
הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה כי תחנת המטרו בתל אביב תמוקם במתחם סבידור ולא במתחם השלום. זאת בניגוד לבקשת יזם התוכנית ועמדת משרד התחבורה.
מתחם השלום הועדף על ידי משרד התחבורה בגלל חיבור אפשרי בין שני קווי מטרו בעתיד. נציגת משרד התחבורה בוועדה טענה שבחירה באופציית סבידור "תפגע באופן בלתי מידתי בנתיבי איילון בשלב ההקמה (של התחנה)".
פרויקט המטרו בתל אביב אמור להסדיר תשתית לרכבת תחתית שתרחיב את רשת הקווים לעבר הערים הסמוכות – כפר סבא ורעננה, רחובות ונס ציונה. קברניטי פרויקט המטרו מבטיחים שהרכבת תקצר מאוד את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה. הקווים שינועו ברשת מסועפת יהוו חלופה לקווי הרכבת הקלה, שבוטלו.
למרות העמדה הנחרצת של משרד התחבורה, יו"ר הוועדה נתן אלנתן הוביל החלטה על אופציית סבידור כאמור. עמדתו נתמכה על ידי עיריות תל אביב ורמת גן, שחתרו להחלטה כזאת.
"הוועדה מציינת כי אמנם היתרון של הקמת תחנה במתח"מ השלום הוא בחיבור בין שני קווי מטרו, אולם, בראיה כוללת של שלל ההיבטים – הן התחבורתי, האורבני, הכלכלי וההנדסי, והיבטי ישימות ויעילות ביצוע – קיים יתרון בולט לתחנת סבידור בהתבסס על כלל ההיבטים", אמר אלנתן.
על הנזק הפוטנציאלי לנתיבי איילון בעת ביצוע הפרויקט אמר יו"ר הוועדה: "באשר לעמדת נציגת שרת התחבורה ונציגי משרדה כי חלופת סבידור אינה אפשרית עקב פגיעה בלתי מידתית בנתיבי אילון בשלבי ההקמה, הוועדה סבורה כי בשלב התכנון ניתן יהיה לטייב את מיקום התחנה למעברים מיטביים תוך מזעור הפגיעה בתפקוד נתיבי איילון, וכי באמצעות הוראות מתאימות לשלביות ביצוע – ניתן יהיה למצוא פתרונות הנדסיים למזעור הפגיעה בזרימת התנועה בנתיבי אילון".
אלנתן נימק גם מדוע שלל את אופציית מתחם השלום: "אזור תחנת השלום כולל כבר היום בינוי אינטנסיבי ומוקף במבנים קיימים ותשתיות פעילות. מתחם סבידור פנוי באופן יחסי מבינוי סחיר, דבר המקנה לו יתרון ביחס לפגיעה הצפויה באזור השלום בתוכניות מאושרות הכוללות מאות אלפי מ"ר לתעסוקה ומסחר ובינוי קיים.
(לכן) הוועדה מצאה היתכנות נמוכה להקמת התחנה במתח"מ השלום במיקום המוצע, כפי שהוצג בדיון".
"בשטח המוצע לתחנה קיימת תוכנית מאושרת למתחם טרה הנמצאת בשלב הוצאת היתרים, וכוללת זכויות בניה נרחבות לשימושי תעסוקה מסחר ומגורים", הוסיף אלנתן, "ממדי התחנה ושיטת ההקמה בחפירה פתוחה תסכל את הקמת הפרויקט כך שבחלופת סבידור יש פחות הפרעה הן למרחב הציבורי והן לעסקים פעילים, אפשרות לארגן אתר עבודה גדול יותר ויעיל יותר. כל אלה יובילו לביצוע מהיר ויעיל יותר של הפרויקט, עם פחות הפרעה לשגרת החיים העירונית".
הוועדה החליטה לבסוף להאריך את תוקף היתרי הבנייה של הפרויקט בשנתיים נוספות, באותם תנאים הקיימים היום.





