הוועדה המחוזית מנעה מעיריית מעלות תרשיחא להפוך מגרש תעשיה לחניון מסחרי

שתף כתבה עם חברים

בעירייה קיוו להפוך את השטח על פני 2339 מ"ר לטובת מיזם מסחרי שאפתני. חוות דעת שלילית במיוחד של יועצת התנועה של הוועדה לא הותירה סיכוי לתוכנית

עיריית מעלות-תרשיחא (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה דחתה את תוכניתה של עיריית מעלות תרשיחא להפוך אזור תעשיה לחניון ענק ולכלול בו גם מיזמי מסחר ובנייני משרדים. הוועדה אילצה למעשה את העירייה לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי התכנון השאפתני, שנועד להחיות את השטח שלא ממש נוצל עד היום.

מדובר בשטח של 2,339 מ"ר ברחוב החרושת במעלות. על פי תוכנית המתאר המקורית,  השטח מיועד להקמת מבנים לתעשייה, בתי מלאכה ולמתקני שרות (למעט תחנות כוח, תעשיה פטרוכימית, תעשיית דשנים, בתי יציקה ומפעלים למתכות ולטיפול בפסולת). בפועל – מיזמי תעשיה לא התרוממו שם.

אחת הבעיות היא, שהמגרש הצפוני במתחם כלל אינו ניתן לשיווק מאחר שאינו עומד בגודל מגרש מינימלי בהתאם לתוכנית המאושרת ולא ניתן לתכנן בו מבנה לתעשייה. לאור זאת, החליטו בעיריית מעלות להסב אותו למגרש חניה. כך נכתב בנימוקי התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית: "לטובת חניה ציבורית שתשמש את כלל באי אזור התעשייה ותיתן מענה למצוקת החניה הקיימת באזור".

כאמור, הוועדה המחוזית, בראשות בועז יוסף, דחתה את התוכנית ואף העירה לעיריית מעלות על פגמים מהותיים בתכנון, בעקבות חוות דעתה של יועצת התנועה של לשכת התכנון.

בדוח שהוציאה היועצת בחודש יולי, היא קובעת בין השאר שההגדרה "חניה ציבורית" כלל אינה עומדת במבחן המציאות, היות שמספר מקומות החניה המוצעים ממילא נדרש לפי תקן המגרש הקיים, "כך שבפועל החניה אינה ציבורית כפי שמוצג".

בדו"ח שלה, שהיה מרכבי מכריע בהחלטה לגנוז את התוכנית, היא מעלה עוד בעיות  בתכנון: "הרחוב העליון – רחוב המעפילים – הינו רחוב דו מסלולי ועפ"י מדרג הרחובות בתוכנית המתאר מתפקד כרחוב עורקי ומאסף ללא נגישות בצדי הדרך ולכן לא מומלץ לאפשר כניסה לחניון העליון כפי שמוצע. כמו כן, לא ברור אופן הכניסה/יציאה לחניות המסומנות … בתא שטח מס' 1 וכיצד הרכבים בחניות אלו יכולים להסתובב. רוחב הכניסה/יציאה לחניון בתא שטח מס' 2 צר מאוד ומוצע בסמיכות לתחנת האוטובוס באופן הפוגע בתפקוד התחבורה הציבורית ואף קיימת בעיית ראות ליוצאים מחניון זה".

בנימוקי הוועדה לגבי ההחלטה לפסול את התוכנית, מתייחסים החברים גם להיבט של התכנון הנקודתי לשטח – שהתבצע במנותק ממכלול תכנוני שמתבקש לעתיד המסחר והתעשיה בעיר. "התוכנית הינה תכנית נקודתית אשר מציעה היקף זכויות נרחב עבור שימושים מסחריים באזור המיועד בעיקרו לייעוד תעשייה… השימושים המוצעים הינם שימושים מושכי קהל אשר מחייבים מרחקי הפרדה משימושי התעשייה המאושרים מסביב ע"פ הנחיות המשרד להגנת הסביבה".

עוד נכתב בהחלטה: "ככל ומבוקש לייצר אזור תעשייה המערב שימושים של תעשייה ומלאכה עם שימושים מושכי קהל – יש להגיש תכנית לכלל אזור התעשייה בראיה כוללת ואשר תכלול אזורים שבהם יותרו שימושים מושכי קהל ואזורים לתעשייה שבהם לא יותרו שימושים מושכי קהל".

לסיכום קבעו חברי הוועדה, כי "אין זה נכון לאשר תוכניות נקודתיות להוספת שימושים מושכי קהל בלב אזור המיועד לתעשייה וכי יש לחכות לתוכנית הכוללת" שעליה שוקדים כעת ברשות מקרקעי ישראל.

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *