שוחרר הסקיפר החשוד בהמתה וגרימת התאונה הימית הקטלנית באילת

שתף כתבה עם חברים

בעקבות תמרון חד של סירת סקי מהירה במפרץ אילת, כל התיירים עפו למים וצעיר בן 20 מצא את מותו. בסוף השבוע שוחרר משיט הכלי, החשוד בהמתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה

עשרת הנוסעים עפו למים ונפגעו כולם בדרגות פציעה שונות, אחד נהרג (צילום: דוברות המשטרה)

בסוף השבוע שוחרר ממעצר הסקיפר הצעיר (23) שהשיט את סירת הסקי המהירה אשר התהפכה במפרץ אילת לפני שבועיים, בתאונה ימית בה נהרג אחד הנוסעים על הספינה, יצחק אילוז (20) מטבריה.

התאונה אירעה ב-7 במאי. לקראת סיום ההפלגה הסירה ביצעה תמרון חד ונטתה על צדה, ועשרת הנוסעים שהיו עליה עפו למים ונפגעו כולם בדרגות פציעה שונות. אחד מהם כאמור מצא את מותו בתאונה הטראגית והנדירה.

משטרת אילת עצרה את משיט הסירה ואת אחראי הבטיחות בחברה, אשר היה גם על הוא כלי השיט. על שמות שני החשודים הוצא צו איסור פרסום.

לחשודים מיוחסת עבירת המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה. משיט הכלי חשוד כי עבר על הוראות בטיחות. הוטח בו כי מהירות הסירה היתה גבוהה והושטת הכלי לא תאמה את תנאי הים, וכתוצאה מהתנהלותו לכאורה גרם לתאונה הקשה.

בית משפט השלום באילת האריך את מעצרו של משיט הכלי שלוש פעמים במשך שבועיים, עד אשר המשפחה שכרה את הסנגור עו"ד רונן חליוה, אשר בשעות הפנאי הוא עצמו סקיפר מנוסה.

ביום רביעי האחרון האריך השופט ניר שנידרמן את מעצרו של הסקיפר בפעם הרביעית (20 מאי). עו"ד חליוה הגיש ערר על ההחלטה לבית המשפט המחוזי וטען כי חקירת המשטרה מתנהלת באופן רשלני, החוקרים אינם בקיאים בתחום השיט וחסרי ניסיון מקצועי רלוונטי.

עו"ד חליוה טען כי לא בוצעו פעולות חקירה בסיסיות לבחינת נסיבות התאונה, לא הוצגה חוות דעת סופית של מינהל הספנות – הגוף המקצועי (הרגולטור) המופקד על התחום – ומבחינת המשטרה די בתוצאות הטראגיות כדי להותיר את החשוד במעצר זמן כה רב.

הסנגור הוסיף בערר כי לא הוצגה תשתית ראייתית ממנה ניתן ללמוד שהסקיפר פעל מתוך קלות דעת בהשטת הסירה, הפר תנאי רישיון או פעל בניגוד לנהלים; אף לא שהמהירות חרגה מהמקובל, בהינתן שמדובר בכלי שיט מהיר (speed boat).

עו"ד חליוה טען עוד, כי לגוף המקצועי המייעץ לחקירה ועמל על חוות הדעת אשר תינתן בנוגע לנסיבות – מינהל הספנות – קיים ניגוד עניינים מובנה, מהטעם שמדובר ברגולטור המפקח אשר העניק רישיון לכלי השיט ללא תיעוד לבדיקות שערך, וכעת מופקד על חקירת התאונה לרבות הצד הטכני.

עו"ד חליוה טען כי לעת הזו גורמי החקירה לא התייחסו לשורת משתנים רלוונטיים, ומהדיון בבית המשפט עולה שאין ראיות ונתונים בנוגע לגובה הגלים, עוצמת הרוח, משב רוח פתאומי, זרמים ומכשולים אשר יכלו לגרום לאותה חבטה פתאומית, שגרמה לכך שהכלי נטה על צדו.

בין היתר, לא הוצגה בתיק תמונת מכ"מ מלאה. תמונת הים שהוצגה לבית המשפט התייחסה להימצאות כלי שיט צבאיים בלבד בזמן התאונה, אך במפרץ אילת יש כלי שיט אזרחיים לתיירות וספורט ימי. ללא הצגת תמונת מכ"מ, לא ניתן לדעת האם מי מהם התקרב לכלי באופן שסיכן אותו וחייב את הסקיפר לביצוע תמרון פתאומי.

עוד טען עו"ד חליוה, כי ברישיון שניתן לכלי על ידי מינהל השיט אין התניות על מהירות ואין הנחיה בדבר מהי מידת התמרון המותרת. סירות מסוג זה יועדו לשוט במהירות גבוהה ואף סיבובים בים הפתוח הם דבר שבשגרה.

הסקיפר, לוחם יוצא חיל הים ללא עבר פלילי, נפל בעצמו למים, וחרף ההלם הגיב מיד, סייע בהשתלטות על הסירה וביצע חסם עורקים לאחד הפצועים. הסנגור טען כי ניתן להמשיך בחקירה כאשר החשוד משוחרר, ואין עילת מעצר.

נציג המשטרה טען מנגד כי ישנן פעולות חקירה נוספות לביצוע, ברות שיבוש, וכי בוצע כבר שיבוש בשבועות שחלפו.

השופט דניאל בן טולילה מבית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את הערר וקיצר את משך הארכת המעצר, כך שביום שישי שוחררו הן משיט הסירה והן אחראי הבטיחות. השופט כתב: "יש להפריד בין התוצאה הקשה, לבין שאלת המסוכנות ועילות המעצר. מדובר בחקירה מקצועית שנמשכת זמן לא מבוטל ויכול ותמשך עוד מספר רב של ימים כאשר החשודים משוחררים".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *