![]() |
| המוסד לביטוח לאומי. "טעמים פסולים ונקמניים" |
לשכת עורכי הדין עתרה (6.9) לבג"ץ נגד המוסד לביטוח לאומי, בטענה ל"התנהלות בעייתית" של המוסד כלפי עורכי דין המייצגים מולו – דבר שלטענתה עלול לפגוע במימוש זכויותיהם של המבוטחים, שייצוגם נפגע כתוצאה מהתנהלות זו. הלשכה מבקשת מבג"ץ, להורות למוסד לאפשר לעורכי הדין גישה למערכת הממוחשבת שלו, על מנת שיוכלו לקבל את מלוא המידע אודות לקוחותיהם באמצעות כרטיסים חכמים, כפי שהמוסד מאפשר לבעלי מקצוע אחרים הפועלים מולו, וכך יוכלו עורכי הדין לבצע את תפקידם ולייצג את לקוחותיהם – המבוטחים – בצורה המקצועית והטובה ביותר.
המוסד לביטוח לאומי בנה מערכת מיצגים ממוחשבת ולצורך הפעלתה הנפיק כרטיסים חכמים לרואי חשבון ולעובדים סוציאליים. באמצעות המערכת הזו, בעלי המקצוע יכולים לקבל מידע רלבנטי ונחוץ אודות לקוחותיהם. לשכת עורכי הדין טוענת, כי משום מה "שכח" המוסד את עורכי הדין, "על אף העובדה שרק עורכי דין – לא רואי חשבון, לא עובדים סוציאליים ולא בעלי מקצוע אחרים – יכולים לייצג את המבוטח לאורך כל הליך התביעה מול המוסד לביטוח לאומי, משלב מילוי טופס התביעה, עובר בייצוג בוועדות רפואיות ובבתי הדין לעבודה ועד בג"ץ".
לטענת הלשכה, לא יתכן שלרו"ח ועו"ס יש גישה ממוחשבת למקורות המידע במוסד לביטוח לאומי, ורק עורכי הדין, שקשת הטיפול שלהם מול הביטוח הלאומי היא הרחבה ביותר מכל בעלי המקצוע האחרים – דווקא להם לא תינתן גישה למערכת הממוחשבת.
הלשכה גם דורשת מבג"ץ לאסור על "התנהלות שערורייתית נוספת של המוסד לביטוח לאומי": לטענתה, נציגי המוסד פונים ישירות למבוטחים המיוצגים על ידי עורכי דין, על אף שהם יודעים שלקוחות אלה מיוצגים. "פעילות זו של המוסד היא בניגוד לדין ובניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, ועל אף פניות שנערכו לנציגי המוסד להנחות את הפקידים לפעול בהתאם להנחיית היועמ"ש הנ"ל ולהקפיד שקשר עם לקוח מיוצג ייעשה באמצעות עורך הדין בלבד, נראה, כי המוסד בחר לרמוס ברגל גסה את הוראות הדין", טוענת הלשכה, "לאחרונה אף הקצין המוסד את התנהלותו, והחל לשלוח הודעות טקסט לטלפונים האישיים של המבוטחים שהגישו נגד המוסד תביעה – על אף שאותם מבוטחים מיוצגים, ובהודעות הטקסט ניתן כביכול 'טיפ' מהמוסד, להפסיק את השימוש בעורכי הדין, כך שפנייתם למוסד תהיה ללא ייצוג.
גורמים בוועדת ביטוח לאומי בלשכה, בראשותם של עורכי הדין ענת קאופמן, גלעד מרקמן, אלי לוטן וברק נבות, הסבירו כי "התנהלות המוסד מקשה ומסרבלת עד מאד את עבודתם של עורכי הדין, וכפועל יוצא מכך גורמת נזק למבוטחים המיוצגים על ידיהם".
עו"ד קאופמן, יו"ר משותף של הוועדה, אומרת כי המוסד בחר להתעלם מפניות הלשכה בנושא, שהועלו הן על הכתב והן במסגרת פגישות עבודה עם נציגי המוסד, ולפיכך לא נותרה ללשכה ברירה אלא לעתור לבג"ץ.
![]() |
| עו"ד אפי נוה |
על פי העתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין שרון סחאי ותמר רוט (זוין) ממשרד עורכי הדין קסוטו נוף ושות', המוסד התעלם מפניות הלשכה מטעמים פסולים ונקמניים בלבד, ובחר להכריז מלחמה על עורכי הדין ולהקשות עליהם את הייצוג בתחום. לטענתם, בכירי המוסד לא הסתירו את מורת רוחם ממסע ההסברה שניהלה הלשכה באמצעי התקשורת, תחת הכותרת "לביטוח לאומי נכנסים רק עם עו"ד" ובהמשך – "רק עם עו"ד אתה יותר חזק מביטוח לאומי".
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה, מסר בתגובה: "למרבה הצער, במקום שהמוסד לביטוח לאומי יתמודד עם הכשלים בהתנהלותו ועם הבירוקרטיה הרבה שהיא מנת חלקו, הוא בחר להיטפל לגורם המקצועי, אליו בוחר המבוטח לפנות בצר לו, כדי לממש את זכויותיו. ההתנהלות החמורה הזו מוכיחה כי בכוונתו של הביטוח הלאומי לפגוע בציבור הזכאים כדי להשאיר בידיו כספי ציבור המגיעים לו על פי דין. מדובר בשערורייה מתמשכת! אני מקווה שבג"ץ יעמיד את המוסד במקומו ויבהיר לו באופן חד משמעי, שאינו יכול להמשיך לפעול בצורה זו, שחוקיותה מוטלת בספק, ושעליו לאפשר לעורכי הדין לבצע את מלאכתם בצורה המיטבית לטובת ציבור שולחיהם – המבוטחים".











