הפקק העצום בבתי המשפט לתעבורה: כ-90 אלף תיקים פתוחים

שתף כתבה עם חברים

במערכת המשפט מקווים שחוק הפרות תעבורה מנהלית יביא להתייעלות בטיפול בעבירות קלות, כך שבתי המשפט לתעבורה יתמקדו בעבירת חמורות יותר. ומה אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק

אילוסטרציה: Wesley Tingey מאתר Unsplash

בסוף שנת 2023 – 87,579 תיקי תעבורה במלאי בבתי המשפט המתינו לטיפול או נמצאו בתהליך טיפול. כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המתפרסמים השבוע.
במהלך השנה שעברה נפתחו 164,342 תיקי תעבורה בבתי המשפט, אך רק 134,385 תיקים נסגרו, מה שהוסיף כ-30 אלף תיקים לעומס הקיים. בסוף שנת 2022, היו כ-60 אלף תיקים במלאי, כך שהעומס רק התגבר.

המלאי הגדול ביותר של תיקים היה בבית המשפט במחוז חיפה. 50,467 תיקי תעבורה נפתחו במחוז זה בשנת 2023, כאשר נסגרו 38,224 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו: 33,642 (39 אחוז מכלל התיקים במלאי).
21,069 תיקי תעבורה נפתחו במחוז צפון בשנת 2023, כאשר נסגרו 17,306 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-13,956, (16 אחוז מכלל התיקים במלאי).

במחוז מרכז, 25,818 תיקי תעבורה נפתחו בשנת 2023. נסגרו: 23,505 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-11,286, (13 אחוז מכלל התיקים במלאי).
28,006 תיקי תעבורה נפתחו במחוז דרום בשנת 2023 ונסגרו 23,397. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-10,753, (12 אחוז מכלל התיקים במלאי).

במחוז תל אביב, 23,544 תיקי תעבורה נפתחו ונסגרו 19,811 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-9,809 (11 אחוז מכלל התיקים במלאי).
15,438 תיקי תעבורה נפתחו במחוז ירושלים בשנת 2023 כאשר נסגרו 12,142 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-8,133, (9 אחוז מכלל התיקים במלאי).

ב-5 באוגוסט 2024 אושרה הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות, שמטרתה להפחית את העומס בבתי המשפט לתעבורה. החוק קובע כי עבירות מסוג "ברירת משפט" (עבירות קנס) יטופלו במישור מנהלי על ידי בית דין ייעודי לתעבורה שיוקם תחת משרד המשפטים. ההליכים בבית הדין יתנהלו במהירות וללא צדדים, על בסיס מסמכים שיוגשו לבית הדין.
החוק נועד לייעל את הטיפול בעבירות תעבורה קלות, כך שבתי המשפט לתעבורה יתמקדו בעבירות חמורות יותר. התנהגויות חמורות יישארו במסגרת עבירות פליליות, בעוד שהעבירות הקלות יידונו במסלול המנהלי.

החוק ייכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומו, במהלכם תוקם מערכת בית הדין, ימונו חברי בית הדין, ותושלם התיקון לשיטת הניקוד כך שתחול גם על הפרות תעבורה במסגרת המנהלית.
"בתי המשפט לתעבורה נמצאים בקריסה והשופטים לא מצליחים לעמוד בעומס", אומר עו"ד יניב עקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "ישנם ימים בהם שופטים נאלצים לעסוק בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה מביא לעתים לחתימה על עסקאות טיעון מקלות לעברייני תנועה. העומס הבלתי נסבל בבתי המשפט גורם לפגיעה קשה ביכולת ההרתעה וההבנה של הנהגים כי אם יעברו עבירת תנועה הענישה תהיה מהירה ובעיקר מתריעה. שיפור מערך השפיטה הוא חשוב ואפקטיבי במאבק בתאונות הדרכים ויש לפעול על מנת לשפר ולייעל את התהליך".

השארת תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *