
בירושלים מתנהל בימים אלה מאבק בין העירייה שעדכנה את תעריפי הארנונה לפי גיל הבניינים – כפי שהדבר נעשה כבר שנים רבות בתל אביב – לבין תושבים שמתנגדים למהלך.
התושבים טוענים שמדובר בעוול ובימים אלה מכינים עתירה לבג"צ – לאחר שלא הצליחו לשכנע את משרד הפנים לעצור את העירייה ואת ביצוע המהלך.
בנימוקי הבקשה שהגישה עיריית ירושלים למשרד הפנים נטען כי בערים נוספות מתבשל אותו רעיון: הארנונה תיקבע בין השאר על פי גיל הבניין. כך, בניין ששודרג במסגרת הפרויקטים של "התחדשות עירונית" ישלם ארנונה גבוהה, לעיתים בעשרות אחוזים, מבניין אחר באותה שכונה – שלא שופץ.
"מבדיקה כלכלית שנערכה יחד עם יועץ חיצוני עולה כי גם בתל אביב, שיטת הסיווג מתבססת על מועדי גמר הבנייה, ולא על בסיס האזור הגיאוגרפי בלבד", טוענת עיריית ירושלים. העירייה מוסיפה: "גם רשויות נוספות, למשל נתניה, מקדמות עדכון לצו המסים, לשיטת סיווג המשלבת בין המצב הקיים לבין מועדי גמר הבנייה תוך שמירה על זכויות הדיירים".
אלא שבניגוד לנימוקי עיריית ירושלים, לפי בדיקת "פוסטה" בנתניה כלל אין כוונה לעדכן ארנונה באותה מתכונת. "איננו מכירים החלטה בנושא זה", נמסר בתגובה ממשרד דוברת עיריית נתניה. "איננו אחראים לדיווחים של עיריות אחרות על הנעשה בעיריית נתניה".
"משמעות הצעד של עירית ירושלים, שעשוי לשמש כדגם עבור רשויות נוספות, הוא שיש להסתכל אחרת על כל נושא ההתחדשות העירונית. אתה יכול לחיות בשכונת מצוקה ולפתע לקבל דרישת ארנונה כאילו אתה גר בשכונת פאר", אומר עו"ד ד"ר מתן גוטמן, מראשי המאבק בירושלים נגד "מדיניות גיל הבניין" ומי שמכין את העתירה לבג"צ: "זה אבסורד, כי מי ירצה לעשות התחדשות עירונית, אתה הרי עדיין בשכונת מצוקה, ואתה מקבל את אותם שירותים, אתה נשאר במעמד סוציו אקונומי נמוך, אבל משלם כאילו אתה חי באזור יוקרה".
עו"ד גוטמן מוסיף: "אני מאמין שבג"צ יתערב, העתירה שלנו נוגעת למה שיקרה בכל המדינה ועשויה לקבוע תקדים. חיכינו לפני ההגשה מפני שיש למצות הליכים של הידברות, ניהלנו תכתובות מול משרדי הממשלה במשך תקופה, ונראה שאין ברירה אלא לפנות לבג"צ".







