
מועצת עיריית תל אביב יפו אישרה אתמול בפעם השלישית בחודשים האחרונים את השינוי בהסדרי החניה. כידוע, בכל אחת מהפעמים בוצעו שינויים והתאמות לנעשה בוועדת הכלכלה בכנסת, שם התנהל מאבק נגד השינוי בהיבט הארצי.
בסופו של דבר החליטה ועדת הכלכלה כי חוק החניה שאפשר שינויים מרחיקי לכת יוקפא בשנתיים, אולם שמשום מה הוחלט להחריג את עיריית תל אביב יפו, ולהעניק לה אפשרות לבצע שינוי בכפוף להגבלות מסוימות, והמתקת הגזרה – כפי שסיכם יו"ר הוועדה דוד ביטן עם ראש העירייה רון חולדאי.
כמו הישיבות הקודמות שבהן עלה הנושא הנחשב נפיץ במיוחד, כך גם ישיבת מועצת העירייה התנהלה תחת צעקות רמות של מפגינים קולניים בהנהגת הפעיל החברתי גבי שמעיה. אלה לא הורשו להיכנס לאולם, אולם התייצבו ממש בסמוך לחדר הישיבות והשמיעו את מחאתם בקול.
בתוך האולם בלטו חברי המועצה דודו לניאדו ואורנה ברביבאי שהובילו את ההתנגדות לחולדאי, שמצדו נראה עצבני מאוד והרבה להרים את קולו.
לניאדו הגיש בימים אלה עתירה מנהלית נגד העירייה (ראו בהמשך). כאשר הוא דיבר, חולדאי שיסע את דבריו ונשא נאום מאולתר שבבסיסו הטענה כי שינוי המדיניות לא נועד להרוויח כסף, אלא להביא לשינוי הרגלים: "גם כשעשיתי שבילי אופניים הפגינו נגדי, תמיד אנשים כועסים כשמזיזים להם את הגבינה, אבל כשמתייחסים לעניין מחירי החניה כאילו זה רק סיפור של כסף. אנחנו רוצים שיהיו פחות רכבים. ככל שתהיה פחות תנועה של רכבים במרחב הציבורי, ככה תהיה תחבורה ציבורית טובה יותר".
לניאדו, לעומת זאת, חזר על עמדתו לפיה ההחלטה לשנות את המדיניות באופן שייקר את החניה היא טעות: "אתה מציג את ההחלטה כאילו זו החלטת ממשלה. אם היית מביא אותה כהצעה שלך כראש עיר לפי המדיניות שלך, אולי כל ההתנגדות הזאת לא היתה קיימת. אתה לא יכול להביא את זה כהחלטת ממשלה בזמן שהממשלה הקפיאה את החוק לשנתיים לפחות".
"אתם הולכים בדרך לא נכונה", הוסיף לניאדו, "אז מה אם יש לכם את הרוב? אנחנו מדברים כל הזמן שלמרות שלממשלה יש רוב היא לא יכולה לחוקק כל דבר. כל הארץ נדחתה לשנת 2027 ואין שום סיבה בעולם שלא נדחה גם אנחנו. יש תחבורה ציבורית אמנם, אבל היא לא מספקת".
בסופו של דבר הוחלט לחלק את העיר לתשעה אזורי חניה במקום שבעה כפי שהיה עד עתה. יצוין כי בתוכנית המקורית שאף חולדאי להשית 14 אזורים.
האופוזיציה מצידה הניחה הצעה חלופית לבטל את הרפורמה כולה, אך 18 חברי קואליציה היוו רוב מול שבעה אופוזיציונרים, והורידו את ההצעה מסדר היום.
המתנגדים להצעת חולדאי: ברביבאי, לניאדו, יובל צלנר, רועי אלקבץ, נוי אלראי שניצר, אמיר בדרן ושולה קשת.
עתירה מנהלית: "חולדאי הציג מצג שווא"
אחרי שהמאבק הפוליטי נגד רפורמת החניה השיג הצלחה חלקית – משמע, הביא לריכוך הרפורמה אבל לא לביטולה המוחלט – הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בניסיון לאלץ את העירייה לוותר על התוכנית כולה.
חבר המועצה לניאדו הגיש את העתירה לאחר שהיה מעורב במאבק מתחילתו ופעל נגד הרפורמה בוועדת הכלכלה בכנסת. בין היתר, הוא קיים דיונים ערים ואינטנסיביים עם תושבים רבים בקבוצות וואטצאפ שהוקמו במטרה לבטל את הרפורמה.
העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אורן מגנזי, והמשיבים מלבד העירייה הם משרד התחבורה ומשרד הפנים. בבסיס העתירה עומדת הטענה כי חולדאי ביסס את הרפורמה על החלטת ממשלה, אולם משרד התחבורה הודיע במוצהר שהתנאים הנוכחיים אינם מאפשרים רפורמה כזאת, ולכן יש להקפיא את התוכנית בשנתיים לפחות.
"בחודש יוני 2024 מועד העלאת התיקון לחוק העזר הציג ראש הרשות המקומית מצג שווא לחברי מועצת העיר, כאשר טען באופן שגוי כי התיקון נדרש לאור דרישת חובה בלתי מתפשרת של הממשלה, והתעלם במכוון ממסמכים מקצועיים שהצביעו על חלופות אפשריות לדחיית יישום ההסדרים החדשים", נטען בעתירה, "היוזמה לחקיקת חוקי העזר בנושא הסדרי חניה נולדה במסגרת המדיניות הלאומית לעניין הסדרי התנועה במטרופולין דן. חוקי העזר הם אך ורק מרכיב אחד בין עשרות מרכיבי המדיניות הלאומית והתוכניות הנגזרות ממנה. בהיעדר הפתרונות האחרים, מימוש דווקני של מרכיב התמרוץ השלילי בידי רשות מקומית חזקה ועשירה ממלא רק תכלית נחזית אחת, והיא: מילוי קופת העירייה".
בנוסף נטען: "רק עם הפעלת תשתיות ההסעה ההמוניות בגוש דן במידה המינימלית הנדרשת תתאזן הפגיעה החמורה בציבור. שכן, רק באמצעות שילוב בין מרכיב התמרוץ השלילי לצד גידול משמעותי בצד ההיצע, תוכל להיות מוגשמת מדיניות התחבורה הלאומית במטרופולין דן. רק אז, ולא לפני תום תקופת המעבר שקבעה הכנסת בסוף שנת ,2026 יוכל התיקון לחוק העזר לשאוב מהתכלית של כלל ההסדרים, התוכניות והפעולות שנותנים לה את תוקפה".
העירייה טרם הגישה תשובתה לבית המשפט.









חולדאי לא מזיז את הגבינה, הוא יורק לגבינה שלנו. עושק את תושבי העיר בלי בושה במסווה של פתרון לבעיה – תפעל לשפר את התחב"ץ, התחב"ץ גרוע בלי קשר למספר הרכבים. התושבים לא ישכחו אותך ואת כל הנציגים שאיתך, נבוא איתכם חשבון ותפסיק לנסוע עם הג'יפון שלך במסלולי תחב"ץ.