![]() |
| חדר ביקורים באחד מבתי הכלא (צילום: אתר שב"ס) |
האגודה לזכויות האזרח פנתה לשירות בתי הסוהר בדרישה לחדש את ביקורי המשפחות בבתי הסוהר בשבתות, שהופסקו לפני שנה. באגודה טוענים כי מאז בוטלו הביקורים בשבתות בכלא, ירדה מאוד תדירות הביקורים בכלל שמקבלים האסירים מבני משפחותיהם, ונפגעו זכויותיהם לחיי משפחה וחיי כבוד גם בין כותלי בתי הכלא.
ההחלטה על הפסקת ביקורי השבת, שהתקבלה על ידי פיקוד שב"ס, "אינה מידתית ואינה סבירה, מעצימה את ניתוקם של האסירים מהעולם, מערימה קשיים בלתי נסבלים על מימוש הקשר המשפחתי ומתעלמת מטובתם של ילדי הכלואים". כך נכתב בפנייה ששיגרה עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח למחלקה המשפטית של שב"ס ולנציב, רב גונדר אהרון פרנקו.
האגודה לזכויות האזרח, שקיבלה פניות בעניין ממספר אסירים, ביניהם האסיר אבנר הררי, התריעה בפני שב"ס כי תפנה לערכאות.
זכות או טובת הנאה
בשירות בתי הסוהר הוחלט לפני כשנה, בקיץ 2014, להוציא דווקא את ימי השבת, שבהם המשפחות פנויות, מימי הביקורים המותרים בבתי הכלא, ולאפשר תחתם יום ביקורים נוסף באמצע השבוע.
בשב"ס מבהירים כי ההחלטה בעניין נבעה בעיקר מהעומס שהוטל על סגל הכליאה דווקא בעת שהוא מצומצם יותר בסופי שבוע, ועקב הקושי להתמודד מול הברחות וניסיונות הברחה על ידי בני המשפחות, ביום הביקורים שהיה העמוס ביותר בבתי הכלא.
מלבד זאת גייס שב"ס כנימוק גם את פקודת הנציבות בנושא "שמירת השבת וחגי ישראל". אחרי עשרות שנים שבהן התקיימו ביקורים בשבתות בבתי הסוהר – טען לפתע הארגון כי הביקורים גורמים לפגיעה באסירים שומרי השבת ומפלים אותם, כיוון שהם אינם יכולים ליהנות מביקורי שבת כיתר האסירים בשל אמונתם, ועומדים לרשותם רק שני ימי ביקורים אפשריים באמצע השבוע.
![]() |
באגודה לזכויות האזרח דחו את הנימוק מעורר המחלוקת, ובמכתב לשב"ס התריעו על הפגיעה הקשה בכלל האסירים ובמשפחותיהם. "במשך עשרות שנים נמנתה השבת על ימי הביקור הרשמיים בבתי הסוהר, ולא בכדי", כתבה עו"ד חסין ליועצים המשפטיים של שב"ס, עו"ד אהוד הלוי ועוזרו עו"ד שלי סבג, "מרבית הבריות אינן עובדות בשבת, וילדים אינם פוקדים את מוסדות הלימוד, ופנויים לביקורי קרובים בבתי הסוהר, שלעתים ממוקמים במרחק רב ממקום מגוריהם וכרוכים בנסיעה ממושכת. אף שבבתי כלא רבים ניתן לערוך ביקורים בימי שישי (אם כי לא בכולם), יום ביקורים זה אינו מהווה תחליף מספק לביקורי שבת. רבות ממשפחות האסירים נמנות על השכבות החלשות ביותר באוכלוסיה, שלא זכו לעבור לשבוע עבודה מקוצר של 5 ימים. בני משפחה רבים עובדים בשכר נמוך, ללא קביעות, בעבודות שכל היעדרות מהן כרוכה בחשש מפיטורין". כך שלמעשה, הסבירה, בני משפחות כלואים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם להפסיד עבודה בימי שישי.
"הפסקת ביקורים בשבת משמעה אף שילדיהם וקרוביהם הקטינים של אסירות ואסירים החפצים בשמירת הקשר עימם, ייאלצו לבקרם באמצע השבוע ולהפסיד ימי לימודים. ההחלטה מתעלמת לחלוטין מעיקרון טובת הילד… ניכר כי הוגי ההחלטה לא נתנו כלל את דעתם לשאלות שיתעוררו במוסדות הלימוד בשל ההיעדרויות התדירות של הילדים לצורך הביקורים בכלא”, הוסיפה עו"ד חסין בפנייתה לשב"ס, וציטטה אף דברים שאמר נציג שב"ס בעצמו, ראש ענף מבצעים סגן גונדר יהב און, בדיון שנערך לפני שנתיים בוועדת הפנים של הכנסת, בעניין הרחבת זמן הביקורים בבתי הכלא. סגן גונדר און הסביר אז ש"אנחנו בכוונה עושים את הביקורים בשישי-שבת כדי להקל על המשפחות להגיע". מאז כנראה שהשיקולים השתנו מעט, או נוספו אחרים.
בפקודת נציבות שירות בתי הסוהר, בעניין "סדרי ביקורים אצל אסירים", נכתב אמנם כי "הביקור הוא אחד מאמצעי הקשר החשובים שבין האסיר למשפחתו, חבריו וידידיו, והביקור עשוי להקל על האסיר בעת שהותו בבית הסוהר ולעודדו בשעת משבר".
עם זאת שב"ס, כך נראה, חלוק על ארגוני ושוחרי זכויות אדם בעניין הגדרת מהות הביקורים. בעוד שהאגודה לזכויות האזרח מגדירה את הביקורים כ"זכות", שב"ס ציין – באמצעות עוזר היועמ"ש שלו עו"ד סבג במכתבו לעו"ד חסין – כי הביקורים הם הטבה: "טובת הנאה המוקנית לאסיר".
בג"צ לא נדרש עדיין להכריע בין התפיסות – ואולי יידרש לכך בקרוב – אך עו"ד חסין מהאגודה לזכויות האזרח ציטטה במכתבה לשב"ס מדברים שכתבה בפסק דין בעבר השופטת איילה פרוקצ'יה. "על פי דפוסי החשיבה החוקתית הנהוגה בישראל", כתבה שופטת בית המשפט העליון, "אינני בטוחה כי סיווגם המושגי של חופשות וביקורים אצל אסירים כפריבילגיה, להבדיל מזכות, הוא בהכרח נכון".
עו"ד חסין מוסיפה לכך וטוענת כי "סל זכויות האדם של האסיר מכיל, למעט חופש התנועה, את הזכויות והחירויות הנתונות לכל אזרח. כך אף הזכות לחיי משפחה, זכות המוכרת במשפט הישראלי ובמשפט הבינלאומי, אשר ההגנה עליה אינה נעצרת בחומות הכלא.
"לכלואים ולבני משפחותיהם מוקנית הזכות לשמר חיי משפחה גם בנסיבות העגומות אליהן נקלעו, ועל שלטונות הכלא מוטלת חובה פוזיטיבית לממשה. קיומה של הזכות מחייב את צמצום הפגיעה בה ככל הניתן, ובגבולות ההכרחיים בלבד".
![]() |
| אבנר הררי. אחד הפונים לאגודה |
הנזק לזכויות אדם
בתשובת לטענת שב"ס לגבי בעיית ההברחות אל האסירים בשבתות העמוסות, ענתה נציגת האגודה לזכויות האזרח, כי "הברחות בחסות ביקורי משפחות הן אכן תופעה חמורה ומצערת, אך היא אינה ייחודית לשבתות דווקא. לשב"ס אמצעים שונים להתמודד עם תופעת ההברחות, וצמצומן באמצעות ביטול יום ביקורים עמוס במיוחד הוא פתרון בלתי מידתי. על שב"ס לאמץ אמצעים שעוצמת הנזק הטמונה בהם לזכויות אדם פחותה".
בעניין "פקודת שמירת השבת" שגם אותה מציין שב"ס בין נימוקיו, משיבה נציגת האגודה כי מעיון בפקודת שב"ס עולה, שהיא אינה מתייחסת כלל לביקורים בבתי הכלא, אלא רק בסיוע לאסירים שומרי שבת, לקיים את הלכות השבת במטבחי הכלא וכדומה. "ביקורים בכלא בשבתות אינם מפריעים לפרטים השוהים בו למלא אחר מצוות דתם ואמונתם ועל כן אינם מהווים פגיעה בחופש הדת", מציינת עו"ד חסין.
תגובת שב״ס
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה ל"פוסטה", כי "הסדרי ביקורי אסירים הינם טובת הנאה המאפשרת לשב"ס להעניק ביקור אחת לחודשיים לכל אסיר שסיים לרצות שלושה חודשים ממאסרו וניתן להרחיבם עד לביקור פעם בשבועיים. פקודת בתי הסוהר מקנה לשב"ס את הסמכות לקביעת הנהלים לניהולם התקין של הביקורים, תוך שמירה על ביטחון בית הסוהר והאינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ושלום הציבור.
"מאחר והשבת נכללת בימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל, מצבת הכוחות בבתי הסוהר בימים אלה מצומצמת ומתוכננת למתן מענה לצרכים מבצעיים והסדרי ביטחון הכרחיים בלבד, דבר המקשה על ביצוע חיפושים ומניעת הברחות של אמצעים אסורים ומסוכנים כפי שלצערנו קורה לא מעט במהלך ביקורים אלה.
"בנוסף לכך, קיום ביקורים בשבת גורם לאפליה כלפי לא מעט אסירים שומרי שבת, שיכולתם לקבל ביקורים מצטמצמת ליומיים בשבוע אל מול שלושה ימים העומדים לרשות אסירים שאינם שומרי שבת.
"חשוב לציין כי על אף ביטול הביקורים בשבתות, מספר ימי הביקורים בכל בית סוהר עדיין עומד על שלושה, ולפיכך לכל אסיר קיימת האפשרות לממש את ביקוריו באחד מימי השבוע שנקבעו".












