
סדרת הדרמה המשפטית "מטלוק" מוגדרת כאִתְּחוּל של סדרת המקור עם אותו שם בדיוק, ששודרה בטלוויזיה האמריקאית החל מאמצע שנות ה-80 במשך עשור.
כוכב "מטלוק" המקורית היה אנדי גריפית', שנכנס בהצלחה לנעליו של בן מטלוק – עורך דין פלילי עם אינטלקט חריף ושיטות בלתי קונבנציונאליות לגשת לתיקים, מה שסייע לו לנצח בהם לרווחת הצופים.
ברוב המקרים היה מדובר במקרי רצח, בעקבותיהם נעצר האדם הלא נכון, ואז איתרע מזלו של מישהו מהנאשמים או עדי התביעה, "להיכנס לפה" של מטלוק במהלך החקירה הנגדית, מה שהוביל לחשיפת הרוצח האמיתי.
אלא ש"מטלוק" מודל 2024 היא לא באמת ממשיכת דרכו, עם כל הכבוד להיפוך המגדרי שהוליווד כל כך אוהבת לאהוב. כי הפעם מטלוק היא לא אחרת מהשחקנית המחוננת קתי בייטס (76), זוכת האוסקר על סרט האימה "מיזרי", שנכנסת לנעליה של עו"ד מדלין (מאטי) מטלוק, עורכת דין בת 70 פלוס שפרשה לכאורה מהמקצוע לפני 30 שנה, וחוזרת בפול טורבו למגרש המשפטי. זאת בניסיון, לכאורה, להטמיע את "העולם הישן" בתוך הקצב המטורף של "העולם החדש", ולפתוח צוהר אל מאחורי הקלעים של פלנטת התככים, הסכינים בגב, התחרות, הקומבינות המכוערות, החמדנות וכל מה שמאפיין את עולם עורכי הדין ואולמות בתי המשפט, הפוסקים גזרי דין וחורצים גורלות בני אדם.
היעד האמיתי שלה הוא לא לחזור לעבוד, אלא לפצח את התמיכה של המשאד היוקרתי בו היא החלה לעבוד, "ג'ייקובסון-מור", בחברות התרופות שמפיצות סמי מרפא הגורמים להתמכרות קטלנית, התמכרות שכתוצאה ממנה מתה בתה היחידה האהובה.
"מו"מ זאת אמנות ומלכודת"
ניו יורק סיטי. השדרה החמישית, 450. קומה 21.
מאטי, שנראית כמו סבתא ביום טוב, מצליחה לעקוף את כל סידורי האבטחה ומתפרצת לישיבת בוקר יום שני במשרד עורכי הדין היוקרתי, שמטפל בתיקים שלא מתחילים בפחות מיליון דולר.
עו"ד אלייז'ה, שיושב בראש השולחן מבקש מעו"ד ג'וליאן, אחד השותפים הכבדים של המשרד: "דבר איתי על תיק פיבודי (תאגיד תרופות ענקי).
"דיברנו על התיק אתמול והעליתי אותם ל-19 מיליון דולר", משיב ג'וליאן בחיוך מנצח.
"האמת היא שתוכל להוציא מפיבודי הרבה יותר", מתפרצת עו"ד מטלוק לישיבה הנוצצת, ומסובבת אליה במכה את כל ראשי עורכי הדין ההמומים, שלא מבינים מאיזה גלקסיה נחתה עליהם הסבתא הזאת.
"סליחה, מי את בדיוק?", תוהה אלייז'ה השחצן בבריטון מתנשא.
"סליחה", מחייכת מטלוק, "קצת נסחפתי מרוב התלהבות. אני מאטי. רשמית, מדלן מטלוק. בין השנים 1992-1984 כולם שאלו אותי: את עורכת דין כמו מטלוק? ואני מתקנת אותם, 'לא, הוא רק מעמיד פנים. אני עורכת דין אמיתית. אבל יש גבול לכמה אפשר למחות, עד שאת נשמעת כאילו תקוע לך מקל בישבן, אז אני פשוט מניחה להם ואומרת: 'טוב, אני עורכת דין בדיוק כמו מטלוק'".
"ואיפה את עובדת כעורכת דין", תוהה אלייז'ה.
"אצלך, אני מקווה, יש לך משרת עו"ד שכירה פתוחה, והיה קשה מאוד להשיג ראיון, ואני כמעט חושבת שזה בגלל הגיל שלי, אבל זאת תהיה הפרה של חוקי אפליה נגד גילנות. העניין הוא שהיה עליי לבלוט דרך כל הרעש".
"אני בהחלט חושב שהרווחת ראיון עבודה", מחייך אליה אלייז'ה בסלחנות.
"אבל אני לא רוצה ראיון עבודה. אני רוצה עבודה. ותזכורת – אני יודעת איזה סכום פיבודי מוכן לשלם והוא גבוה משמעותית מ-19 מיליון דולר. אני תמיד אומרת שמו"מ זאת אמנות ומלכודת".

"בואי נמנע מהמלכודות, איך את יודעת מה הסכום?", מחוויר ג'וליאן, שנתפס עם התחתונים למטה.
"כשנשים מזדקנות", משיבה לו מטלוק הפקחית, "קורה להן משהו משונה, אנחנו נהיות כמעט בלתי נראות. לא שאני מתלוננת. הייתי מקובלת בצעירותי. זה גם שימושי, כי אף אחד לא מצפה לנו. ככה הצלחתי לעבור דרך האבטחה כמה פעמים. וככה גם ידעתי שהעו"ד של פיבודי קונה קפה ומעדכן את הלקוח שלו בין השעות 08:25-08:15".
"מה הסכום?" שואל ג'וליאן הסקרן.
"האם התקבלתי?", שואלת מטלוק.
"אף אחד לא מתקבל בלי תקופת ניסיון של שבועיים", פולט הווארד סניור, אחד מבעלי המשרד ואביו של ג'וליאן וממשיך: "מה התקרה שלהם?".
"23 מיליון דולר, כך שכבר עכשיו הרווחתי לך ארבעה מיליון דולר. אני עדיין צריכה תקופת ניסיון?".
"כן", משיב לה סניור.
"או.קיי. אתחיל היום".
"למה את רוצה לעבוד במשרד שלי?", תוהה סניור, שעל פי מראהו קרוב בגילו לגילה של מטלוק, הרבה יותר מאשר לגילם של כל עורכי הדין הצעירים, החרוצים, השאפתנים והתוססים, שנראים כמו במרוץ סוסים.
"יש תקופה בחיים שבה מקבלים החלטות על סמך מה שאתה חושב שהוא נכון, ויש תקופות שאתה מקבל החלטות לפי כסף. עשיתי כל חיי את מה שנכון, עכשיו אני צריכה ים של כסף. אחרי שהתאלמנתי, גיליתי שבעלי היה מסובך בהימורים והשאיר לי חובות ענקיים. אז תן לי תיק ותעביד אותי".
"היא בקשה משאבים נוספים", מצביע ג'וליאן על עו"ד אולימפיה, שטענה שבילי ושרה, שני עורכי דין שכירים זוטרים וצעירים שעובדים איתה, משתווים לשכיר בינוני אחד.
כך מתחילה בסערה "מטלוק": סדרה משפטית מגניבה, מרתקת, פוקחת ומאירת עיניים, במרכזה ניצבת עורכת דין שאמנם שייכת לאולד סקול, אבל גונבת מכולם את ההצגה, אחרי שהיא קולטת בחושיה החדים שכדי לזכות באמון המשרד, היא צריכה להחזיר לפעולה את האינטליגנציה הגבוהה והניסיון האדיר שלה, כדי לעזור לעמיתיה הצעירים במקרים מאתגרים במיוחד, שאלמלא היא, ספק אם הם היו מצליחים לפצח ולפענח את הקייסים המורכבים.

תועלת פיננסית מצדק חברתי
אולימפיה האנטיפתית והשחצנית לא מסתירה את העובדה שניאותה לקחת תחת חסותה את עו"ד מטלוק בעל כורחה, כי לא אהבה את דבריה על אפליה וגילנות, אך זורמת עם רוע הגזירה.
מאוחר יותר נגלה שיש דברים בגו'. אחרי שמטלוק מתעדכנת במצבה המשפחתי של אולימפיה, שעומדת להתגרש מג'וליאן (בנו של סניור), ומיישרת איתה את ההדורים, היא מצטרפת לכוח של בילי ושרה, שני עוזריה הזוטרים של אולימפיה, שסקרנים לדעת איך הצליחה להתגנב לישיבת השותפים במשרד עורכי דין בכיר ביותר, במקום "הכי יוקרתי בעולם".
כשהיא מבקשת מהם טיפ איך להתחבב על אולימפיה, הם מייעצים לה לא להגיד אף פעם ללקוח מה דעתה ("תשאירי את זה לה"). מאותו רגע מטלוק נותנת גז ועושה הכול כדי להחזיר עטרה ליושנה.
הקייס המרכזי הניצב לפתחה של עו"ד מטלוק ת"פ עו"ד אולימפיה הוא מקרה מבחן קשה, מסובך ומורכב ביותר, שאולימפיה רואה בו תיק דגל, בניסיון להוכיח שמשרד עורכי הדין "ג'ייקובסון-מור" המגה-קפיטליסטי, יכול להפיק תועלת פיננסית גם מתיקים שמקדמים צדק חברתי.

מדובר בתביעת פיצויים מהעירייה שהגיש ריימונד האריס, שישב 26 שנה בכלא כרוצח סדרתי ואנס מורשע, אבל זוכה לאחרונה בעזרת ראיות די-אן-איי. לטענתה של אולימפיה, המשטרה היתה מושחתת מאוד בימים ההם, והתאפיינה בהמון מקרי התנהגות בלתי הולמת.
אבל כדי לקבל את הפיצויים שמגיעים לו, עליהם למצוא את ההוכחה החותכת (סמוקינג גאן).
"למה כולם בטוחים שיש הוכחה כזאת", מתעניינת עו"ד מטלוק.
"כי קיבלנו מידע מאיש שקיבל מידע מהדוד שלו שמת שהיה שוטר בגמלאות", משיבה אולימפיה, שלא מסתירה שהם עדין מגששים באפלה אחרי האקדח המעשן.
בכל אופן, מתחקיר מעמיק שהם עשו עד עכשיו, מתברר שיש זונה שנמלטה מתקיפה דומה מאד, כשריימונד היה עצור. אומרים שהיא הלכה לתחנת המשטרה כדי להגיש תלונה, אבל אין לזה רקורד, מה שאומר שאם התלונה קיימת, קברו אותה. "ואני מנחשת שאתם לא מוצאים את התלונה מלפני 26 שנה", מנחשת מטלוק, שעיניה נדלקות כמו שני פנסי מכונית.
אולימפיה יוצאת מהישיבה עם ריימונד האריס ובתו ג'ורדן, חוזרת חזרה ומכריזה שזה הרגע הגיעה הצעת הפיצויים האחרונה מהעירייה: 241,280 דולר. האם תרצו להתפשר, היא שואלת את האריס ובתו.
"לא הסתפקנו בשני מיליון, אז נסתפק במאתיים?", יורה האריס מהמותן.
"המשפט מתחיל מחר ומשהו השתנה", מזהירה עו"ד אולימפיה את האריס ובתו, "הנתבעים חושבים שלא נוכל להציג את הקייס שלנו יותר. בלי הוכחה חותכת, בהתחשב בעבר הפלילי של ריימונד והעובדה שהוא הודה בעבירה – נכון, תחת לחץ, אבל בגלל ההודאה הראשונה שלו – העירייה לא חייבת לא כלום. מצטערת ריימונד, הזמן שלנו אזל".
האריס ובתו שוקעים במבוכה קשה, על גבול הייאוש. בלית ברירה הם פונים לעו"ד מטלוק ומבקשים לדעת מה דעתה בנושא. עו"ד מטלוק שוכחת לרגע את הטיפ שקיבלה מבילי ושרה, מתחברת לאמת המקצועית שלה ופולטת: "ההצעה שלהם מעליבה, לכו למשפט".

אישה בעקבות גורלה
מאותו רגע ברור לעו"ד מטלוק שהקייס של האריס עבר בגדול למגרש שלה, ומעכשיו הכול תלוי אך ורק בה. אישה בעקבות גורלה. זה הקייס הראשון שנפל עליה אחרי 30 שנות פרישה, ואין לה ברירה, היא חייבת לעשות מעשה שיטרוף את הקלפים ויעזור לה להמציא או למצוא את עצמה מחדש.
כל עורך דין, מתחיל או מנוסה, פלילי או אזרחי, מכיר את הרגע הזה שגורל הלקוח שלו נתון עכשיו בידיו והוא עכשיו בתפקיד אלוקים, או המלאך שלו. הלקוח תמיד צודק, במיוחד כשמדובר בדיני נפשות, ואסור לעו"ד מטלוק בשום פנים ואופן לפשל. זאת הזדמנות חייה ואם תפקשש אותה, כל תוכניותיה, אותן היא זוממת בהמשך הדרך, יתנפצו לרסיסים.
בדרך למציאת הנעלם במשוואה המסובכת של תיק ריימונד האריס, עו"ד מטלוק עוברת עם שני עוזריה דרך פתלתלה, עקלקלה, רבת חתחתים, עם דמויות ביזאריות מהצד האפל ביותר של החיים. ביניהם עם זונה ג'ינג'ית מתבגרת בשם שרלין, ששואלת את עו"ד מטלוק אשכרה ח'אבר, אם היא יודעת בכלל איפה הדגדגן שלה.
"אני בפירוש יודעת", משיבה עו"ד מטלוק בחיוך כובש לבבות, "אבל בעלי לא ידע. 38 שנה לא אמרתי לו: אתה יכול לזוז קצת שמאלה ולהכפיל את המהירות? כמובן שהוא לא סיפר לי שהוא שוכב עם אחרים ויש לו בעיה קשה עם הימורים, בגללה שקענו בחובות כבדים".

בעיקולי הדרך היא מגיעה עם בילי ושרה לכלא ופוגשת שם את האסיר וינסנט דה-לוקה, המכונה ביג ויני, שטוען שהוא לא מכיר את עורכי הדין מטלוק, בילי ושרה. "אני אגיד לאימא שלך שאמרת את זה", מטיחה בו עו"ד מטלוק ומביכה אותו.
"מאיפה את מכירה את אמא שלי?", תוהה דה-לוקה.
"זאת אני מאטי. הכרתי את אימך כשעברתי צפונה להובוקן. ניהלתי גן ילדים עם דודה שלך ברנדה. יש משפט חשוב מאד שמתחיל היום. אתה חייב לעזור לנו למצוא זונה נרקומנית שעבדה בכביש לפני 26 שנה".
אבל הוא לא זוכר. בילי מרענן את זכרונו ששנת 1996 היתה שנת בחירות וקלינטון התמודד לקדנציה שנייה מול בוב דול. "אוקיי", נזכר דה-לוקה, "אני זוכר זונה נרקומנית שפשוט נעלמה יום אחד כאילו בלעה אותה האדמה. קראו לה קרלין".
עו"ד מטלוק מפעילה את ה-WAZE המנטלי שלה כדי להגיע לקרלין, הזונה שנגמלה במהלך הזמן שחלף, למדה בקולג', התחתנה, חזרה למוטב ולא רוצה שמישהו ידע על עברה.
"ידעתי שירצחו אותי וידעתי שלאף אחד לא יהיה אכפת", מתוודה קרלין, "אז פשוט נלחמתי. או בגלל אלוקים, או כל כוח עליון אחר שאתם מאמינים בו, הצלחתי לברוח. ואז שיניתי את החיים שלי. נגמלתי. וזה היה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיים שלי. ועשיתי. למדתי בקולג' ויש לי חיים שלא העליתי בדעתי שיהיו לי. אבל במשפחה לא יודעים על העבר שלי".
"אנחנו רק צריכים שתעידי בדלתיים סגורות, כדי לקבוע שדיווחת על התקיפה כשריימונד היה בכלא, כדי להוכיח שהיה טיוח", מתחננת עו"ד מטלוק.
"לא. זה ידלוף", אומרת קרלין, "זה יהרוס את המשפחה שלי".
"נצטרך להגיש תצהיר אם תשתפי פעולה", מנסה עו"ד מטלוק את מזלה.
"אני לא אמסור תצהיר", מצהירה קרלין.
נטל האובדן
עו"ד מטלוק, העשויה ללא חת, לא מרפה מהטרף ולמחרת נפגשת שוב עם קרלין ומנסה לשכנע אותה להעיד: "היתה לי בת והיא מתה אחרי מאבק ממושך בסמים, ואני נושאת את נטל האובדן הזה כל יום", היא מודה ברגע של וידוי מרגש עד דמעות, "בדרך כלל אני עומדת בו, אבל מדי פעם בפעם וזה תמיד מפתיע, זה נהיה הדבר היחיד בחדר. ואתמול זה קרה כשדיברת על כמה קשה התאמצת כדי להיגמל וכמה התקדמת מאז. חשבתי על מה הייתי עושה בשביל הבת שלי, והתשובה היא כל דבר. אבל מדובר פה בריימונד האריס ומשפחתו וחייהם נהרסו".
"אבל אני לא רוצה להרוס את החיים שלי וגם אין ערובה שיאמינו לי בכלל", הודפת קרלין. "לאנשים לא אכפת מזונות".
ואז, ברגע של זיכרון שנשלף ממצולות השכחה, נזכרת קרלין בפאפא כריסטו, הבעלים של מסעדה יוונית שראה אותה הודפת ממנה את האיש שתקף אותה, והוא זה שהתקשר ל-911 וליווה אותה לתחנת המשטרה".
עו"ד מטלוק מרגישה כאילו זכתה בלוטו, בפיס ובווינר במכה אחת, ומאותו רגע משפט התביעה שאולימפיה מנהלת נגד העירייה, מול שופט, חבר מושבעים ועדי הגנה קשוחים לעומתיים, מקבל תפנית חדה ועולה על דרך המלך, בסופה מגיע גם האור בקצה המנהרה.
נחסוך מכם ספוילרים. נגלה רק שכאשר עו"ד מטלוק חוזרת בסוף הפרק הראשון הביתה, היא פוגשת שם את נכדה אלפי, שאומר לה: "זה כמעט כמו ב'מטלוק' המקורית. כמעט מפסידים ואז מנצחים".
לאחר מכן שואל אלפי את סבתו מתי תתחיל לעבוד על תיק התרופות, והיא מסבירה לו שלפני זה היא צריכה לבנות יחסי אמון ב"ג'ייקובסון-מור".
בבית, מתחוור ששמה האמיתי של עו"ד מדלין מטלוק הוא מדלן קינגסטון. היא לא אלמנה, אלא נשואה באושר לאדווין. והיא לא תפרנית, אלא עשירה.
אז נעמדת עורכת הדין המגניבה והכובשת מול קיר שעם, עליו תלויות תמונותיהם של סניור, ג'וליאן ואולימפיה, ואומרת לבעלה: "אחד משלושתם הסתיר מסמכים שיכלו להוציא את האופיואידים מהשוק 10 שנים מוקדם יותר. תחשוב כמה חיים זה יכול היה להציל? כולל חיי הבת שלנו. אני אגלה מי ידע, מה ומתי, ואז אכניס אותם לכלא".
וכל זה קורה רק בפרק הפיילוט של "מטלוק".
"מטלוק". Matlock
TING+ , yes VOD, NEXT TV, HOT VOD ו-H0T3
10 פרקים
יוצר: ג'ני סניידר יורמן.
במאית: קאט קוירו.
שחקנים: סקאי פ. מרשל (אולימפיה), דיוויד דל ריו (בילי), לאה לואיס (שרה), ג'ייסון ריטר (ג'וליאן), אמי אייקווקר (אלייז'ה), בו ברידג'ס (סניור), רותפורד גריי (ריימונד האריס), נטשה מומבה (ג'ורדן האריס), ניקול דה בואר (קרלין), לוייד פרגוסון (ביל לייק), דייויד לוזה (וינסנט דה לוקה), קריסטין (הלן היידן), אהרון ד. האריס (אלפי קינגסטון), סם אנדרסון (אדווין).







