הצעה: חברות הסלולאר יספקו למד"א מיקום מדויק של המתקשר

שתף כתבה עם חברים

הצעת החוק תובא לועדת השרים לחקיקה ואם תעבור – תשפר משמעותית את הסיכוי להצלת חיים במקרים רבים * וגם: שירות מיוחד שהושק במד"א מאפשר לכל אדם המזמין אמבולנס, לעקוב אחר מיקומו

moked mada
אחד ממוקדי מד"א בעבודה

את התסריט הבא החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א מכירים היטב: אזרחים המתקשרים למוקד במצבי מצוקה, לחץ וסכנת חיים מיידית, מתקשים מאוד להעביר לצוותי המוקד את המיקום המדויק בו הם נמצאים על מנת לשגר אמבולנס, במיוחד באזורים לא מיושבים, שטחים פתוחים וכו', הגורמים לפעמים לעיכוב במציאת הפצוע בשטח, "עיכוב של מספר דקות שלעיתים יכול להיות ההבדל בין חיים למוות", כהגדרת מד"א.

על מנת לתת מענה לבעיה, בחודשים האחרונים פעלו חברי הכנסת דוד ביטן (ליכוד) ומיכל בירן (המחנה הציוני) לתיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), במטרה לחייב את חברות הסלולר להעביר למד"א מיקום מדויק של כל אדם המתקשר למוקד החירום של הארגון, תוך הקפדה על חיסיון ושמירה על פרטיותו של המזמין.

"בסיור במוקד החירום של מד"א נדהמתי לגלות שהמוקדנים מבזבזים זמן יקר מאוד על איתור המיקום של הפונה", אומרת ח"כ בירן, "הזמן היקר הזה יכול במקרים רבים להיות ההבדל בין חיים למוות. אני מדמיינת את הפצוע בתאונת דרכים על כביש הערבה שמצליח בכוחותיו הדלים להתקשר למגן דוד אדום. איך אפשר לצפות שהוא גם ידע לכוון את האמבולנס לנקודה המדויקת. הצעת החוק הזו עוד תציל חיים".

"אנחנו פועלים מול הגורמים השונים כדי לקדם את החוק", מוסיף ביטן, "מדובר במודל שקיים במספר מדינות והוא הגיוני, נחוץ וייתן לכוחות ההצלה כלי חשוב שעשוי להציל חיי אדם".

ambulance

ההצעה צפויה להגיע לשולחנה של ועדת השרים לענייני חקיקה בשבוע הבא (13.6), ולפיה  "בעל רישיון יעביר אל מוקד החירום הטלפוני של מד"א את נתוני המיקום המדויקים ביותר שברשותו של ציוד קצה שממנו מתבצעת השיחה… נתוני המיקום ישמשו לאיתורו של מקום אירוע החירום ולהכוונת כוחות פינוי והצלה בלבד, ולא יתקבלו כראייה בבית משפט".

אם יעבור השינוי, הוא צפוי לקצר משמעותית את ההגעה לקריאות חירום במקרים בהם הפצוע נמצא באזור הקשה לאיתור או במקרים בהם הפצוע מתקשה לתקשר עקב מצב לחץ קיצוני או סכנת חיים מידית, ובמקביל להקל על העומס המוטל על החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א, הנדרשים לבצע מספר רב של פעולות אבחון והכוונת כוחות.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "התיקון המוצע הוא תיקון משמעותי ביותר, שצפוי לסייע לנו רבות במשימת הצלת החיים במידה ויעבור. למרות הרצון להגיע לכל קריאה במהירות ולמרות ההשקעה הרבה בפיתוחים טכנולוגיים בארגון, עדיין ישנם מקרים בהם החובשים והפאראמדיקים במוקד מתקשים מאוד באיתור הנפגע. האפשרות לקבלת מידע מדויק על מיקומם תאפשר לנו לקצר בצורה משמעותית את זמן ההגעה גם במקרים הקשים ביותר".

לא רק מוניות ושירותי משלוחים

ממד"א נמסר (5.6) גם כי הארגון השיק (1.6) שירות מיוחד שיאפשר לכל אדם המזמין אמבולנס, לעקוב אחר מיקומו מרגע היציאה מהתחנה ועד להגעה למקום אליו נשלח להעניק סיוע רפואי. "המהלך נעשה כחלק משיפור השירות בארגון והגברת השקיפות הציבורית ויופעל לטובת הציבור הרחב", נמסר ממד"א, "ברגע שתתקבל קריאה במוקד החירום של מד"א, תשלח הודעות טקסט למכשיר הנייד של האדם אשר התקשר למוקד. הודעת הטקסט תכיל קישור למפה בה יוצג באופן רציף מיקום האמבולנס שנשלח לאירוע בהתאם לאיכון ממערכת ה-GPS עד להגעתו למזמין השירות".

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מדובר בעוד צעד משמעותי לחיזוק אמון הציבור במד"א ובמקביל מהווה פריצת דרך נוספת מבחינת שירותי רפואת החירום בארץ ובעולם. מד"א תמיד שואף להיות בחזית הטכנולוגיה הרפואית וזהו עוד נדבך חשוב הן ברמה הטכנולוגית והן ברמת שיפור השירות של הארגון. אין לי ספק כי גם האזרחים וגם מד"א יפיקו תועלת רבה מהשירות פורץ הדרך". 

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *