב לציין כי התוצרים, מוצלחים כפי שהינם, מהווים אקורד סיום לתהליך מעמיק, חווייתי ובעל משמעות לכל מי שנטל בו חלק", אומרים בתחום החינוך בבית המעצר, "החיבור למציאות המורכבת בבית המעצר, ההתוודעות לעולם בעל חוקים שונים והמפגש עם הגישה החינוכית של צוות החינוך בבית המעצר, העניקו לסטודנטיות ולמרצה הזדמנות ייחודית לבחינת מקומם כמחנכים בחברה הישראלית, תוך הכרה באפשרויות הגלומות ביצירה האמנותית עבור המתנסה בה. עבור העצורים המפגש עם חומרים שונים חושף אותם לעולם אחר, גדול ונרחב שהם לא הכירו ו/או לא ידעו כיצד לנצל אותו כדי להביע את עצמם. זו חוויה מהנה ומאתגרת עבורם וכל אחד מהם עובר תהליך אישי ושונה".
![]() |













