
ב-30 בינואר 2024 הגישה מחלקת תביעות תעבורה ירושלים-ש"י לבית המשפט לתעבורה בעיר כתב אישום נגד ג', גבר בן 40 תושב העיר. בכתב האישום נטען כי הוא נהג יום קודם לכן ברכב יונדאי לעבר מחסום מזמוריה. שוטר שעצר אותו בדק במסופון וגילה כי לפי רישומי משרד הרישוי – הנאשם נהג ברכב כשהוא פסול נהיגה מאז פברואר 2021 ולמשך חמש שנים.
כתב אישום ייחס לנאשם נהיגה בזמן פסילה.
סנגורו של הנאשם, עו"ד אמיר מסארווה, טען כי רישומי משרד הרישוי בעניינו של ג' אינם נכונים. הוא הוסיף וטען כי הנאשם כבר ריצה את עונשו.
בשל כך, לדיון שהתקיים בבית המשפט ב-2 בינואר השנה, הוזמנה נציגת משרד הרישוי שעובדת במוסד זה 40 שנה. היא השיבה על שאלות הצדדים ושאלות בית המשפט בנדון, בניסיון להסביר את התסבוכת הביורוקרטית שהביאה למחלוקת:
תחילה אמרה, כי רישיונו הנוכחי של ג' בתוקף עד ינואר 2027.
היא הוסיפה כי בערכאות קודמות, בית המשפט פסל את של הנאשם פעמיים:
פסילה ראשונה, מפברואר 2019 עד 26 בפברואר 2021.
פסילה שנייה, מה-24 בפברואר 2021 ועד אוקטובר 2023.
לכאורה, לאור הנתונים הללו, נכון ל-29 בדצמבר 2024, אז נעצר הנהג, הפסילות הסתיימו.
אלא שאז חישבו במשרד הרישוי את הפסילה בשיטת הניקוד. העדה אמרה כי לפי חישוב זה, הפסילה נגד הנאשם נכנסה לתוקף באוקטובר 2021 (בשל אי ביצוע קורס בסיסי שהיה צריך לבצע עקב נקודות שנרשמו לחובתו), והסתיימה ב-2 בינואר 2024, לאחר שהנאשם השלים את הקורס.
לשאלת בית המשפט באשר למצב הרישיון נכון ל-29 בינואר אשתקד, נציגת משרד הרישוי השיבה כי הנאשם לא היה זכאי להחזיק רישיון בפועל עד להפקדת טופס מתאים, גזר דין ורישום במשרד הרישוי.
כמו כן אמרה העדה, כי משרד הרישוי מחליט על חידוש הרישיון בהתבסס על עברו של הנהג והעבירות שביצע, וכי לפי רישומי משרד הרישוי – בעת הבדיקה המשטרתית את הנהג בכביש, היה לו רישיון נהיגה בתוקף.
הצדדים המשיכו לנסות ולברר את הסוגייה הסבוכה, ואז עלתה התמונה הבאה:
בגזר דין נגד הנאשם הוטלו עליו פסילת רישיון וגם מאסר בפועל. אלא שמזכירות בית המשפט לא הזינה את תקופת המאסר במערכת, ולכן הפסילה נרשמה כאילו הסתיימה ב-24 באוקטובר 2023.
נציגת משרד הרישוי הסבירה כי למרות שתקופת הפסילה הסתיימה, הנאשם אינו יכול לחדש את רישיונו בפועל, עקב עבירה שביצע בעבר – גרימת מוות ברשלנות בתאונת דרכים קטלנית. "הרישיון יינתן רק לאחר עמידה בתנאי משרד הרישוי, אשר כוללים השלמת הליכים ואישור כשירות", אמרה העדה, "נכון לעכשיו, הנאשם אינו נוהג כיום ואין לו רישיון בתוקף. נהיגה בנסיבות אלה תיחשב כנהיגה ללא רישיון תקף".
הנאשם עצמו אמר מנגד, כי לאחר שריצה מאסר והשתחרר מהכלא, הוא נכלל בתוכנית של הרשות לשיקום האסיר (רש"א). "עורך הדין קבע לי קורס בסיסי במשרד הרישוי בגלל הנקודות שהיו לי, זה היה בתחילת 2024, עשיתי את הקורס ונאמר לי שהכל בסדר ואני יכול לנהוג עם רישיון בתוקף עד 2027", אמר הנאשם.
בתום הדיון ביקש נציג התביעה, עו"ד ויאם עבד, מספר ימים להתייעצות. ב-13 לינואר הוא חזר לבית המשפט עם כתב אישום מתוקן, והציג לבית המשפט הסדר טיעון שנחתם בינו לבין עו"ד מסארווה. "הגענו להסדר טיעון לפיו הנאשם חוזר בו מכפירה, יתוקן כתב האישום לעבירה של פקיעת רישיון נהיגה לפקודת התעבורה והעובדות יתוקנו בהתאם".
בהתאם להסדר, הנאשם הודה והורשע בעובדות כתב האישום המתוקן, והצדדים ביקשו במשותף להטיל על הנאשם 53 ימי מאסר בניכוי ימי מעצרו, חודש מאסר על תנאי, פסילה על תנאי של חודשיים וקנס כספי.
השופטת שרית זוכוביצקי-אורי אימצה את ההסדר והטילה על הנאשם מלבד העונשים שצוינו גם קנס של 1,000 שקל. מאחר שהנאשם היה עצור במשך פרק זמן זהה, הוא שוחרר מיידית.






