מחירי ביטוח החובה לאופנועים יוזלו

שתף כתבה עם חברים

הוועדה המשותפת חוקה-כספים אישרה הוספת משתנים שיוזילו את ביטוח החובה לאופנועים, אבל דחתה את בקשת משרד האוצר להוסיף משתנים שיכולים היו להוזיל את עלות הביטוחים לשאר כלי הרכב בכ-10 אחוזים

ofanua teuna1
תאונת אופנוע (תמונה להמחשה). מחירי הביטוח יוזלו כתוצאה מהשינויים

הוועדה המשותפת חוקה-כספים התכנסה היום לבקשת המפקחת על הביטוח' דורית סלינגר' על מנת לאשר עדכון של רשימת המשתנים בהם רשאיות חברות הביטוח להשתמש כשהן קובעות את תעריפי ביטוח החובה לרכב. הוועדה אישרה להוסיף משתנים מצילי חיים לאופנועים, שלגביהם היתה הסכמה ובהם: מערכת מניעת נעילת גלגלים, מערכת ייצוב אוטומטית לאופנועים, מערכת בלימה משולבת לאופנועים, מערכת עזר לבלימת חרום וכן מערכת בקרת משיכה.

ואולם, בכל הקשור לכלי רכב שאינם דו גלגליים, התפתח דיון ער, שבסופו עקב התנגדות חברי כנסת ונציגים שונים מתחום הרכב, הוועדה סירבה להוסיף משתנים בעת קביעת הביטוח לרכב פרטי.

חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. המשתנים נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת חוקה וועדת הכספים של הכנסת. רשימת המשתנים שנקבעו בתקנות עד היום הם בעלות הרכב, אופן השימוש ברכב, נפח מנוע, מין וגיל הנהג, תאונות, פסילות רישיון, כריות אוויר, סוג דלק, מערכת למניעת נעילת גלגלים, מערכת לבקרת יציבות, מערכת התרעה על אי שמירת מרחק, ומערכת התרעה על סטייה מנתיב. לכלי תחבורה אחרים כגון רכב דו גלגלי, כלי רכב לתחבורה ציבורי וכו', נקבעו משתנים שונים במעט.

המשתנים לרכב פרטי שהועלו לדיון היו: מערכת ניטור נתוני נהיגה – "הקופסא הירוקה" מערכת המנטרת את אופי וסיכון הנהיגה ברכב, השתתפות הנהג בקורס נהיגה לשיפור מיומנות וכישורי נהיגה בטוחה, ו"נסועה" – מספר הקילומטרים אותם צפוי או נוסע כלי הרכב בתקופת הביטוח. במשרד האוצר מעריכים כי כל אחת מהמערכות עשויה להוזיל את פרמיית הביטוח בעד 10 אחוזים.

מנהל מחלקת ביטוח במשרד האוצר, אסף מיכאלי, אמר: "המטרה היא להפסיק את הסבסוד הצולב בין מבוטחים מסוכנים למסוכנים פחות. הוספת מערכת לבקרת יציבותESP) ) לרשימת המשתנים, הביאה לחיסכון והוזלה של כ-100 מיליון שקל בשנה".

ח"כ אורי מקלב שאל את מיכאלי: "למה אתם מתערבים במשתנים? תאפשרו לחברות הביטוח שהם חברות מסחריות תחרות חופשית ולהחליט בעצמם מהם המשתנים". מקלב הוסיף והקשה על נציג האוצר: "האם יש שקיפות בהחלטות בעניין המשתנים? שלא נגלה שחברה מסחרית מקדמת מכירת מערכת שהיא מייצרת".

נציג האוצר השיב למקלב: "אנו יזמנו את המהלך ולא החברות המסחריות. הציבור משלם היום כחמישה מיליארד שקל בשנה על ביטוח חובה ואנו מבקשים להפחית את העלות על הציבור".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, שאל: "האם בדקתם את נושא פרטיות הנהג? בבנקים כבר אין פרטיות ואני שואל האם יתאפשר למאן דהוא לעקוב אחריי מתי ולאן אני נוסע". מיכאלי השיב: "על מנת לשמור על פרטיות הנהג דרשנו לנתק את ה-gps ממערכת ניטור נתוני נהיגה. לא נאפשר לבחון את ההיבט הגאוגרפי של הנהג או לתמחר את הביטוח על פי מיקומו הגיאוגרפי של הנהג".

גם ח"כ מיקי לוי התנגד לאשר את המשתנים וטען: "צריך להגן על תושבי הפריפריה שנוסעים הרבה קילומטרים לעומת תושבי העיר. גם כך קשה לחקלאי בערבה. הוא לא ייהנה מההטבה כי הוא גר בפריפריה. פרמטר הנסועה לא הגיוני. אנחנו דופקים את אזרחי ישראל מהפריפריה".

מנכ"ל איגוד הביטוח, מאיר שביט, אמר: "חברות הביטוח ישמחו להעניק את ההנחות למי שיהיה זכאי להם. התביעה הממוצעת לרכב פרטי בביטוח חובה, עומדת על סך של 50 אלף שקל והפרמיה הממוצעת עומדת על סך 1,225 שקל".

 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *