מקבילית הכוחות

שתף כתבה עם חברים

הותר לפרסום כי במסגרת חקירת רשות המסים נגד הייבוא המקביל של "אלבר" נעצר מנכ"ל החברה לשעבר ינון עמית. לפי החשד, אלבר הציגה מסמכים פיקטיביים על מקור רכישת הרכבים. אלבר: מאחורי החקירה – המתחרים המעוניינים לשמור על מונופול

cars
מכוניות לייצוא בארצות הברית (צילום להמחשה: אתר FREEPIK)

במסגרת חקירת רשות המסים נגד חברת הליסינג "אלבר", בחשד להונאה במערך ייבוא הרכבים המקביל של החברה, נעצר בחודש יולי מנכ"ל החברה לשעבר ינון עמית. כך התיר בשבוע שעבר לפרסום בית משפט השלום בחיפה.

בסמוך למועד הפתיחה בחקירה הגלויה ביולי פורסמו שמותיהם של שלושה עצורים אחרים: יו"ר דירקטוריון קבוצת אלבר, אלי אלעזרא; מנכ"ל החברה, אחיינו אורן אלעזרא; וסמנכ"לית הכספים של החברה, אירית פרנקו. שלושתם, כמו עמית, הובאו לבית המשפט בחשד לעבירות על פקודת המכס, פקודת היבוא והיצוא, חוק מס קנייה וחוק איסור הלבנת הון, אך הם שוחררו בו-ביום בערבויות כספיות.

עמית (43) מנס ציונה, המיוצג על ידי עו"ד ירון גולדמן ועו"ד גיל איזנברג, שימש כמנכ"ל "אלבר ציי רכב" עד לינואר השנה, ומאז הקים חברה עצמאית לייבוא מקביל של רכבים בשם "אוטומקס", המייבאת רכבי שטח של קרייזלר-ג'יפ.

חברת אלבר עצמה החלה מאז שנת 2014 בביצוע יבוא מקביל של רכבי הונדה, טויוטה ולקסוס מארצות הברית – כ-1,500 מכוניות בתוך כשנה וחצי בערך של כ-150 מיליון שקל.

elbar logo

לטענת חוקרי מכס ומע"מ, אלבר רכשה את הרכבים בניגוד לתקנות משרד התחבורה בנוגע לייבוא מקביל – מדילרים שונים בארצות הברית אך לא מסוכן מורשה בייבוא לישראל, ועל מנת לטשטש זאת החברה הציגה מסמכי יבוא מ-Autonation (אוטוניישן) – דילר אמריקאי שנחשב אמנם סוכן מורשה ועומד בקריטריונים להיתר יבוא מקביל, אלא שלטענת המכס מסמכי ההתקשרות שהוצגו איתו הם פיקטיביים. לפי הנטען, אלבר רכשה את הרכבים בפועל מגורמים אחרים, אנונימיים, ובנוסף דיווחה על ערך נמוך יותר לרכבים מערכם האמיתי.

יצרני הרכבים בארצות הברית מקשים על ייצוא רכבים לחו"ל שלא באמצעותם ודרך דילרים, בשל רצונם לשלוט על רמת המחירים בה נמכר הרכב בכל שוק. בדיון בעניינו של עמית בבית המשפט בחודש יולי, הסבירו סנגוריו כי כדי לעקוף את הקשיים שמערימים היצרנים ולבצע ייבוא מקביל, מעורבים מספר גורמים בדרך – "דילר ראשוני" ו"דילר מטריה", הכל על בסיס חוות דעת משפטית. "הדילרים הראשונים" מעבירים כמות עודפת של רכבים ל"דילר המטריה" (כמו אוטוניישן), שאוסף מצבור גדול של רכבים. אוטוניישן שעמו, לדבריהם, יש הסכם מסודר, מייצא את המכוניות לישראל "אבל מוסיף ואומר לאלבר שאם יצרן הרכב יבוא אליו בטענות, הכול מסתיים משום שהם לא רוצים להסתבך איתו".

מבחינת המחוקק הישראלי שקבע את תקנות הייבוא המקביל, ניתן היתר לייבוא מ"גורמי אמצע", בתנאי שמדובר כאמור בסוכנים מורשים, בעלי מערך של תחזוקה, חלפים ורישיונות תקינה, כדי שיהיו למכוניות "אבא ואמא" ויהיה אל מי לפנות לצורך אחריות ובמצבי "ריקול" (תקלות ברכבים).

 od goldman izenberg 300 300
 עורכי הדין ירון גולדמן (משמאל) וגיל איזנברג

לטענת עמית, הרכבים יובאו כאמור באמצעות "אוטו ניישן", אך מאחר שדילר זה אינו מעוניין להסתכסך עם היצרנים, הוא טשטש עקבות של מעורבותו במכירת הרכבים מחוץ לארצות הברית, ומכאן החשד של המכס בישראל לאור בדיקת מסמכי הייבוא כי הצגתה של אוטוניישן בהתקשרות הינה פיקטיבית ואינה משקפת עסקת אמת.

סנגוריו של עמית מכחישים כל מניפולציה בדרך ההתקשרות וכל רווח כלכלי שכביכול נגזר ממנה. עורכי הדין גולדמן ואיזנברג רמזו לקשר של יבואני הרכב הרשמיים, המבקשים לשמור על המונופול. לדבריהם "מדובר במחלוקת אזרחית במהותה, שאין בה דבר וחצי דבר כלפי מר ינון עמית. אנחנו חיים בתחושה קשה לפיה כל מיני גורמים שמעוניינים במניעת תחרות בתחום הרכב, היו מעורבים בייזום החקירה. המתחרים מפעילים לא רק לובי בכנסת אלא גם משרדי חקירות פרטיים, ומשקיעים מיליוני שקלים כדי לחבל בייבוא המקביל כי בודאי שלהם מתאים להיות הבלעדיים ולמכור את הרכבים במחיר גבוה יותר לצרכן המקומי".

הודעה דומה נמסרה גם מחברת אלבר: "החברה סבורה כי לחשדות אין בסיס ממשי, ויתכן אף שמקורם בגורמים אשר מטרתם למנוע קיומה של תחרות".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *