
מהנדס העיר ת"א יפו, אדריכל אודי כרמלי, מנוע מלהשתתף ישירות בחלק גדול מהישיבות של מועצת העיר והגופים העירוניים השונים הנוגעות לקווי הרכבת הקלה בתל אביב.
כך נודע לאתר "פוסטה".
הסיבה לכך היא היותו חבר בדירקטוריון חברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) – המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב ורחבי גוש דן.
כך, אדריכל כרמלי מנוע מלהיות מעורב באופן ישיר בפגישות ועדות או פורומים המשיקים לעירייה ולמנהלת התוכנית, בשל "חשש לניגוד עניינים", כפי שנכתב במסמך פנימי בעירייה.
הפיתרון שנמצא לסוגיה הבעייתית הוא האצלת סמכויותיו של המהנדס כרמלי על גורמי מקצוע בכירים באגף שלו בכל הקשור לרכבת הקלה (רק"ל).
גורם שאיתו שוחח כתב "פוסטה" הוסיף בהקשר זה: "אף אחד לא ביקש מהמהנדס לפרוש מהדירקטוריון בנת"ע, חיפשנו פתרון אחר וזה שנמצא סביר למדי".
גורמים בעיריית תל אביב יפו הודו השבוע, שמדובר "במצב לא אידיאלי", לטענתם לא סביר שמהנדס העירייה מנוטרל מנושאי הרכבת הקלה ואינו נוכח בעצמו בישיבות בנושא כל כך מהותי לעתיד העיר.
יחד עם זאת, לטענתם, ישנה חשיבות לא מועטה לכך שהמהנדס מעורב ומשפיע בתוך חברת נת"ע, "באופן שמאפשר לו לשמור על האינטרסים העירוניים ולהוביל סטנדרטים שחשובים לעיר בהיבט המרחב הציבורי לאורך קווים ותחנות", כהגדרתם.
הביקורת נובעת בין היתר מהדו"ח לשנת 2023 של מבקרת העירייה אורית שבתאי פרנק בו נקבע, כי הפיקוח של יחידת המהנדס על פרויקט הרכבת הקלה אינו המצב האידיאלי, וזאת בלשון המעטה, שכן המגבלה שנאלץ המהנדס להטיל על עצמו מתווספת לקושי שממילא קיים, בין השאר בגלל מגבלת כוח אדם.
"יחידת אדריכל העיר מונה שני אנשים לטיפול בכלל נושאי הרכבת הקלה ובשאר הפרויקטים המשמעותיים בעיר", נכתב בדו"ח הביקורת, "הירידה לפרטים מבחינת משאבי היחידה הינה מוגבלת מאוד והתיאומים ההנדסיים והבקרה נעשים על ידי מינהלת הרק"ל והמרכז לתיאום ההנדסי".
באותו הקשר מוסיפה המבקרת כי העירייה מתעלמת למעשה מהערותיה.
"הביקורת ביקשה מאדריכל העיר להעביר לה מסמכים המעידים על קיום הנחיותיו בנושאים של עיצוב המרחב הציבורי לאורך תוואי הרכבת הקלה. נכון למועד הפצת טיוטת הממצאים טרם התקבלו המסמכים כאמור".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: מהנדס העיר מכהן כדירקטור בנת״ע מטעם עיריית תל אביב-יפו ואינו מנוע מלהשתתף בישיבות הנוגעות לרכבת הקלה. עם זאת, בשל החשש לניגוד עניינים וכפי שמצויין בדו"ח המבקרת, הוא מוביל את התהליכים העיקריים בתחום באמצעות האצלת סמכויותיו לנציגי מינהל בת"ש ומינהל הנדסה, לרבות לאנשי מינהלת הרכבת הקלה.







