משוואה עם משתנים ששוב לא אושרו

שתף כתבה עם חברים

הוועדה המשותפת חוקה-כספים בכנסת שוב דחתה את אישור המשתנים לחישוב תעריפי ביטוח החובה לרכב, בנימוקים שונים ומגוונים * מנכ"ל AIG סיפר כי החברה כבר מעניקה הנחות לנהגים שעומדים במשתנים: "כאשר מפחיתים תאונות, מורידים תעריפים והפרמיה יורדת לכלל השוק"

הוועדה המשותפת חוקה-כספים בכנסת התכנסה היום לבקשת המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, על מנת לדון בהוספת משתנים בהם חברות הביטוח יהיו רשאיות להשתמש בבואם לקבוע את תעריפי ביטוח החובה לרכב.

חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. המשתנים נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים של הכנסת. המשתנים הללו משפיעים על הסיכון ובהתאמה על מחיר ביטוח החובה לרכב. למרות שרשימת המשתנים סגורה, חברות הביטוח אינן מחויבות להתחשב בכל המשתנים. כמו כן, אין הנחיה של המפקח על הביטוח למשקל של כל משתנה בחישוב התעריף.

הוועדה דנה היום בבקשה להוסיף לרשימת המשתנים לרכב פרטי את המשתנים הבאים: מערכת ניטור נתוני נהיגה ("הקופסא הירוקה") מערכת המנטרת את אופי וסיכון הנהיגה ברכב; השתתפות הנהג בקורס נהיגה לשיפור מיומנות וכישורי נהיגה בטוחה; ו"נסועה" – מספר הקילומטרים אותם צפוי או נוסע כלי הרכב בתקופת הביטוח. בדיון שנערך בספטמבר אשתקד, הוועדה סירבה לאשר את הוספת המשתנים. גם היום, הוועדה שבה ודחתה את ההחלטה למועד אחר. במענה להתנגדות חברי הכנסת שהושמעו בדיון הקודם, משרד האוצר הפיץ מסמך ובו שאלות ותשובות המבקשות לענות על הקשיים עליהם הצביעו חברי הכנסת. 

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר כי הוא חושש מפני פגיעה בפרטיות הנהגים, בכך שהחברה שתבצע את הניטור תוכל לעקוב אחרי הנהג ולדעת בכל עת היכן הוא נמצא. על כך השיב נציג משרד האוצר, ניר ברטל, כי הנתונים לא יישמרו במחשבי החברה, אלא אם הנהג יבקש. בנוסף, החברה תעביר לחברת הביטוח ציון בלבד ולא את נתוני הנהיגה. ובכל מקרה החברה לא תעשה כל שימוש בנתונים ולא תעביר אותם לגורם אחר.

סלומינסקי תהה האם יהיה נכון לאשר את הקופסה הירוקה, כאשר יש תו תקן רק ליצרן אחד בארץ. בעניין קורס הנהיגה אמר סלומינסקי כי לדעתו על המדינה לממן את הקורס: "יש אינטרס ברור למנוע תאונות. זה השקעה קטנה מול תועלת עצומה".

בעניין המשתנה "נסועה", נציג האוצר אמר כי מחקרים מראים שרכב שנוסע פחות, מייצר סיכון קטן יותר. פרמטר זה קומם מאוד את ח"כ מיקי לוי, שהתנגד נחרצות להכללתו, בטענה שהוא יפלה לרעה את תושבי הפריפריה והערבה. סלומינסקי ביקש להוסיף פרמטר של השבתת הרכב ליום אחד בשבוע, נתון שמפחית שביעית מהסיכון השבועי, בדומה להפחתת הסיכון בנסועה נמוכה מהממוצע. נציגי משרד האוצר התנגדו להצעה בטענה שהנושא צריך להיבדק מבחינה מקצועית ומחקרית. גם ח"כ לוי התנגד, בטענה כי פרמטר זה יפלה לרעה את החילונים שנוסעים בשבת. "מספיק לנו חוק השבת של ח"כ מיקי זוהר", אמר לוי.

ח"כ משה גפני תמך בהצעת סלומינסקי ואמר: "אדם שנוסע פחות, ועושה פחות תאונות, צריך לשלם פחות". לדבריו, צריך להסתכל על זה כחלק מהמאבק בתאונות דרכים וכגורם מקטין סיכון. גפני סיפר שבוועידת האקלים שנערכה באירופה הוצג לח"כ דב חנין נתון לפיו בשונה מכל העולם – בישראל רואים יום אחד בשנה, ביום כיפור, ירידה בזיהום האוויר. גם ח"כ אלעזר שטרן תמך בהצעה.

נציג איגוד חברות הביטוח, יואב ענתבי, התנגד להוספת המשתנים בטענה שאלו לא הוכחו מבחינה מחקרית כמונעי תאונות. לעומתו, מנכ"ל חברת הביטוח AIG, שי פלדמן, טען שהחברה שבניהולו מעניקה הנחה לנהגים שעומדים במשתנים הללו. לדבריו, "כאשר מפחיתים תאונות, מורידים תעריפים והפרמיה יורדת לכלל השוק".

סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר שהדיונים טרם הבשילו לאשר את המשתנים המוצעים.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *