![]() |
| הנציבה, השופטת בדימוס הילה גרסטל |
משך הזמן העובר מהרגע בו הוחלט בפרקליטות על סגירת תיק נגד חשוד, ועד לרגע שבו החשוד מקבל הודעה על כך, עולה בהרבה על משך זמן סביר – כך קובעת נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת בדימוס הילה גרסטל, בדו"ח מערכתי ראשון שהוציאה, בנושא "אופן הטיפול בתיקים שהוחלט על סגירתם".
הסחבת, על פי דו"ח גרסטל, בולטת בעיקר בתיקים שבהם קיימים חשודים רבים ורק חלקם מועמדים לדין. על פי הבדיקה שביצעה הנציבה, והמבוססת על מדגם של יותר מ-500 תיקים שנסגרו בשנים 2012-2013, מספר הימים העובר בין הגשת כתב אישום נגד חלק מחשודים בתיק ועד להחלטה על סגירת התיק נגד החשודים האחרים עומד על 328 יום בממוצע. לכך מתווספת עוד תקופה של מספר חודשים עד שנה שעוברת מרגע שמתקבלת ההחלטה על סגירה ועד ליידוע החשודים. במלים אחרות, בתיקים רבים עברו שנתיים מרגע הגשת כתבי אישום ועד למסירת ההודעה לחשודים אחרים שהתיק בעניינם נסגר.
בתיקים שבהם מתקבלת החלטת סגירה נגד כל החשודים, או שקיים רק חשוד אחד והתיק בעניינו נסגר, מספר הימים שעוברים מרגע קבלת ההחלטה ועד למסירתה לחשודים עומד על כ-80 יום. בתיקים בהם החשוד יוצג על ידי סנגור, משך הזמן אמנם קוצר, אולם לדברי גרסטל, גם כך ממוצע של למעלה מחודשיים בתיקים אלו אינו סביר. "המצב הנוכחי מחייב תיקון ושיפור. מאחורי כל אחד ממאות התיקים שנבדקו עומדים חשודים, אשר חלקם נותרו שבויים של מערכת התביעה, ללא ידיעה מה עלה בגורלם. לא ניתן להקל ראש במאות רבות של אזרחים… המתנהלים בצל עננה כבדה ותחת חרב על צווארם", כותבת הנציבה. לדבריה, מעבר לעינוי הדין ולפגיעה בזכויות החשודים, נפגעות גם זכויות נפגעי העבירה, הזכאים לערור על סגירת תיקים, ונפגע אמון הציבור במערכת אכיפת החוק.
יש לציין כי הביקורת הנוכחית אינה עוסקת בזמן העובר מהגעת תיק מהמשטרה ועד לסגירתו או עד להגשת כתבי אישום, אלא רק בנושא המצומצם יותר, ולכאורה הבעייתי פחות, של פרק הזמן העובר מקבלת ההחלטות בפרקליטות ועד שהחלטות אלו נמסרות לחשודים.
![]() |
כמקור לתקלות ציינה גרסטל את העובדה שחסרה מדיניות כללית של הפרקליטות, המגובה בהנחיות ונהלים ברורים, לגבי אופן הטיפול בסגירת תיקים. ההנחיה הקיימת של פרקליט המדינה בנושא "לקונית ואינה חד משמעית", אין אחידות בנהלי העבודה בין היחידות השונות של הפרקליטות, ואין גורם אחד שהוגדר כאחראי לטיפול ופיקוח על הנושא.
כתוצאה מכך, לדברי הנציבה, "חשודים נשכחים על ידי הפרקליטות", פשוטו כמשמעו, ותיקיהם נסגרים אחרי שנים, לעתים רק בסוף ההליך המשפטי נגד אחרים שהועמדו לדין באותם תיקים. במקרה קיצוני אחד, בתיק שטופל בפרקליטות מחוז חיפה, עברו יותר משש שנים בין העמדה לדין של חשוד אחד לבין מסירת ההודעה לחשוד שני על סגירת התיק נגדו.
גם נושא הטיפול בתפוסים בתהליך סגירת תיקים נבדק במסגרת הביקורת, וגם בעניין זה נמצא שאין נהלי עבודה אחידים, עקביים או מוסדרים.
|
| עו"ד לימור פלד (צילום מסך: הערוץ הראשון) |
תוכנית מובנית
ההמלצה העיקרית של הנציבה לקיצור עינוי הדין וזירוז ההודעה לחשודים שהתיק בעניינם נסגר, היא שאותו פרקליט שמקבל את ההחלטה על סגירת התיק יחתום, בד בבד, על מכתב לחשוד שיועבר מיד. גרסטל מציעה "יצירת תבנית מובנית, מחשובית, פשוטה וקלה שבמסגרתה יחתום הפרקליט על הודעה לחשוד הכוללת את עילת הסגירה, את הזכות לערור ופרטים על היחידה המשטרתית המטפלת בתפוסים”. לדבריה "מדובר בתוספת זמן של דקה-דקתיים בלבד מחד-גיסא, ושינוי דרמטי מבחינת חייו של החשוד, מאידך גיסא”. כיום הפרקליטות אינה מודיעה לחשודים על סגירת תיקים, אלא מעבירה את הטיפול בעניין למשטרה. הפרקליטות כבר הביעה התנגדות להמלצה זו (ראו מסגרת).
המלצות נוספות של הנציבה לפרקליטות הן הגדרה של משך זמן מקסימלי למתן הודעה לחשודים על סגירת תיק נגדם, הגדרת גורם אחראי בפרקליטות שיופקד על ביצוע, וידוא ופיקוח על התהליך, ומנגנון דיווח תקופתי שיימסר לפרקליטי המחוזות ולפרקליט המדינה.
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה בשם הפרקליטות: "הפרקליטות מברכת על הביקורת המערכתית, עימה שיתפה פעולה באופן מלא, ולומדת את ממצאיה והמלצותיה, שאת חלקם כבר הודיעה כי תאמץ.
"הפרקליטות פועלת מזה תקופה ארוכה, בצורה רחבה ומקיפה, לתחקור ולשיפור תהליכי העבודה, ויישום המלצות מהדוח יהווה חלק מפעילות זו. יצוין, שחלק מההמלצות כבר יושמו בשנה האחרונה, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בדוח שבדק תקופה קודמת.
"ההמלצה העיקרית שבדוח הינה, העברת האחריות לפרקליטות לשליחת ההודעות לחשודים, בעשרות אלפי תיקים מדי שנה, בדבר סגירת תיק החקירה נגדם. זאת, בניגוד למצב הקיים מאז ומתמיד, ולפיו משטרת ישראל, שאמונה על ניהול מאגר הרישום הפלילי במדינת ישראל, היא ששולחת את הודעות הסגירה לחשודים, לאחר עדכון המאגר.
"כפי שצויין בדוח עצמו, המלצה זו אינה לוקחת בחשבון את העלויות התקציביות המשמעותיות ואת המטלות בכוח אדם הנדרשות לצורך יישומה. מכל מקום, גם המלצה זו, כיתר ההמלצות, תיבחן ותישקל.
"על פי ממצאי הדוח, פרק הזמן שחלף ממועד קבלת החלטת הפרקליטות בדבר סגירת תיק ועד משלוח הודעה לחשוד ע"י משטרת ישראל, בכ–99 אחוזים מהתיקים, עמד על זמן ממוצע (לפי תיק) של 73 ימים. פרק זמן זה מורכב ממספר הימים שנדרשו לפרקליטות להעביר הודעה זו למשטרה, וממספר הימים שנדרשו למשטרה להודיע לחשוד אודות סגירת התיק.
"בדיקה שנערכה בעניין זה לאחרונה העלתה, כי משך הזמן מקבלת ההחלטה בפרקליטות ועד שליחת התיק למשטרת ישראל עמד בממוצע על 12 ימים בלבד. פרק זמן זה הינו סביר בהחלט.
"בכאחוז אחד מהתיקים, מתקבלת בשלב ראשון החלטה על הגשת כתב אישום נגד חלק מהחשודים, ונגד החשודים האחרים מתקבלת החלטה בשלב מאוחר יותר. הדוח מצא כי בתיקים אלה חולף לעתים פרק זמן ניכר עד אשר מתקבלת ההחלטה בשלב השני.
"במקרים רבים, הסיבה לכך נעוצה בצורך להמתין עם קבלת ההחלטה לגבי החשודים האחרים עד לתום ההליך המשפטי נגד מי שהוגש נגדו כתב אישום, כדי לבחון מהן השלכות פסק הדין על ההחלטה בשלב השני. הדוח לא בחן את הסיבות לעיכוב באופן פרטני בכל תיק, אלא את הנתונים הסטטיסטיים בלבד. מכל מקום, ומבלי להקל ראש בדברים, יש לזכור כי מקרים אלה מהווים פחות מ-1% מכלל התיקים שהפרקליטות סגרה בתקופה שנבדקה וכי ב-99 אחוזים מהתיקים, ההודעה על סגירת התיק נשלחה למשטרת ישראל על ידי הפרקליטות במהירות רבה מאוד.
לדוח צורפה תגובתה המלאה של הפרקליטות, בה הובהר, בין היתר, כי ערך השמירה על הזכות להליך הוגן כלפי כלל המעורבים בהליך הפלילי, ובכלל זה חשודים שממתינים להחלטה בעניינם, עומד כנר לרגליה של הפרקליטות. הפרקליטות תמשיך לפעול כמיטב יכולתה, כפי שנהגה עד היום, על מנת להבטיח את זכויותיהם של קורבנות עבירה וחשודים כאחד".
|
תגובה נגד תגובה ההתכתבות המתנצחת בין הפרקליטות לבין גרסטל, ולהפך טיוטת הדו"ח הועברה לפרקליטות, וזו על דעת פרקליט המדינה מסרה תגובה, שעליה מגיבה הנציבה בדו"ח הסופי. התוצאה המתקבלת נראית כהתנצחות (נוספת) בין הפרקליטים לגרסטל, שבעיניהם מהווה "סדין אדום", ואשר עקב התנגדותם לסמכויותיה פתח הוועד היציג שלהם, בראשות עו"ד לימור פלד, בעיצומים. אלה כוללים עיכובים בהגשת כתבי אישום וכתבי הגנה מטעם המדינה. הנה כמה דוגמאות להתנצחות: – הפרקליטות טוענת בתגובתה לדו"ח כי בתיקים שבהם היו חשודים רבים, הוחלט להמתין עד לתום ההליך המשפטי נגד חלקם לפני סגירת התיק נגד אחרים, מתוך החלטה מושכלת וצורך ענייני, ולכן אין מדובר בעיכוב לא סביר, וגם לא היה מקום כלל לביקורת בתיקים אלה שכן מדובר בדברים שהם בגדר שיקול הדעת המקצועי של הפרקליטים. גרסטל משיבה על כך: אם אמנם היתה "החלטה מושכלת", היכן התיעוד? לדבריה, בתיקים שנבדקו לא נמצאו כל תימוכין לטענה כי הדחייה של סגירתם היא "פרי החלטה מושכלת ושיקול דעת”, ואף "אין לכך כל זכר והתופעה העולה מעיון בתיקים היא כי חלק מחשודים אלה נשכחו". – הפרקליטות טוענת כי פרק זמן ממוצע של כ-80 יום לגניזה בתיקים שבהם יש חשוד אחד, הוא סביר. גרסטל דוחה זאת: "יודגש כי הממוצע נספר מהרגע שהוחלט על סגירת התיק בפרקליטות ואין הצדקה לכל עיכוב נוסף במתן ההודעה. מרגע זה כל יום הוא מיותר מנקודת מבטו של החשוד". – הפרקליטות טוענת שמשך הזמן הרלוונטי לביקורת הוא משך הזמן שחלף ממועד קבלת החלטה על סגירת תיק ועד מועד העברת מידע זה למשטרה, כאשר התהליך שקורה לאחר מכן במשטרה אינו מעניינה. גרסטל משיבה על כך ש"כאשר שני גופים, אחד המחליט לסגור את התיק והשני המודיע על כך, אינם מתואמים ביניהם – פוגע הדבר באזרח. אין בסיס לאמירת המבוקרים (הפרקליטות – ז"ק) כי מכוח חוק המרשם הפלילי החובה להודיע לחשוד מוטלת על המשטרה. במצב בו שני גופים מעורבים בתהליך סגירת תיק יש לשקול את מניעת הפיצול המלאכותי שנגרם מכוח נוהג בלבד… כמפורט בדוח הביקורת, סבורה הנציבות שהגוף שאמור להודיע לחשודים הוא הגוף המוסמך להורות על סגירת התיק, כמו גם על הגשת כתב אישום, ומנקודת מבטו של האזרח החשוד אין מקום להשהיית מתן ההודעה". – הפרקליטות טענה כי לא ברור כיצד ההמלצות יובילו לייעול ולקיצור משך הזמן, ושלא נבחנו המשאבים, העלויות והתשומות של המהלכים הנדרשים, ולכן היא לא נענתה לבקשה לקבוע לוח זמנים וגורם אחראי ליישום ההמלצות. גרסטל משיבה על כך בלשון נוקבת: "לא יכולה להיות מחלוקת שאם פרקליט המורה על סגירת התיק יחתום בד בבד עם החלטת הסגירה גם על מכתב לחשוד, יצומצם משך הזמן באופן דרמטי. בין אם מדובר ב-71 ימי עיכוב, בין אם מדובר ב-328 ימים, או במקרי הקיצון בכ-2000 ימי עיכוב – כל אלו יצומצמו משמעותית, ויש חשיבות עצומה לקיצור זמן ההמתנה של האזרח החרד". גרסטל הודיעה כי לנוכח התגובה המתחמקת של הפרקליטות, בכוונתה לערוך דו"ח ביקורת מעקב לבחינת יישום ההמלצות לאחר פרק זמן של שנה. |











